printlogo


کد خبر: 231876تاریخ: 1400/1/16 00:00
در شرایطی که فشار اقتصادی بر جامعه مستولی است، تعرفه‌های خدمات درمانی برای سال جاری 5/28 درصد افزایش یافت
درمان گران
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز»: افزایش تعرفه پزشکی، سلامت کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد

اسدالله خسروی: اقتصاد کشور در سال 1400 بر خلاف وعده‌های داده شده از سوی مسؤولان دولتی به منظور کنترل قیمت‌ها، بهبود معیشت و ایجاد گشایش در سفره مردم، همچنان با تورم و رشد قیمت‌ها در بخش‌های مختلف مواجه است و رکوردهای جدیدی از تغییر قیمت‌ها در برابر دیدگان مردم به ثبت می‌رسد. 
آخرین اخبار رسیده از حوزه سلامت حکایت از آن دارد که افزایش قیمت‌ها دامان تعرفه‌های پزشکی را نیز خواهد گرفت. در شرایطی که مردم روزهای سخت و پرتنش اقتصادی و مواجهه مستقیم با ویروس کرونا را سپری می‌کنند، افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال جاری امنیت روانی مردم را بیش از پیش مورد تخریب قرار خواهد داد. 
بر اساس اعلام سجاد رضوی، دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، افزایش تعرفه‌ها در این بخش به تصویب هیات دولت رسیده است. 
طبق گفته این مقام مسؤول، در جلسه روز یازدهم فروردین هیات‌وزیران، میانگین افزایش تعرفه‌های پزشکی در بخش‌های دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و بخش خصوصی 5/28 درصد به تصویب رسیده است که البته ما با اعضای شورای عالی بیمه درباره جزئیات افزایش تعرفه پزشکان به بحث و بررسی خواهیم پرداخت و عدد نهایی برای تصویب به ریاست‌جمهوری اعلام می‌شود. 
رضوی با تاکید بر اینکه افزایش حدود ۳۰ درصدی ویزیت پزشکان رقم پیشنهادی سازمان نظام پزشکی است و هنوز رقم تعرفه‌های پزشکی شامل ویزیت پزشکان تعیین و ابلاغ نشده است، اعلام کرد: ویزیت پزشکان نباید تا زمان ابلاغ رسمی افزایش پیدا کند، چرا که ممکن است این رقم تغییر کند. این در حالی است که جزئیات افزایش تعرفه‌های پزشکی در هفته جاری از سوی معاون اول ریاست‌جمهوری ابلاغ خواهد شد. 
این افزایش قیمت در شرایطی در دستور کار قرار گرفته که هیات‌وزیران در جلسه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند «الف» ماده «۹» قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای همه ارائه‌دهندگان خدمات بهداشت، درمان و تشخیص کشور اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی در سال ۱۴۰۰ اقدام کرد. 
افزایش ۵‏/۲۸ درصدی تعرفه خدمات تشخیصی و درمان در بخش‌های دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و بخش خصوصی در حالی اجرایی می‌شود که در شرایط بحران کرونا دولت باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود ضمن همراهی هر چه بیشتر با مردم، زمینه دسترسی آسان و ارزان به خدمات پزشکی را فراهم آورد اما گویی توجه به درآمد پزشکان فارغ از فشار اقتصادی‌ای که بر مردم وارد می‌شود بیش از پیش دارای اهمیت است. این نکته گویی به فراموشی سپرده می‌شود که مردم هم‌اکنون به دلیل گرانی کالاهای اساسی همچون گوشت و مرغ و عدم توانایی در تهیه این اقلام، عملا آنها را از سفره خود حذف کرده‌اند و این موضوع در زمینه استفاده از خدمات پزشکی نیز دور از تصور نیست که مردم به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های درمان این موضوع مهم و اساسی را نیز از سبد هزینه‌های خود حذف و درد را جایگزین درمان کنند.
 
* تعرفه بالای پزشکی سلامت کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره افزایش 5/28 درصدی تعرفه پزشکی برای سال جاری گفت: این رقم با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور رقمی نامعقول و بسیار بالا بوده و نیازمند بازنگری و تجدیدنظر است، چرا که چنین رقمی فشار مضاعفی به مردم وارد می‌کند. 
احمد نادری با بیان اینکه هر چند افزایش دستمزد و تعرفه‌ها در پی افزایش نرخ رشد تورم و گرانی همه کالاها و خدمات در کشور ضروری است، افزود: افزایش رقم 5/28 درصدی تعرفه پزشکی برای قشری که درآمد نسبتا مناسبی دارند رقمی بالاست و این رقم باید حداکثر 10 درصد باشد تا مردم متحمل فشار زیادی نشوند. 
وی خاطرنشان کرد: درست است جامعه پزشکی زحمات فراوانی کشیده‌اند تا توانسته‌اند مدرک پزشکی بگیرند اما این قشر زحمتکش و فرهیخته باید شرایط اقتصادی کشور و خانوارها را بخوبی درک کنند تا دولت نیز رقم افزایش تعرفه‌های پزشکی را در این بخش خیلی بالا در نظر نگیرد. 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور به دلایل مختلف چون تمرکز دولت بر اجرای سیاست‌های لیبرالی، تحریم‌های ناجوانمردانه، نرخ بالای رشد تورم، شیوع ویروس مرگبار کرونا، رکود عمیق، بیکاری گسترده و تعطیلی خیلی از مشاغل و کسب‌و‌کارها مناسب نیست و این موضوع باعث شده تا سطح عمومی قیمت‌ها در بازار بشدت افزایش یابد و تامین هزینه‌های زندگی برای مردم بسیار سخت شود. با این وجود چنانچه تعرفه‌های پزشکی نیز حدود 30 درصد افزایش یابد، کمر مردم زیر بار تامین هزینه‌های سلامت خمیده‌تر می‌شود. 
نادری اظهار داشت: افزایش هزینه‌های درمان با رشد 5/28 درصدی تعرفه‌های پزشکی قاعدتا سلامت عمومی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خیلی از کم‌درآمدها و ضعفا ممکن است به موجب گرانی خدمات پزشکی در صورت ابتلا به بیماری به مراکز درمانی مراجعه نکنند یا احیانا اقدام به خوددرمانی کنند که این موضوع تبعات خطرناکی به دنبال دارد. 
وی رقم معقول افزایش تعرفه‌های پزشکی برای سال جاری را حداکثر 10 درصد دانست و تصریح کرد: دولت باید در نرخ‌گذاری تعرفه‌ها جمیع جهات را بخوبی در نظر گیرد که البته در بخش درمان با توجه به درآمد مناسبی که پزشکان دارند باید به فکر کم‌درآمدهای جامعه هم باشد.
 
* پزشکان نجومی‌بگیر نسبت به تعرفه‌های دولتی بی‌اعتنا هستند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که دولت توانایی حمایت لازم از جامعه پزشکی را ندارد، بنابراین افزایش 5/28 درصدی تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۰ متناسب با رشد نرخ تورم و گرانی‌ها در بازار شاید منطقی به نظر برسد، هر چند مردم در این روزها با فشار اقتصادی روبه‌رو هستند. 
همایون سامه‌یح‌نجف‌آبادی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره علت رشد تعرفه‌ خدمات درمانی گفت: اینکه خیلی‌ها به  افزایش تعرفه درمان گله‌مندند و در برابر آن جبهه‌گیری می‌کنند، باید نسبت به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بخش‌های دیگر نیز حساس شوند، چرا که اکنون قیمت همه کالاها و خدمات در کشور بشدت افزایش یافته است. 
وی با بیان اینکه خیلی از پزشکان درآمد آنچنانی ندارند، گفت: از دید مردم جامعه پزشکی جامعه‌ای پردرآمد محسوب می‌شود و نباید تعرفه‌های این بخش افزایش یابد، در حالی که بیش از 80 درصد پزشکان عمومی درآمد آنچنانی که مدنظر عامه است ندارند و فقط تعداد اندکی از پزشکان از درآمدهای بالا برخوردارند که آنها نیز هیچ وقت اعتنایی به تعرفه‌های پزشکی نداشته و ندارند. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن دسته از پزشکانی که درآمدهای نجومی دارند بی‌تردید زیرمیزی نیز می‌گیرند یا برای انجام عمل‌های جراحی خودشان رقم تعیین می‌کنند و بعضا نوبت‌ انجام عمل‌های جراحی را با اخذ مبالغ دلخواه تغییر می‌دهند اما پزشکان عمومی که سال‌ها دود چراغ خورده و مرارت‌ها کشیده‌اند درآمد خوبی ندارند. 
وی اظهار داشت: اکنون که کشور در دوران تحریم است و فشار اقتصادی زیادی به مردم تحمیل می‌شود هر چند افزیش تعرفه‌ها فشار را بر مردم بیشتر می‌کند اما نباید نسبت به خدمات‌رسانان درمان نیز بی‌توجه بود، چرا که اگر فشار زیادی به جامعه پزشکی وارد شود پزشکان و تحصیلکردگان این حوزه به خارج از کشور عزیمت می‌کنند. 
سامه‌یح‌نجف‌آبادی گفت: البته باید به این موضوع توجه شود که با افزایش تعرفه خدمات درمانی بار این افزایش قیمت بر دوش بیمه‌ها می‌افتد و مردم خیلی دچار فشار در این زمینه نمی‌شوند.

Page Generated in 0/0069 sec