printlogo


کد خبر: 231911تاریخ: 1400/1/17 00:00
ارسال نخستین محموله نظامی ترکیه به یمن

گروه بین‌الملل: چند روز پس از آنکه رسانه‌ها از علنی شدن حمایت ترکیه از شبه‌نظامیان تحت حمایت عربستان گفتند، روز گذشته رسانه‌ها از ارسال نخستین محموله نظامی ترکیه به یمن خبر دادند. 
 
* ورود تسلیحات ترکیه‌ای به یمن
به گزارش «وطن‌امروز»، همزمان با انتشار اخبار مربوط به پشتیبانی ترکیه از شبه‌نظامیان مورد حمایت عربستان، نخستین محموله لجستیکی ترکیه از بندر سومالی به سوی یمن حرکت کرد. بر این اساس سرلشکر «خالد القملی» فرمانده گارد ساحلی نیروهای منصورهادی برای دریافت محموله تسلیحاتی ترکیه وارد سومالی شد. القملی در این سفر با فرمانده گارد ساحلی سومالی دیدار و بر تداوم همکاری و هماهنگی سومالی و دولت مستعفی تاکید کرد. وی پیش از این دیدار، با «آلن کول» مدیر برنامه جهانی مبارزه با جرائم دریایی دیدار کرده و نظر مساعد وی بابت انتقال این محموله را جلب کرده بود. تسلیحات ترکیه‌ای توسط یک کشتی باری که حامل حدود ۲۰۰ دستگاه خودروی زرهی و سلاح‌های مختلف است، به پایگاه نظامی ترکیه در سواحل موگادیشو، پایتخت سومالی رسیده است. 
پیش‌بینی می‌شود انتقال تسلیحات ترکیه‌ای طی روزهای آینده به سواحل «احور» در جنوب یمن انجام شود. این نخستین محموله تسلیحاتی ترکیه به مقصد یمن است که در میان سکوت بین‌المللی به این کشور ارسال می‌شود. پیش از این نیز برخی رسانه‌ها مدعی ارسال پهپادهای بایراکتار و برخی تسلیحات دیگر توسط ارتش ترکیه به عربستان و شرکت آنها در نبردهای مأرب شده بودند که بدون سند و فاقد اعتبار است. 
 
* عقب‌نشینی متحدان سعودی از مأرب
در همین حال منابع آگاه نظامی در استان مأرب از تداوم عقب‌نشینی یکی از قبایل مهم که در کنار نیروهای ائتلاف سعودی در حال جنگ با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود، خبر دادند. به نوشته پایگاه خبری یمنی الخبر، این منابع می‌گویند رهبران و اعضای قبیله «مراد» در استان مأرب پس از هدف قرار گرفتن توسط هواپیماهای ائتلاف سعودی، از پایگاه‌های نظامی باقیمانده ائتلاف سعودی در اطراف مقر دولتی در مأرب عقب‌نشینی کردند. به گفته این منابع، ۲۳ جنگجوی قبیله مراد طی حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی که به گفته منابع آگاه نظامی به اشتباه علیه یکی از جبهه‌های اطراف مقر دولتی در مأرب انجام شد، کشته شدند که سرتیپ «زیاد وازع» از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی این قبیله از جمله آنهاست. 
به این ترتیب می‌توان گفت روند عقب‌نشینی از مقرها و جبهه‌های ائتلاف سعودی در مأرب به دلیل هدف قرار دادن اشتباه جنگجویان وابسته به این ائتلاف طی بمباران‌های متعدد یا شکست خوردن از نیروهای صنعا همچنان ادامه دارد. مراد، از مهم‌ترین و جنگجوترین قبایل یمنی حاضر در صفوف ائتلاف سعودی است اما سیاست‌های استعماری اخیر این ائتلاف، شکست‌های مستمر و هدف قرار دادن مستقیم افراد این قبیله در چندین مقر و جبهه، موجب شده این قبیله در همکاری با ائتلاف سعودی تجدیدنظر کند. چند ماه پیش نیز شماری از بزرگان و اعضای این قبیله با اعلام جدایی از ائتلاف سعودی با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیعت کرده بودند. استان مأرب هم اکنون مرکز ثقل درگیری‌های سرنوشت‌سازی است که در صورت پیروزی نهایی ارتش و انصارالله یمن، باید کار دولت مستعفی یمن را تمام شده تلقی کرد. عملیات نیروهای یمنی در این استان از سال گذشته آغاز شده و این نیروها هم‌اکنون در نزدیکی شهر مأرب قرار دارند. مأرب اصلی‌ترین پایگاه حزب اخوانی الاصلاح به عنوان مهم‌ترین متحد دولت مستعفی یمن به شمار می‌رود. این استان سرشار از منابع نفتی و گازی است.

Page Generated in 0/0064 sec