printlogo


کد خبر: 231867تاریخ: 1400/1/16 00:00
رونمایی استقلال ۱۴۰۰ با تساوی مقابل پیکان و مهره های ناآماده ای که زمان می‌خواهند
ستاره‌های ناآماده فرهاد

زهره فلاح‌زاده: استقلال ۱۴۰۰ با حمله ویروس کرونا به این تیم رونمایی شد، جایی که کادر فنی و چند تن از بازیکنان درگیر این بیماری شدند. خط خوردن ملی‌پوشان استقلال از تیم ملی به دلیل درگیر شدن با این ویروس برای دیدار تدارکاتی ایران - سوریه و نامعلوم بودن وضعیت دیگر کرونایی‌های تیم برای دیدار با پیکان از اتفاقاتی بود که سال جدید شروع نشده برای آبی‌‌ها افتاد. البته می‌توان به ناکام ماندن استقلال در خرید امین قاسمی‌نژاد، مهاجم پدیده مشهد پس از ۲ هفته کش‌و‌‌قوس و خریدهای کم سر و صدای باشگاه هم اشاره کرد؛ قاسمی‌نژادی که توانست در نخستین دیدار تیمش که از قضا مقابل پرسپولیس هم بود، تک گل تیمش را به ثمر برساند تا آبی‌ها بیشتر از پیش افسوس خرید این بازیکن را بخورند. هر چند تیم مشهدی هم در موضوع انتقال این بازیکن به استقلال با روی خوش از آن استقبال نکرد و این بازیکن با تأخیر به اردوی پدیده اضافه شد. 
پیش از دیدار استقلال و پیکان، تیم رقیب یعنی پرسپولیس مقابل پدیده قرار گرفت. نتیجه این دیدار که در نهایت با تساوی ۱-۱ به پایان رسید، فرصت خوبی برای استقلال فراهم آورد تا بتواند با کسب ۳ امتیاز این مسابقه اختلاف ۴ امتیازی با صدرنشین را به عدد ۲ برساند. استقلال که در جام حذفی پیکان را با 2 گل شکست داده بود، در هفته نوزدهم لیگ برتر نتوانست همان نمایش جام حذفی را داشته باشد. پیکانی‌ها با دفاع پرتعداد مانع عرض اندام مهاجمان استقلال شدند و البته کادر مجیدی هم برنامه‌ای برای شکستن این سد مستحکم نداشت. آن چیزی که در استقلال از ابتدای فصل مشهود بوده، نبود یک هافبک و توپ پخش‌کن در میانه زمین است. در واقع آبی‌ها که روزی مجتبی جباری، آیاندا پاتوسی، فابیو جانواریو، امید ابراهیمی و علی کریمی را در میانه زمین در اختیار داشتند و شاید بتوان گفت همیشه این استقلال بود که با داشتن چنین مهره‌های تأثیرگذاری در وسط زمینش، بهترین خط هافبک را از آن خود می‌کرد، در این فصل خط هافبک قوی‌ای ندارد. حتی با وجود بهترین مهاجمان اما هافبک‌های این تیم نمی‌توانند از آن پاس‌های طلایی که روزگاری جزئی از تاکتیک اصلی آنها بود، به مهاجمان زهردار خود دهند. داریوش شجاعیان پس از ۲ سال متوالی که رباط صلیبی‌اش پاره و مدت‌ها خانه‌نشین شد و روزهای زیادی در تمرینات آبی‌ها غایب بود، هنوز نتوانسته با پیراهن آبی خوش بدرخشد. شجاعیان فانتزی‌ای که می‌توانست جای خالی جباری‌ها را درون زمین پر کند اما ترس از مصدوم شدن و جراحی‌هایی که روی هر ۲ پایش شد، هرگز او را به دوران بازی‌اش در گسترش فولاد تبریز برنگرداند. از طرفی بازی فرشید اسماعیلی نوسان زیادی دارد. او بازیکنی نیست که خودش را در یک سطح نرمال نگه دارد؛ یا خیلی تأثیرگذار است یا خیلی منفعل عمل می‌کند. آرش رضاوند هم با وجود ۲ سال حضور در استقلال اما هنوز نتواسته به ستاره‌ای پرنور در زمین مسابقه مبدل شود. مهدی مهدی‌پور دیگر هافبک آبی‌ها هم که به عنوان جانشین علی کریمی، ستاره فصل گذشته استقلال خریداری شد، در ترکیب جایی ندارد و حضور او در تیم کم‌کم دارد از خاطر هواداران پاک می‌شود. اسامی را با هم مرور کردیم تا بگوییم استقلال مهره کم ندارد اما هیچ کدام نتوانستند همانی باشند که علی کریمی‌ها بودند. وجود یک رهبر درون زمین، بازیکنی که بتواند توپ پخش کند و پاس‌های سالم و کلیدی به مهاجمان بدهد، وجود خارجی ندارد. هر چند این فصل آقای گل فصل گذشته و اهل مالی استقلال نیز با روزهای اوجش فاصله دارد یا تمام تیم از مهدی قایدی معجزه می‌خواهند یا از ارسلان مطهری می‌خواهند بدون توپ خودش را همواره در موقعیت گل قرار دهد که این انتظار برآورده نشدنی است. 
بدون‌شک کادر فرهاد مجیدی از بازی تیم‌شان مقابل پیکان درس‌های زیادی گرفتند و می‌دانند از این دست تیم‌ها که با دفاع پر‌تعداد مقابل‌شان قرار می‌گیرند، در ادامه مسیر بسیار خواهد بود، بنابراین یاران فرهاد راه‌حلی برای گشایش این گره کور پیدا خواهند کرد، بویژه که در نیم‌فصل دوم تیم‌های ضعیف برای جلوگیری از سقوط و ماندن در سطح اول لیگ فوتبال ایران مقابل تیم‌های مدعی همچون استقلال، بسته‌تر بازی خواهند کرد. این تیم‌ها راهی را می‌روند که پیکان رفت و اگر استقلال پلنی برای مقابله با این سبک بازی‌های حریف نداشته باشد، قهرمان شدنش منتفی می‌شود. 
شاید اگر استقلال روی شوت از راه دور و با تعداد نفرات بالا روی پاسکاری‌های کوتاه و عمقی کار می‌کرد، روزنه‌هایی برای رسیدن به دروازه پیکان پیدا می‌کرد. هر چند قوای  بدنی استقلالی‌ها در ۲۰ دقیقه آخر بازی مقابل پیکان تحلیل رفته و بازگشت دیرهنگام کرونایی‌ها به تیم شرایط را سخت کرده بود اما نباید فراموش کرد استقلال تیم بزرگی است و مهره هم کم ندارد. استقلال که قرار است از اواخر فروردین‌ماه در گروه مرگ آسیا در عربستان و دور از خانه مقابل حریفان تا بن دندان مسلح صف‌آرایی کند، علاوه بر نمایش بهتر از لیگ، نیاز به روحیه و انگیزه بالاتر دارد و این اتفاق زمانی می‌افتد که پیش از شروع بازی‌های آسیایی، در لیگ نتایج رضایت‌بخشی بگیرد.
***
    برتری آماری استقلال مقابل پیکان با ۵۲۰ پاس و ۵8 درصد مالکیت     
دیدار ۲ تیم استقلال و پیکان در حالی با تساوی بدون گل به پایان رسید که آمار بازی نشان از عملکرد بهتر آبی‌پوشان مقابل حریف داشت. 
در یکی از دیدارهای مهم هفته نوزدهم رقابت‌های لیگ برتر، استقلال و پیکان در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید تا ۲ تیم امتیازات را به طور مساوی تقسیم کنند. 
با اینکه نتیجه بازی مساوی شد اما آمار بازی نشان از عملکرد بهتر تیم استقلال در این بازی دارد. آبی‌پوشان در این دیدار ۵۸ درصد مالکیت توپ داشتند.
همچنین شاگردان مجیدی در این دیدار ۱۰ ضربه به سمت دروازه داشتند که ۴ بار این ضربات در چارچوب بود، در حالی که پیکانی‌ها تنها ۳ ضربه به سمت دروازه داشتند که هیچ یک از این ضربات در چارچوب نبود. 
آبی‌پوشان در این دیدار ۴ ضربه کرنر داشتند، در حالی که حریف آنها تنها یک بار صاحب کرنر شد. اما بارزترین بخش عملکرد آبی‌پوشان در این دیدار تعداد پاس‌های آنها بود. شاگردان مجیدی در این دیدار ۵۲۰ پاس با دقت ۸۱ درصد ارسال کردند، در حالی که تیم پیکان ۳۵۱ پاس آن هم با دقت ۷۴ درصد داشت. 

Page Generated in 0/0347 sec