printlogo


کد خبر: 231909تاریخ: 1400/1/17 00:00
دور دنیا

بیکاری در عربستان؛ خروج بیش از ۱۳۰ هزار کارگر خارجی طی ۳ ماه
داده‌های رسمی اداره کل آمار عربستان نشان داد 4/135 هزار کارگر خارجی در ۳ ماه آخر سال 2020 بازار کار عربستان را ترک کرده‌اند. بر اساس نتایج بررسی نیروی کار صادر شده توسط اداره کل آمار عربستان، تعداد کارگران خارجی در ۳ ماهه چهارم سال 2020 نسبت به ۳ ماهه قبل حدود 4/135 هزار نفر و تعداد کارگران سعودی 1078 نفر کاهش یافته است. نتایج این بررسی‌ها همچنین نشان داد نرخ بیکاری در سعودی‌ها به 6/12 درصد کاهش یافت، در حالی ‌که در پایان ۳ ماهه سوم سال 2020، 9/14 درصد بود. آژانس خبری بلومبرگ ماه گذشته گزارشی را منتشر کرد و در آن به چالش‌های داخلی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی پرداخت و نوشت محمد بن‌سلمان با توجه به افزایش بیکاری در عربستان به دنبال ایجاد فرصت شغلی برای شهروندان سعودی است. 
***
بازداشت‌های گسترده در ترکیه
به‌رغم شیوع گسترده همه‌گیری ویروس «کووید-۱۹» در ترکیه و هشدارها درباره جهش‌های جدیدتر در این کشور اما فضای امنیتی و ‌بگیر‌ و ببندها در ترکیه هنوز ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، در جریان عملیات‌های دیروز (دوشنبه) در استان دیاربکر واقع در جنوب شرقی ترکیه، ۲۲ مظنون به عضویت و همکاری با سازمان «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) بازداشت شدند. منابع امنیتی به این خبرگزاری گفتند که بازداشت این 22 نفر در پی صدور احکام بازداشت توسط دادستانی دیاربکر برای ۳۳ نفر انجام شده و عملیات برای دستگیری مابقی مظنون‌ها نیز ادامه دارد. بر اساس این گزارش، علاوه بر اسناد سازمانی و دستگاه‌های دیجیتال که از محل اختفای این افراد کشف و توقیف شده، گفته می‌شود آنها جلسات و نشست‌های غیرقانونی سازمانی برای جذب زنان جهت عضویت در گروهک پ‌ک‌ک برگزار می‌کردند. از سوی دیگر، نیروهای امنیتی ترکیه دیروز ۱۰ دریادار بازنشسته را به دلیل نوشتن نامه‌ای انتقادی علیه دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور، بازداشت کردند. به نوشته آناتولی، این 10 نفر جزو گروه ۱۰۳ نفره نظامیان ارشد ترکیه‌ای بودند که در بیانیه‌ای از تصمیم اردوغان برای خروج از پیمان «مونترو» درباره تاسیس کانال آبی جدید در استانبول بشدت انتقاد کردند. 
***
روسیه: ناتو تحریک‌کننده اصلی مسابقه تسلیحاتی در جهان است
به گزارش خبرگزاری «تاس»، وزارت خارجه روسیه در ارتباط با هفتاد و دومین سالگرد تأسیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد هزینه‌هایی که کشورهای عضو ناتو در سال 2020 در زمینه نظامی- دفاعی صرف کرده‌اند، همچنان افزایش یافته و به رشدی معادل 4/7 درصد رسیده و این سیاست ناتو تحریک‌کننده مسابقه تسلیحاتی و تشدید آن در جهان است. در این بیانیه آمده است: «در هفتاد ‌و دومین سالگرد تأسیس ناتو، یکی از اهداف اصلی ایجاد این سازمان «حفظ صلح» نامیده شد. این در حالی است که در حال حاضر در پرونده پیمان آتلانتیک شمالی، بمباران یوگسلاوی سابق، حمله نظامی به عراق و عملیاتی که لیبی را به تاریک‌ترین روزهای تاریخ این کشور کشاند، درج شده است. سال 2020 بودجه کشورهای عضو ناتو در عرصه نظامی و دفاعی بار دیگر به میزان 4/7 درصد افزایش یافت. این است سهم ناتو در «حفظ صلح جهانی».  
***
مانور قدرت چین با حرکت ناوگروه «لیائونینگ» در اقیانوس آرام
 ناو هواپیمابر چین و ناوگروه همراه آن در نمایش قدرت به حضور آمریکا در منطقه برای استقرار در اقیانوس آرام از یک آبراه مهم در ژاپن عبور کردند. به نوشته خبرگزاری «نیکی»، دفتر ستاد مشترک وزارت دفاع ژاپن یکشنبه اعلام کرد ناو هواپیمابر چینی «لیائونینگ» و ۵ ناو همراه آن از یک مسیر مهم آبی ژاپن عبور کرده و راهی اقیانوس آرام هستند. ستاد مشترک ژاپن افزود این ناوگروه در 470 کیلومتری جنوب غربی جزایر «دانجو» در استان ناکازاکی مشاهده شد. این ناوگروه سپس از تنگه میاکو، به عرض 250 کیلومتر بین جزیره اوکیناوا و جزیره میاکو عبور کرد. این نخستین‌بار است که از آوریل سال 2020 به این سو ناو هواپیمابر لیائونینگ از این آبراه عبور می‌کند. این رویداد درست چند روز پس از تمرین بین نیروی دریایی ایالات متحده و استرالیا در شرق اقیانوس آرام رخ داد. ستاد مشترک ژاپن نیز از تحرک ناوشکن، هواپیمای گشت دریایی و یک هواپیمای ضد زیردریایی خود برای جمع‌آوری اطلاعات و نظارت بر حرکات شناورهای چینی خبر داد. این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که نیروی دریایی ایالات متحده همکاری با ژاپن، هند و استرالیا را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تشدید می‌کند. در پی سفر «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده به هند، ناوگروه «تئودور روزولت» عملیات مشترک چندجانبه‌ای را با نیروی دریایی و هوایی هند در اقیانوس هند در 28 و 29 مارس (یکشنبه و دوشنبه هشتم و نهم فروردین) انجام داد. 
***
وزیر کشور لبنان: 
گروهک‌های تروریستی قصد ضربه‌زدن به امنیت و ثبات کشور را دارند
محمد فهمی، وزیر کشور لبنان در کابینه موقت در گفت‌وگو با شبکه «LBCI» این کشور اظهار کرد: وضعیت امنیت در لبنان نسبتا خوب است، زیرا امید به تشکیل دولت بازتاب مثبتی داشته است اما برخی گروهک‌های تروریستی در لبنان حضور دارند که برای مختل کردن امنیت و ثبات آن تلاش کرده و از هر نقص امنیتی در هر منطقه‌ای برای اهداف خود استفاده می‌کنند. فهمی گفت: این نکته را درک می‌کنم که اعتراضات در طرابلس برای برخی مسائل اجتماعی است اما گروه‌هایی وجود دارند که از این اعتراضات برای نفوذ در شهر و غارت آن استفاده کردند و آنچه در طرابلس رخ داد، یک دستور برنامه‌ریزی ‌شده بود.

Page Generated in 0/0075 sec