printlogo


کد خبر: 231891تاریخ: 1400/1/16 00:00
پاسخ سفیر سابق ایران در چین به ادعای نادرست وزیر امور خارجه:
اگر FATF مانع بود، چینی‌ها توافق را امضا نمی‌کردند

گروه سیاسی: سفیر سابق ایران در چین با اشاره به توافق 25 ساله ایران با این کشور، در واکنش به جوسازی‌های اخیر از جمله اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که مشکلات FATF مانع همکاری با روسیه و چین می‌شود، تاکید کرد عدم پذیرش FATF نمی‌تواند مانعی برای اجرایی شدن این توافق باشد و اگر چنین چیزی بود، چینی‌ها این توافق را امضا نمی‌کردند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مهدی صفری در برنامه شنبه‌شب «جهان آرا» گفت: اگر شرط قبول کنوانسیون پالرمو و CFT توسط ایران برای اجرایی شدن قرارداد با چین وجود داشت، چین اصلا این قرارداد را امضا نمی‌کرد. وی افزود: اگر قرار بود تفاهم ایران و چین منوط به احیای برجام باشد، قطعا چینی‌ها منتظر آن می‌ماندند. 
وی تصریح کرد: اگر قرار بود FATF در این باره مانع باشد، چرا آمریکایی‌ها اینقدر داد و فریاد راه انداخته‌اند و رئیس‌جمهور آمریکا چرا اظهار نگرانی می‌کند، به جای اینکه خیالش از این بابت راحت باشد؟ 
صفری با اشاره به اظهارات وزیر خارجه چین اظهار داشت: ۲ شب قبل اظهارات آقای «وانگ یی» را می‌دیدم که بیان کرد اگر آمریکا می‌خواهد به برجام بازگردد باید تمام تحریم‌ها را بردارد که این مواضع از سوی چینی‌ها پیش از این سابقه نداشت. 
اظهارات سفیر سابق کشورمان در چین در شرایطی است که محمدجواد ظریف با حضور در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» با هدف پاسخ به سوالات درباره سند همکاری ایران و چین تاکید کرد: «همین الان هم مشکلاتی که درباره FATF داریم مانع همکاری ما با روسیه و چین می‌شود، حتی اگر‌ نگاه به شرق داشته باشیم، تحریم و FATF مانع هستند».
همچنین ۴ روز بعد از امضای سند همکاری 25 ساله ایران و چین توسط وزرای خارجه ۲ کشور، سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از حامیان تصویب لوایح FATF در گفت‌وگو با سایت «انتخاب» در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها و مساله عدم تصویب لوایح FATF از سوی ایران ممکن است مانعی بر سر راه همکاری‌های آتی ایران و چین در بستر سند همکاری اخیر باشد، گفت: از آنجایی که مساله FATF مربوط به روابط بانکی در عرصه جهانی است، لذا نمی‌شود بدون پذیرش FATF براحتی همکاری‌های اقتصادی و تجاری در عرصه جهانی داشت و ما برای تسهیل در امور خود نیازمند آن هستیم، اگرنه مشکلات به قوت خودشان باقی خواهند ماند. همچنین درباره تحریم‌ها نیز باید گفت قطعا تحریم‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود».
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» درباره سند همکاری ایران و چین نوشت: «بدون حضور در FATF آنان [چینی‌ها] با ما همکاری نخواهند کرد. اصولا با کشوری همکاری راهبردی می‌کنند که در مسیر نظام بین‌الملل باشد... شرط لازم این همکاری ورود نسبی به ساختار نظام بین‌الملل است، اگر این را نمی‌خواهید یا نمی‌پذیرید، وارد همکاری راهبردی با چین نشوید که فقط اتلاف وقت است».
گفتنی است ابتدای دی‌ماه سال گذشته مقامات دولتی و رسانه‌های وابسته به آنها با ادعای ارتباط عدم تصویب لوایح معروف FATF با عدم تامین واکسن، خواستار تایید این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند. 
علی ربیعی، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه 2 دی ماه در اظهاراتی به صورت مستقیم عدم تامین واکسن را به لوایح FATF مرتبط کرد: «در مورد انتقال پول بنا بر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو‌به‌رو بودیم. به طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد. قبلا نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود. امیدواریم با راهگشایی‌های مقام معظم رهبری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد کردند، بتوانیم مصلحت کشور را تامین کنیم».
ربیعی این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که علی مطهری، نماینده سابق مجلس و از افراد نزدیک به دولت در توئیتی نوشت: «به خاطر اینکه در لیست سیاه FATF قرار داریم، نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای ۸ میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد». اظهارات روز سه‌شنبه سخنگوی دولت هم گویای این بود که نپیوستن ایران به FATF موانع جدی در مسیر خرید واکسن ایجاد کرده است. این شانتاژها تا جایی ادامه پیدا کرد که در نهایت وزیر بهداشت صراحتا اعلام کرد تصویب یا عدم تصویب لوایح FATF تاثیری بر تامین واکسن ندارد. سعید نمکی در ارتباط تلویزیونی با شبکه خبر در پاسخ به سوال مجری درباره ارتباط FATF با تامین واکسن گفت: سیاسی حرف نمی‌زنم، تأثیر FATF در موضوع نظام سلامت و [خرید] واکسن جدی نیست. 

Page Generated in 0/0067 sec