printlogo


کد خبر: 231913تاریخ: 1400/1/17 00:00
برخلاف وعده‌های وزیر ورزش، بدهی فدراسیون به شرکت شستا هرگز پرداخت نشده و حالا ساختمان فدراسیون و پرسپولیس در معرض واگذاری است
در جست‌وجوی واقعیت

در حالی که 3 دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس در آستانه انتقال به تامین اجتماعی بابت بدهی فدراسیون فوتبال به این شرکت است، مسؤولان باشگاه سرخپوش تهران تازه متوجه این موضوع شده‌اند! شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی پس از عدم دریافت قرض ۲ میلیون یورویی خود از فدراسیون فوتبال برای پرداخت به مارک ویلموتس، سرمربی پیشین تیم ‌ملی ایران از این نهاد شکایت کرد تا بتواند این پول را با سود ناشی از تأخیر در بازپرداخت آن دریافت کند. فدراسیون فوتبال که پولی در حساب خود برای پرداخت به «شستا» نداشت با حکم دادگاه مبنی‌بر مزایده اموال خود روبه‌رو شد. نکته جالب اینکه فدراسیون فوتبال در اعلام دارایی‌های خود به دادگاه، ۳ دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس را نیز قرار می‌دهد تا بخش حقوقی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی خواهان گرفتن آن از فدراسیون شود. از این رو کارشناسان رسمی حوزه مسکن قوه ‌قضائیه اقدام به ارزش‌گذاری ساختمان باشگاه پرسپولیس می‌کنند و آن را به شعبه صدور حکم مربوط به توقیف اموال فدراسیون اعلام می‌کنند. دادگاه نیز مجوز ثبت گردش سند را حکم می‌کند تا شستا بدون کوچک‌ترین لایحه دفاعی از سوی بخش حقوقی باشگاه بتواند نیمی از ساختمان گران‌قیمت این باشگاه را در یکی از محله‌های نسبتا گران تهران صاحب شود. نکته جالب توجه عدم اطلاع بخش حقوقی باشگاه پرسپولیس از این پرونده است؛ پرونده‌ای که حدود یک سال در دادگاه جریان داشته است اما مسؤولان پیشین و فعلی باشگاه هیچ توجهی به آن نداشته‌اند تا پرسپولیس در آستانه انتقال ۳ دانگ از سند ساختمان خود به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بابت بدهی فدراسیون فوتبال باشد. 
 
* جوادی: توقیف ساختمان پرسپولیس و فدراسیون فوتبال حقیقت دارد
سخنگوی فدراسیون فوتبال گفت:‌ توقیف ساختمان پرسپولیس و فدراسیون صحت دارد و در دنیای شیشه‌ای نمی‌توان چیزی را مخفی کرد. علی جوادی درباره اینکه آیا انتقال 3 دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس به شرکت شستا صحت دارد، اظهار داشت: این یک اتفاق قدیمی و موضوعی است که از قبل شکل گرفت. مثل تمام ماجراهایی که از لحاظ مالی همه مردم ایران می‌دانند متعلق به مدیریت گذشته است، متاسفانه این مورد هم یکی از حقایق تلخی است که فدراسیون جدید با آن رو‌به‌رو شده است. با میراث تلخ و گزنده‌ای مواجه هستیم. وی افزود: به مردم عزیزمان اطمینان ‌می‌دهم تمام تلاش خود را خواهیم کرد و تا جایی که در توان‌مان باشد اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی رخ بدهد. مدیران محترم شرکت شستا پولی را برای تامین بخشی از دستمزد ویلموتس به یورو تحویل مدیران فدراسیون فوتبال دادند و مدیران فدراسیون هم باید آن زمان تامین منابع مالی را برای بازگرداندن این پول انجام می‌دادند. سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا ساختمان این فدراسیون و باشگاه پرسپولیس توقیف شده است، خاطرنشان کرد: تمام این موارد حقیقت دارد. در دنیای شیشه‌ای نمی‌توانیم چیزی را از مردم عزیز ایران پنهان نگه داریم. اطمینان می‌دهم عزیزی‌خادم جلسه‌ای با مدیران شستا برگزار کرده و آنها هم تعامل بالایی دارند و به موضوع ملی نگاه می‌کنند. تا پایان هفته جلسه‌ای را با معاون شرکت شستا برگزار خواهیم کرد و امیدواریم در جلسه پیش رو گره ماجرا باز شود. جوادی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم این ۲ ساختمان را با قرار وثیقه‌ آزاد کنیم و در ادامه منبعی تهیه شود و این پول را در اختیار شستا بگذاریم. باید این بدهی پرداخت شود تا ان‌شاءالله بتوانیم ۲ ساختمان را آزاد کنیم. وی درباره اینکه با این وضعیت ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس چگونه قرار است خصوصی شوند، گفت: این میراثی است که سر ما خراب شده است. یا نباید وارد این معرکه می‌شدیم یا وقتی آمدیم باید تمام و کمال همه امور، بدهی‌ها و مشکلات را به عهده می‌گرفتیم. می‌دانید با چه مشکلاتی در چند بخش مواجه هستیم؟ در کنار تمام این مسائل با تیم ‌ملی‌ای رو‌به‌رو هستیم که از قبل میزبانی‌اش را گرفته‌اند و در شرایطی ظالمانه به ما اعلام کرده‌اند باید برای برگزاری دیدارهای دور برگشت به کشوری برویم که یک بار در آنجا بازی کرده‌ایم. 
 
* جلسه مهم مسؤولان فدراسیون فوتبال با معاون شستا
مسؤولان فدراسیون فوتبال قرار است درباره وضعیت ساختمان‌های‌ این فدراسیون و باشگاه پرسپولیس نشستی را با معاون شرکت شستا برگزار کنند.
فدراسیون فوتبال با وجود پرداخت بخشی از استقراض خود به شستا برای پرداخت دستمزد 2 میلیون یورویی به مارک ویلموتس، تاکنون نتوانسته با این شرکت تسویه‌حساب کند و به همین دلیل ساختمان این فدراسیون و پرسپولیس به مزایده گذاشته شد. در این شرایط قرار است مسؤولان فدراسیون فوتبال تا پایان هفته نشستی را با معاون شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی برگزار کنند و با قرار دادن وثیقه، سند این 2 ساختمان را آزاد کرده و سپس با تامین منبع مالی این بدهی را تسویه کنند.
***
وعده‌های وزیر چه شد؟!
خبر توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال و همچنین نیمی از ساختمان باشگاه پرسپولیس، شوک سنگینی به هواداران فوتبال وارد کرد. این اقدام صبح یکشنبه از سوی شستا و در عوض‌ طلب 2 میلیون یورویی این نهاد از فدراسیون فوتبال انجام شد تا به این شکل، ضمانت قانونی برای تسویه حساب را در دست داشته باشد. 
فدراسیون فوتبال ایران 2 سال پیش برای پرداخت طلب مارک ویلموتس، ۲ میلیون یورو از شستا قرض گرفت که به نقل از مسعود سلطانی‌فر، «باید از محل اعتبارات فدراسیون و با ضمانت وزارت ورزش» پرداخت می‌شد.
سلطانی‌فر همچنین ادعا کرده بود که «نیمی از بدهی به شستا از طریق اعتبارات فدراسیون فوتبال و بودجه وزارت ورزش» پرداخت شده است. وزیر ورزش درباره علت استقراض از شستا نیز گفته بود که «دلیل چنین اقدامی از سوی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش حفظ آبروی نظام بود» و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد «در کمتر از 5 دقیقه رسانه‌های دنیا می‌نوشتند که توانایی پرداخت حقوق سرمربی تیم ملی خود را ندارند». 
او همچنین در گفت‌وگوی سال ۱۳۹۹ خود با ایسنا گفته بود که اگر فدراسیون فوتبال نتواند بدهی خود را پرداخت کند، «بر اساس نظر ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی اقدام خواهیم کرد و مابقی مطالبات به صورت ریالی تسویه می‌شود». 
اما شرکت سازمان تامین اجتماعی، پرداخت ریالی را نپذیرفت و با توجه به افزایش نرخ ارز، درخواست ۲ میلیون یورو کرد؛ موضوعی که در نهایت به توقیف ۲ ساختمان مهم فوتبال ایران در خیابان سئول منجر شد. 
نکته جالب اینکه چندی پیش مسؤول حقوقی فدراسیون فوتبال، ارزش‌ ساختمان فدراسیون فوتبال را «۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان» عنوان کرد. ساختمان ۵ طبقه باشگاه پرسپولیس نیز ارزش قابل توجهی دارد و این در حالی است که حتی با نرخ یوروی یکشنبه (۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان) طلب شستا ۵۷ میلیارد تومان است و مشخص نیست که به چه شکلی حکم توقیف ساختمان باشگاه پرسپولیس صادر شده است.
برای بسیاری از اهالی فوتبال این پرسش مطرح است که ساختمان پرسپولیس چه ارتباطی به فدراسیون فوتبال دارد. این ساختمان که در خیابان مجاور فدراسیون قرار دارد، اوایل دهه ۱۳۸۰ به پرسپولیس اهدا شد و در واقع تحت مالکیت فدراسیون فوتبال ایران است. با این حال در روند خصوصی‌سازی، اینطور تصور می‌شد که این ساختمان به اموال پرسپولیس اضافه شده اما حالا با صدور حکم توقیف، عکس آن تایید می‌شود و همچنین بر ابهام‌ها درباره واگذاری پرسپولیس به بورس نیز اضافه خواهد شد. 
مبهم‌ترین بخش ماجرا اما مصاحبه‌ای تصویری از رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا است که با صداوسیما در اواسط بهمن سال گذشته انجام شده ولی کانال‌های هواداری آن را به عنوان مصاحبه‌ای تازه منتشر کرده‌اند. او در این گفت‌وگو عنوان کرده طلب ۲ میلیون یورویی به نرخ ارز روز تسویه شده است. 
او بهمن‌‌ماه به پرداخت این رقم از سوی وزارت ورزش اشاره می‌کند و می‌گوید: «شستا پرداختی بر اساس مصوبات قانونی از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت ورزش و جوانان داشت. با تعامل و اقدامات حقوقی مطالبات ما از فدراسیون فوتبال وصول شد یا با تامین اموال متناسب با طلب‌مان، شناسایی اموال صورت گرفته و تشریفات قانونی آن طی شده است».
اما حالا مشخص نیست وصول مطالبات به کجا رسیده که شستا ۳ دانگ از سند ساختمان پرسپولیس و کل ساختمان فدراسیون فوتبال را توقیف کرده است.

Page Generated in 0/0076 sec