printlogo


کد خبر: 231882تاریخ: 1400/1/16 00:00
اخبار

نامه رؤسای ۳ اتاق‌ به رئیس‌جمهور:
بانک مرکزی صادرات را زمینگیر کرده است
رؤسای اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، تأکید کردند: اگر مشکلات حوزه صادرات برطرف نشود، عملا اجرای مصوبه جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بلا اثر خواهد ماند. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به همراه روسای اتاق‌های اصناف و تعاون ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهادهای بخش خصوصی برای مدیریت ارزی کشور را ارائه داد. در این نامه که در ماه پایانی سال 1399 به رئیس‌جمهوری نوشته ‌شده، تأکید شده است که پیش‌نویس 13 ماده‌ای که در کمیته ارزی معطل‌مانده، تکمیل‌کننده مصوبه جلسه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی است و تصویب و ابلاغ آن، مشکل صادرکنندگان را حل می‌کند.
بخش‌های مهم متن کامل این نامه به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به شرح زیر است: بروز مشکلات متعدد در حوزه سیاست‌گذاری ارزی کشور بعد از وقوع تحریم‌های ظالمانه سبب گردید تا به‌رغم ظرفیت‌ها و فرصت‌های ایجاد شده پیش روی صادرکنندگان کشور در سایه کاهش ارزش پول ملی، صادرات نتواند از این شرایط به نفع پیشبرد اهداف اقتصاد ملی و توسعه بنگاه‌های اقتصادی و صادراتی بهره‌برداری نماید که البته بخشی از این مسائل به دلیل بروز سخت‌ترین تحریم‌ها و بخشی دیگر به دلیل مشکلات داخلی کشور بروز و ظهور یافته است. در این میان، صدور بخشنامه‌های متعدد ارزی و تجاری از سوی دستگاه‌های اجرایی بویژه بانک مرکزی طی دوسال و نیم گذشته، در شرایطی صادرات کشور را زمینگیر کرده و فرصت رشد و جهش را از آن گرفته است که در همین شرایط سخت و غبارآلود، بر اساس اعلام رسمی رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بالغ ‌بر 22 میلیارد دلار از ارز صادراتی کشور که پوشش‌دهنده 70 درصد نیازهای ارزی بخش‌های مختلف کشور بوده، از طریق صادرات غیرنفتی تأمین ‌شده است. در چنین شرایطی، با درایت حضرتعالی مبنی بر تغییر ریل سیاست‌گذاری‌های تجاری از بانک مرکزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و واگذاری اختیارات تجارت خارجی کشور به این وزارتخانه که با صدور ابلاغیه مصوبه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با موضوع «شیوه‌های رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز صادراتی»، به منصه ظهور رسیده است، بارقه‌های امید در دل صادرکنندگان کشور به وجود آمد اما از آنجا که ابلاغیه مزبور با رویکرد حل مشکلات وارداتی و تأمین مواد اولیه کارخانجات از طریق ارز حاصل از صادرات تهیه و تدوین ‌شده است، باید علاوه بر حل مشکلات واردات، مسائل پیش روی صادرکنندگان را نیز حل‌وفصل کند. نکته حائز‌اهمیت آن است که روح ابلاغیه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اگر چه در حوزه واردات، بخشی از موانع را برطرف کرده است اما در بعد دیگر آن یعنی حوزه صادرات، کماکان مشکلات جدی به قوت خود باقی‌مانده و چنانچه در جهت رفع آن اقدام نگردد، عملا اجرای این ابلاغیه نیز بلااثر خواهد شد. 
***
طی سال گذشته
درآمد ۱۷ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات بورسی
آمار رسمی حاکی از آن است که سرجمع تامین مالی دولت در سال ۹۹ از بازار سرمایه حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ، ۱۷ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات معاملات بورس است. آنگونه که آمار رسمی منتشرشده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد، سال گذشته بالغ بر ۲۴ میلیون کد جدید سهامداری بدون احتساب مشمولان سهام عدالت در بازار سرمایه صادر شده که نشانگر رشد ۲۲۴ درصدی ورود سهامداران به این بازار است و اکنون این بازار را تبدیل به یک بازار حدود ۶۰ میلیون نفری کرده است.
 بر اساس این آمار، ارزش تجهیز و جذب منابع مالی از طریق بازار سرمایه برای اقتصاد کشور که در سال ۹۸ تنها معادل ۲۱۶ هزار میلیارد تومان بوده، در سال ۹۹ از مرز ۵۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. نکته حائز اهمیت آن است که دولت نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه درآمد کسب کرده است که این رقم، به گواه آمار، ۹ درصد از کل مالیات وصولی سال ۱۳۹۹ بوده است و سهمی 1/7 درصدی از میزان تأمین مالی دولت از بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ داشته است؛ در عین حال ۷۶ درصد از تأمین مالی دولت در سال گذشته از محل انتشار اوراق تأمین مالی اسلامی یا همان صکوک بوده که مرابحه عام، اسناد خزانه اسلامی، اوراق منفعت وزارت نفت و شرکت ملی نفت و اوراق سلف موازی استاندارد برای وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه آن را در بر می‌گیرد و مجموع آن ۱۷۵ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان است.
***
درآمد صادرات گاز ایران در سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافت
بر اساس آمارهای رسمی گمرک، در 12 ماهه سال 99 بالغ بر 2 میلیارد و 651 میلیون دلار گاز طبیعی صادر شد. طبق این آمار، صادرات گاز مایع شده به نسبت 12 ماهه سال 98، با افت 60 درصدی رو‌به‌رو شده است. سال 98 بیش از 6/6 میلیارد دلار گاز صادر شده بود. گاز ایران به ۲ کشور عراق و ترکیه صادر می‌شود که به دلیل انفجار بخشی از خط لوله صادراتی گاز ایران در خاک ترکیه در 12 فروردین‌ماه سال گذشته و تعلل مسؤولان دولتی در پیگیری این موضوع، صادرات ایران به ترکیه تا 10 تیرماه ۹۹ قطع شده بود و همین امر نقش مهمی در کاهش حجم و ارزش صادرات گاز ایران در سال 99 داشت.

Page Generated in 0/0221 sec