printlogo


کد خبر: 231879تاریخ: 1400/1/16 00:00
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا: خیز چهارم بیماری «کووید-19» شدیدتر از پیک‌های قبلی است
آماده باش برای خطرنا‌ترین موج کرونا
آمار جان‌باختگان کرونا طی یک شبانه‌روز در کشور با سیر صعودی به 161 نفر رسید

با آنکه هشدارهای فراوانی از سوی مسؤولان و کارشناسان بهداشت مبنی بر ماندن در خانه و نرفتن به سفر در ایام نوروز داده شد اما بی‌توجهی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به ایجاد محدودیت در تعطیلات نوروزی، باعث شد دروازه شهرها به روی مسافران نوروزی گشوده وکرونا به عنوان عیدی به مردم داده شود. به گزارش «وطن‌امروز»، موج چهارم کرونا هم‌‌اکنون خیلی از شهرهای کشور را در بر گرفته است و پیش‌بینی کارشناسان درمان و جامعه پزشکی این است که آمار فوتی‌ها و بستری‌شدگان در هفته‌های آینده صعودی شود. معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به افزایش تعداد موارد بستری و سرپایی بیماران «کووید-۱۹» در تهران، گفت: برای اینکه کاملا متوجه تاثیرات سفرها بر روند بیماری در کشور باشیم حدود ۱۰ روز دیگر باید صبر کنیم. چیزی که فعلا برای ما مشخص است این نکته است که موج چهارم کرونا به تهران رسیده است. دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری جلسه استانداری تهران گفت: ما شاهد افزایش ۳۷ درصدی تعداد بیماران بستری‌ نسبت به هفته گذشته در شهر تهران هستیم و این موضوع سبب شده است وضعیت بیمارستان‌ها بویژه در بخش مراقبت‌های ویژه متراکم باشد و ارائه خدمت سخت‌تر انجام شود. وی در ادامه افزود: بر اساس بخشنامه دکتر جان‌بابایی تغییراتی در تصمیم‌گیری‌ها پیرامون انجام عمل‌ها و بستری بیماران الکتیو در شرایط فعلی صورت گرفته است و به احتمال زیاد بر اساس شرایط موجود بیمارستان‌ها را به سمتی سوق دهیم که افزایش ظرفیت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا را داشته باشند. در شرایط فعلی معمولا یک‌سوم بیماران «کووید-۱۹» نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند و این یعنی بیماران بدحال‌تری هستند. توکلی درباره تعداد مراجعه بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا در استان تهران، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد افزایش تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا هستیم؛ همچنین روزانه حدود ۶۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند، این در حالی است که تعداد مراجعه بیماران سرپایی روزانه به حدود ۴۷۰۰ نفر رسیده است. در هفته دوم فروردین‌ماه بشدت شاهد افزایش تعداد موارد بستری و سرپایی بودیم. بر همین اساس معاونت درمان وزارت بهداشت با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرده است بیمارستان‌ها برای افزایش ظرفیت پذیرش بیماران «کووید-۱۹» اقداماتی انجام دهند. وی افزود: البته این خبر خوبی نیست، زیرا به نظر می‌رسد هفته سوم و چهارم فروردین بحران شدیدی در تهران داشته باشیم. معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران ادامه داد: تعداد موارد بستری رو به افزایش است. در حال حاضر اکثر بستری‌ها و مراجعات خانوادگی است که نشان‌دهنده تاثیر سفرها، میهمانی‌ها، عدم رعایت پروتکل‌ها و... است. همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره موج جدید این بیماری گفت: خیز چهارم کرونا از خیزهای قبلی بسیار شدیدتر خواهد بود و اثر سفرها و دورهمی‌ها را در ۵ تا ۱۰ روز آینده خواهیم دید. علیرضا رئیسی افزود: تهران هم‌اکنون وضع نارنجی دارد اما با توجه به بالا رفتن تعداد بیماران سرپایی و بستری‌ها، پیش‌بینی این است که تا هفته آینده تهران هم قرمز شود. وی اضافه کرد: خیز چهارم از خیزهای قبلی بسیار شدیدتر خواهد بود و اثر سفرها و دورهمی‌ها را در ۵ تا ۱۰ روز آینده خواهیم دید. 
 
* محدودیت‌ها متناسب با رنگ‌بندی جدید شهرها ابلاغ می‌شود
وزیر بهداشت ضمن اشاره به توقف اعمال غیراورژانس در بیمارستان‌ها در شرایط کنونی کرونا و تاکید بر لزوم گسترش فعالیت مراکز منتخب ۱۶ ساعته، در عین حال گفت: در آینده نزدیک شاهد تغییر متغیرهای رنگ‌بندی‌های شهرهای کشور و در نظر گرفتن مولفه‌های تاثیرگذار مانند ویروس جهش‌یافته خواهیم بود و محدودیت‌ها متناسب با رنگ‌بندی‌های جدید، ابلاغ خواهد شد. سعید نمکی در دوازدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: خیز جدید بیماری با خیزهای قبلی متفاوت است. یکی دو روز قبل به معاون محترم درمان تاکید کردم که فعلا اعمال غیراورژانسی لغو شود تا با مشکل کمبود تخت‌های بیمارستانی در کشور روبه‌رو نشویم چون رفتار ویروس جهش‌یافته با ویروس قبلی متفاوت است. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی حتما باید تعداد مراکز منتخب ۱۶ ساعته فعال‌تر شود و گسترش پیدا کند و در این مراکز، داروهای سرپایی آنتی وایرال بویژه در مراحل اولیه بیماری و تست‌های تشخیصی و تیم‌های مراقبتی برای افراد در تماس با بیماران وجود داشته باشد تا مراجعات بیمارستانی کنترل شود. وی گفت: در آینده نزدیک شاهد تغییر متغیرهای رنگ‌بندی‌های شهرهای کشور و در نظر گرفتن مولفه‌های تاثیرگذار مانند ویروس جهش‌یافته خواهیم بود و محدودیت‌ها متناسب با رنگ‌بندی‌های جدید، ابلاغ خواهد شد. انتظار ما این است که همکاران ما در دانشگاه‌ها، همچنان روی پروتکل‌ها ایستادگی و مقاومت کنند. 
 
* وضعیت قرمز شود روزانه ۳ میلیون نفر بیکار می‌شوند!
در شرایط قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند، بنابراین بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی، ۳ میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد. محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرایط سخت کرونایی در پیش است و لازم است مردم و صنوف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشد. وی افزود: طبق گزارش‌های موجود بزودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز می‌شوند که در صورت تداوم این وضعیت، نه‌تنها محدودیت تردد، بلکه تعطیلی مشاغل هم اجرا خواهد شد. دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در شرایط قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند، اظهار کرد: با این وجود بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی ۳ میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد.
 
* بازگشت رکوردزنی فوتی‌های کرونا در کشور
آمار جان‌باختگان بیماری «کووید-19» در کشور این روزها سیر صعودی دارد به‌طوری که در یک شبانه‌روز شمار مر‌گ‌ومیرهای کرونا به ۱۶۱ مورد رسید و تعداد قربانیان این بیماری در کشور از ۶۳ هزار نفر گذشت. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفت: از ظهر روز شنبه تا ظهر امروز یکشنبه ۱۵ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۵۷۲ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: متاسفانه در طول این مدت، ۱۶۱ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسید. لاری افزود: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۶۵۰ هزار و ۵۶۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته وی، ۴ هزار و ۵۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. لاری تاکید کرد: در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. به گفته وی، همچنین ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

Page Generated in 0/0140 sec