printlogo


کد خبر: 231903تاریخ: 1400/1/17 00:00
در نشست خبری «هفته هنر انقلاب» مطرح شد
اعلام ۵ نامزد نهایی «چهره هنر انقلاب»

مجدالدین معلمی دبیر «هفته هنر انقلاب»، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر مسابقه «فلسطین تنها نیست» و سیدمرتضی دارابی دبیر هنرواره ملی روایت جهاد، برنامه‌های این رویدادها را تشریح کردند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته هنر انقلاب و معرفی نامزدهای نهایی برای معرفی «چهره هنر انقلاب» با حضور مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری و دبیر رویداد «هفته هنر انقلاب» در حوزه هنری برگزار شد. «هفته هنر انقلاب» اسلامی که هر سال همزمان با سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم از سوی حوزه هنری با برپایی مجموعه برنامه‌هایی گرامی ‌داشته می‌شود، سال ۱۴۰۰ نیز کار خود را از ۱۸ فروردین‌ماه آغاز می‌کند. 
مجدالدین معلمی در تشریح برنامه «هفته هنر انقلاب» اسلامی گفت: حوزه هنری ششمین سال است اقدام به معرفی چهره سال هنر انقلاب می‌کند؛ آکادمی‌ای از بزرگان عرصه هنر داریم و از افرادی که در فعالیت‌های‌شان، فعالیت‌های مقبول هنری یا فعالیتی دارند که بتواند گستره مخاطب عمومی را در بر گیرد و بر آموزش تاکید داشته باشد، نظرخواهی صورت می‌گیرد. سال قبل به لحاظ تولیدات هنری کم‌نظیر بود و چندین مناسبت بزرگ داشتیم که تولیدات بسیاری را در بر می‌گرفت. بنابراین تجربه سال ۹۹ تجربه خوبی بود که با توجه به میزان حضور، مخاطبان جدیدی را نیز به همراه داشت. 
معاون هنری حوزه هنری بیان کرد: در سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا و نداشتن تجربه برای برگزاری مراسم در شرایط قرنطینه و محدودیت‌ها، چهره سال هنر انقلاب معرفی نشد لذا امسال چهره سال هنر انقلاب در سال‌های ۹۸ و ۹۹ همزمان معرفی می‌شوند. وی درباره معیار انتخاب چهره‌ها توضیح داد: از نظر ما انقلاب همچنان ادامه دارد و مختص سال ۵۷ نیست، بنابراین هر هنرمندی که دغدغه مردمی دارد از نظر ما هنرمند انقلابی است.  دبیر «هفته هنر انقلاب» اسلامی در ادامه نشست خبری این رویداد ۵ نامزد نهایی چهره هنر انقلاب را اعلام کرد و گفت: محمدرضا دوست‌محمدی طراح گرافیک و تصویرساز، افشین علا شاعر و پژوهشگر ادبی، جلیل سامان فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان، علی‌محمد مؤدب شاعر و منتقد ادبی و مؤسس شهرستان ادب و وحید یامین‌پور پژوهشگر و نویسنده، ۵ نامزد نهایی چهره هنر انقلاب هستند که یکی از آنها در مراسم اختتامیه که ۲۵ فروردین برگزار می‌شود، معرفی و تقدیر خواهد شد. 
معاون هنری حوزه هنری همچنین از افتتاح هفته هنر انقلاب در جوار مزار شهید سیدمرتضی آوینی خبر داد و گفت: به دلیل محدودیت‌های موجود، مراسم افتتاحیه «هفته هنر انقلاب» در بهشت‌زهرا(س) و جوار مزار شهید آوینی برگزار می‌شود و از خانواده‌های درگذشتگان هنری در سال کرونایی نیز تقدیر خواهد شد؛ خانواده‌های استاد محمدعلی راغب و کریم اکبری‌مبارکه به صورت نمادین تقدیر می‌شوند. 
همچنین سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» در این نشست با اشاره به فراخوان این رویداد، توضیحاتی درباره مسابقه ارائه کرد و درباره تیم داوری گفت: داوری آثار توسط تیم‌های داوری داخلی و خارجی طی چند مرحله انجام شد. قرار بود سال پیش اختتامیه را برگزار کنیم اما تصمیم گرفتیم در پایان هفته هنر انقلاب اسلامی و در روز جهانی قدس برگزیدگان را در مراسمی معرفی کنیم. دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» در پایان گفت: ۶۹۰ هنرمند از ۶۶ کشور جهان، بیش از ۳ هزار اثر ارسال کردند. اگر شرایط مهیا باشد مراسم اختتامیه به صورت فیزیکی و آنلاین در ۱۷ اردیبهشت همزمان با روز قدس برگزار خواهد شد. تندیس این مسابقه نیز توسط طاهر شیخ‌الحکمایی تهیه شده است که به برگزیدگان اهدا خواهد شد. سیدمرتضی دارابی، دبیر اجرایی کارگروه هنرواره روایت جهاد هم در این نشست خبری گفت: بنای کار هنرواره از صحبتی بود که حضرت آقا با بخشی از کادر درمان در اردیبهشت‌ماه داشتند و این اتفاق بر اساس صحبت‌های ایشان رقم خورد و نهادها در قالب ستاد مشترک مردمی تشکیل شد و یکی از کارهایی که داشتیم برگزاری روایت ملی جهاد بود؛ اتفاقاتی که درباره مجاهدت‌های مردمی صورت گرفته بود. وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، فراخوان را در ۵ بخش همزمان با سالگرد سردار شهید حاج‌قاسم منتشر کردیم و آثار قابل اعتنایی برای ما ارسال شد. وی توضیح داد: آثار ارسال شده به تفکیک، ۴۹۷ اثر در حوزه ادبیات، ۳۶۵۹ اثر در حوزه هنرهای تجسمی، ۱۹۹ اثر در حوزه رسانه، ۱۰۶ اثر در حوزه موسیقی و ۴۲۱ اثر در حوزه هنرهای تصویری بودند. بهمن‌ماه داوری‌ها انجام و قرار شد همزمان با سالروز شهادت شهید آوینی، اختتامیه و اعلام برگزیدگان را داشته باشیم. 

Page Generated in 0/0109 sec