printlogo


کد خبر: 231910تاریخ: 1400/1/17 00:00
آشکار شدن نقش موساد در کودتای اردن

گروه بین‌الملل: یک روز پس از آنکه رسانه‌ها از عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی به عنوان بازیگران خارجی طرح‌ریزی کودتا در اردن نام بردند، دولت اردن از نقش موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) در این کودتای نافرجام خبر داد. در همین حال گمانه‌ها پیرامون اینکه تحولات این پادشاهی طی هفته‌های آتی به کدام سو خواهد رفت، متفاوت است. چه اینکه ولیعهد سابق اردن که به عنوان مظنون اصلی این سناریو از سوی دفتر پادشاهی اردن مطرح شده، اعلام کرده است به بیانیه ارتش در رابطه با سکوت و عدم ارتباط با متحدانش در داخل و خارج از اردن توجهی نخواهد کرد.
 
* عامل موساد یا دوست خانوادگی
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، دولت اردن اعلام کرد یک تاجر اسرائیلی که پیش از این افسر اطلاعاتی موساد بوده، عامل ارتباط شاهزاده حمزه بن‌حسین، ولیعهد سابق اردن با آژانس جاسوسی رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که این تاجر خودش را یکی از دوستان شاهزاده حمزه معرفی می‌کند. روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز به نقل از یک وبگاه اردنی نزدیک به خاندان سلطنتی این کشور نوشت یک جاسوس سابق موساد در اقدام به کودتا در اردن دست داشته است. گفته می‌شود جاسوس سابق موساد به شاهزاده حمزه و همسرش پیشنهاد داده بود از اردن فرار کنند. روز یکشنبه ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در نخستین موضع‌گیری دولت این کشور درباره تلاش‌ها برای کودتای نافرجام تاکید کرد: بر اساس تحقیقات کاشف به عمل آمد فردی که با سیستم‌های امنیتی خارجی در تماس بوده، با همسر شاهزاده حمزه بن‌حسین، برادر ناتنی پادشاه اردن و ولیعهد سابق در ارتباط بوده و به او پیشنهاد تامین هواپیمایی برای خروج از کشور را داده است. چند ساعت بعد، خبرگزاری اردنی «امون» که به سرویس‌های امنیتی اردن نزدیک است، با انتشار مطلبی گفت یک اسرائیلی که سابقا عامل موساد بوده، با نام «روی شاپوشنیک» فردی بوده که این پیشنهاد کمک را ارائه داده بود. شاپوشنیک ۱۵ سال پیش از اعضای سیاسی در حزب کادیما در سرزمین‌های اشغالی بود و به عنوان مشاور به ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل خدمت می‌کرد. شاپوشنیک ۴۱ ساله در بیانیه‌ای ادعاهای دولت اردن را تکذیب کرد. او گفت هرگز عامل موساد نبوده اما به خاطر دوستی با شاهزاده حمزه به او پیشنهاد کمک داده بود. نکته قابل تأمل در این بین تصمیم رژیم صهیونیستی برای عدم واکنش رسمی به رخدادهای اخیر اردن و صدور بیانیه‌های رسمی در این باره است. این در شرایطی است که همه کشورهای منطقه ضمن حمایت از نظام سیاسی اردن، بر لزوم حفظ ثبات سیاسی آن تاکید کرده‌اند. 
 
* کودتا یا سناریوی حذف مخالفان؟
در حالی که پس از اعلام خبر بازداشت‌‌های گسترده و نافرجام ماندن کودتا به دلیل مقابله دولت و نهادهای امنیتی با کودتاگران، مقامات کشورهای منطقه و روسیه و آمریکا حمایت خود را از ثبات اردن، نظام سیاسی و شخص پادشاه ابراز کردند، برخی رسانه‌ها مدعی شدند این بازداشت‌ها در شکل حداکثری آن اقدامی در جهت جلوگیری از کودتا بوده است. به عبارت دیگر نهادهای امنیتی به دستور ملک عبدالله دوم با هدف پیشگیری از کودتا این بازداشت‌ها را انجام داده‌اند. در این بین سایت عبری ‌«آی‌24‌ نیوز» در گزارشی مدعی شد دولت اردن با توجه به نفرت مردم این کشور از رژیم صهیونیستی، در صدد است ارتباطات ولیعهد سابق با نهادهای امنیتی اسرائیل را آشکار کند تا عملا مانع قدرت گرفتن برادر ناتنی پادشاه شود. علاوه بر این، بازداشت «باسم عوض‌الله» از مقامات ارشد دفتر پادشاهی اردن به اتهام همکاری با ولیعهد عربستان در نقش‌آفرینی برای کودتا نشان داد مقامات اردن به دنبال مقابله جدی با نفوذ عوامل عربستان در ساختار حکومت اردن هستند.

Page Generated in 0/0056 sec