printlogo


کد خبر: 231886تاریخ: 1400/1/16 00:00
نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای خطاب به تیم مذاکره‌کننده ایران تأکید کردند هرگونه مذاکره برای تعریف گام‌های متوازن با آمریکا، مغایر سیاست‌ نظام و قانون مجلس است
پیام بهارستان به مذاکرات وین

گروه سیاسی: با نزدیک شدن به نشست حضوری روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام که اتفاق ویژه آن حضور هیاتی دیپلماتیک از طرف آمریکا نخستین‌بار پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای است، تحرکات دیپلماتیک در ایران و اعضای 1+4 در کنار ایالات متحده، اتحادیه اروپایی و البته رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات در حال پیگیری کمیسیون مشترک برجام و تاکید بر اجرای دقیق قانون مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای صادر کردند. 
در متن بیانیه نمایندگان درباره مذاکرات در حال پیگیری کمیسیون مشترک برجام بر اجرای دقیق قانون مجلس اینگونه تاکید شده است: مجلس شورای اسلامی در اجرای «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» لحظه‌ای کوتاه نخواهد آمد و معتقد است تنها پافشاری بر اجرای این قانون راهبردی است که می‌تواند قدرت و منطق برتر جمهوری اسلامی ایران را به دشمنان دیکته کند و آنها را مجبور نماید تحریم‌ها را به طور کامل لغو کنند تا فشار اقتصادی از مردم برداشته شود. 
در ادامه بیانیه نمایندگان آمده: درباره آنچه این روزها در مذاکرات در قالب کمیسیون مشترک برجام دنبال می‌شود تاکید می‌کنیم مطابق مفاد قانون مجلس و تاکید همه مسؤولان نظام و رهبر معظم انقلاب، لغو تحریم‌ها می‌بایست به طور کامل و پس از راستی‌آزمایی ایران - با ارائه گزارش فنی و سیاسی دولت به کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی و در نهایت تصویب مجلس - انجام و اعلام شود تا آمریکا بتواند به برجام بازگردد. 
این بیانیه می‌افزاید: تحریم‌های ظالمانه برجامی و غیر آن که در دولت‌های اوباما و ترامپ به ملت مظلوم ایران اسلامی تحمیل شد باید یکباره و یکپارچه لغو شوند و در این مسیر، انجام هرگونه مذاکره برای تعریف گام‌های متوازن با طرف‌های متعاهد ۱+۴ و آمریکا، عملا ایجاد تاخیر در لغو کامل تحریم‌ها توسط عده‌ای معدود بوده و به ضرر منافع ملت، غیرقابل قبول و مغایر اصول عزت، حکمت و مصلحت و سیاست‌های کلی نظام و قانون مجلس تلقی خواهد شد. 
 
* آمریکا در اضطرار
در آستانه نشست سه‌شنبه کمیسیون برجام در وین شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران، هدایت تیم آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام را که قرار است روز سه‌شنبه در وین اتریش برگزار شود برعهده خواهد داشت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نگاهی به آخرین گفت‌وگوی رابرت مالی با شبکه پی‌بی‌اس نشان می‌دهد برخلاف روایت انحرافی و آدرس غلط حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده ایرانی در فرصت‌سوزی - رئیس‌جمهور 11 فروردین: روز اول اسفند اگر می‌رفتیم ممکن بود بگویند چرا عجله؟ روز دهم اسفند می‌رفتیم ممکن بود بگویند عجله. دیگر در فروردین عجله تمام شد. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید بعد از یک ماه عجله، دیگر می‌شود فرصت‌سوزی. از اول فروردین به بعد دیگر فرصت‌سوزی است- این آمریکا است که در اضطرار قرار دارد و زمان علیه دولت بایدن است. 
رابرت مالی در این باره تصریح کرد: این (مذاکرات کارشناسی سه‌شنبه) نخستین گام خواهد بود. این، مسیری سخت و دشوار است، چراکه زمان زیادی از دست رفته است و بی‌اعتمادی دوطرفه وجود دارد اما می‌خواهیم با شرکای اروپایی و... خود که با ایران گفت‌وگو می‌کنند، مذاکره کنیم تا ببینیم می‌توانیم گام‌های بازگشت را تعیین کنیم یا نه. اگر آنها (ایران) برای بازگشت به توافق جدی باشند، ما هم جدی هستیم. 
وی افزود: آنها (ایران) امروز ۱۰ برابر بیشتر از زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنند. بنابراین با آزمایش‌های ساده می‌توان دریافت که امروز وضعیت ما بهتر از آنچه بوده‌ایم، نیست و شرایط ما بدتر است. وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او رسیدن به این هدف (بازگشت ایران و آمریکا به برجام) پیش از ماه ژوئن امکانپذیر است؟ اظهار داشت: بله! قطعا ممکن است. البته هر روز که می‌گذرد احتمال رسیدن به آن کمتر می‌شود اما هنوز امکانپذیر است. 
نماینده دولت آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن آماده برداشتن ۱۵۰۰ تحریمی است که رئیس‌جمهور ترامپ وضع کرد، از پاسخ شفاف درباره آن طفره رفت و گفت: آنچه رئیس‌جمهور بایدن گفت این است که آماده بازگشت به توافق هسته‌ای در صورتی است که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق باشد. 
این مقام دولت آمریکا یادآور شد: آنچه اهمیت دارد این است که به یک فهم مشترک دست یابیم که در راستای منافع ملی آمریکا است. بنابراین نمی‌خواهیم عجله کنیم اما در عین حال قصد نداریم منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران باشیم. هر زمان به نقطه‌ای برسیم که برای هر دو طرف رضایت‌بخش است، در این صورت یک توافق حاصل خواهد شد. این توافق باید مطابق تعهداتی باشد که ایران، آمریکا و سایر طرف‌ها در توافق هسته‌ای داشته‌اند. 
 
* اعتراف صهیونیست‌ها: ایران دست برتر را دارد
 یک مقام اطلاعاتی ارشد پیشین رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در اظهار نظری گفت که ایران در موضوع هسته‌ای دست برتر را دارد. به نوشته وبگاه عاروتص شوع، «عاموس یادلین» رئیس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در زمینه مذاکرات آتی هسته‌ای گفت که ایران به اهدافش با موفقیت دست می‌یابد. وی گفت: «ایرانی‌ها دست برتر را دارند. آنها یک خواسته صریح دارند، اینکه آمریکایی‌ها همه تحریم‌ها را لغو کنند و سپس به توافق برگردند».
یادلین با اشاره به اثر تحریم‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر ایران گفت ایرانی‌ها دیگر از این تحریم‌ها نمی‌ترسند. یادلین گفت که اثرگذاری اسرائیل بر مفاد توافق جدید با ایران مشکل خواهد بود و ماه عسل با ترامپ پایان یافته است. در همین حال گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از تماس تلفنی‌اش با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خبر داد. وی در این پیام نوشته است که در گفت‌وگوی مهم خود با بلینکن درباره گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور رایزنی کرده و همتای آمریکایی‌اش او را در جریان مذاکرات پیرامون توافق هسته‌ای قرار داده است.

Page Generated in 0/0073 sec