printlogo


کد خبر: 231930تاریخ: 1400/1/17 00:00
تداوم قطعه‌فروشی مرغ با ۳ برابر قیمت
سوداگری با ران و سینه مرغ

قطعه‌فروشی مرغ به رغم ممنوعیت با نرخ‌های نزدیک به ۳ برابر قیمت مصوب انجام می‌شود. 12 فروردین‌ماه وزیر جهاد کشاورزی در همین رابطه نامه انتقادآمیزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته بود ولی به نظر می‌رسد تاکنون هیچ تدبیری در این رابطه صورت نگرفته است.
به ‌رغم ممنوعیت قطعه‌فروشی مرغ توسط رئیس قرارگاه مرغ کشور، بسیاری از مرغ‌فروشی‌های همچنان قطعات مرغ را به قیمت‌های سرسام‌آور می‌فروشند و اثری از مرغ کامل در بسیاری از ویترین مغازه‌ها نیست. 
مرغ‌فروشی‌ها مدتی است به قطعه‌فروشی رو آورده‌اند و قطعات فیله، کتف، بال، سینه و... را به قیمت‌های چندبرابر می‌فروشند. در حالی که قیمت مصوب مرغ 24900 تومان است، فیله آن 68 هزار تومان یعنی نزدیک به ۳ برابر قیمت فروخته می‌شود. 
در این میان توزیع و نظارت بر مرغ‌فروشی‌ها در سطح شهر به عهده وزارت صمت است؛ موضوعی که در نامه انتقادی وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صمت به آن اشاره شده بود. کاظم خاوازی از علیرضا رزم‌حسینی خواسته بود نظارت بیشتری بر بازار مرغ بویژه قطعه‌فروشی‌های رایج در سطح شهر شود. 
کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تخلف اصناف در فروش مرغ قطعه‌بندی‌شده با وجود ممنوعیت، گفت: بنا به بررسی‌های به‌ عمل ‌آمده از سطح شهر، مرغ تحویلی اصناف به ‌صورت گسترده به ‌شکل قطعه‌بندی ‌شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد و از فروش مرغ کامل خودداری می‌شود. 
در بند دوم این نامه انتقادی تاکید شده بود تا اطلاع ثانوی از هر گونه قطعه‌بندی در سطح اصناف (بویژه در استان تهران) جلوگیری به ‌عمل آید.  همچنین واحدهای بسته‌بندی بزرگ (بویژه در استان تهران) پایش و حجم تولید آنها به‌ طور پیوسته رصد شود تا از سقف مصوب قرارگاه استانی تجاوز نکنند. 
وزیر جهاد کشاورزی که رئیس قرارگاه ساماندهی مرغ کشور هم است، با توجه به اهمیت موضوع قطعه‌فروشی مرغ و برای محکم‌کاری بیشتر، نامه‌ای هم به استانداران نوشته و موارد نظارتی و فروش به قیمت مصوب را خواسته بود، ضمنا تاکید کرده بود با اتخاذ تدابیر لازم از قطعه‌فروشی و منجمد کردن مرغ هم جلوگیری کنند. 
 
* جولان قطعه‌فروشی مرغ
همچنان پشت ویترین مغازه‌های مرغ‌فروشی مملو از مرغ قطعه‌بندی شده است و در برخی مغازه‌ها مرغ کامل وجود ندارد. آنها علاقه بیشتری به فروش مرغ قطعه‌بندی شده به تقریبا ۳ برابر قیمت دارند. 
بررسی چند فروشگاه معتبر مواد پروتئینی در مرکز شهر تهران حاکی از آن است فیله، ران، سینه، کتف، بال و... به صورت قطعه‌بندی شده فروخته می‌شود. 
تابلوی قیمت‌های مغازه‌ها نشان می‌دهد قطعه‌های مختلف مرغ با قیمت‌های بالا موجود است اما روبه‌روی مرغ تازه خط راستی کشیده شده که مفهوم آن یعنی مرغ نداریم، سوال نکنید! 
 جدول زیر قیمت قطعات مرغ در سطح تهران است، قیمت‌هایی که هیچ هم‌خوانی با قیمت هر کیلو مرغ 24900 تومان دولتی ندارد.
 

Page Generated in 0/0057 sec