«نون خ» و «گاندو ۲» در میان سریالها، «عصر جدید» در میان ویژهبرنامههای تحویل سال، «خندوانه» در میان نوروزیها و «سیم آخر» در میان مسابقهها، پربینندهترین آثار نوروز سیما شدند.
به گزارش «وطنامروز»، علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما از جابهجا شدن برخی حدنصابها در جذب مخاطب برنامههای نوروزی رسانه ملی خبر داد و عامل آن را طراحی سبک رسانهای تولید در بحران توصیف کرد. به گفته طلوعی، حدود ۸۰ درصد مردم در ایام نوروز مخاطب برنامههای رسانه ملی بودهاند؛ «نون خ ۳» با 1/82 درصد مخاطب در میان سریالها و «عصر جدید» با 5/70 درصد مخاطب در میان ویژهبرنامههای تحویل سال، حد نصاب بیننده برنامههای نوروزی را ارتقا دادهاند. رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما نظرسنجی در نوروز ۱۴۰۰ را مهم و مؤثر تلقی کرد و گفت: امسال ۲ مرحله نظرسنجی در هفته اول و هفته دوم نوروز انجام دادیم. پرسشگران در تهران و ۳۱ مرکز استانی با حضور در درب منازل آمار دقیق و مستندی جمعآوری کردند که بخشی از این آمار در هفته اول فروردین از طریق اداره کل روابط عمومی رسانه ملی منتشر شد.
* «عصر جدید» پربینندهترین در میان ویژههای سالتحویل
رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره مخاطبان «برنامههای ویژه سال تحویل» گفت: بیشترین بیننده را برنامه «عصر جدید» با 5/70 درصد مخاطب از شبکه ۳ داشت که در نوع خودش نصاب جدیدی هم به شمار میآید. پس از آن برنامه «فرمول یک» شبکه یک (4/30درصد)، «سلام» از شبکه قرآن (1/18درصد) و سپس «نوروزترین نوروز» در شبکه ۵، «حول حالنا» در شبکه سلامت و «سین هشتم» در شبکه افق، رتبههای بعدی پربینندهترینهای تحویل سال را از آن خود کردند. طلوعی با اشاره به استقبال مخاطبان از سریالهای نوروز ۱۴۰۰ بیان کرد: در فضای سریالهای نوروزی حد نصاب خوبی داشتیم. سریال «نون خ ۳» در شبکه یک 1/82 درصد را به خود اختصاص داد که در نوع خود حد نصاب جدیدی برای سریالهای نوروزی بود، چرا که تاکنون به چنین رقمی در سریالهای نوروزی نرسیده بودیم.
رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی افزود: مخاطبان «نون خ ۳» از این سریال حدود ۸۸ درصد رضایت در حد زیاد داشتند و پس از آن به ترتیب سریال «گاندو ۲» با ۶۱ درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد بیش از ۸۵ درصد، «همبازی» با ۲/۲۸ درصد مخاطب، «نوروز رنگی» با ۲۰ درصد و برنامه «دستانداز» شبکه نسیم با ۵/۱۷ درصد رتبههای بعدی را از آن خود کردند. با این حال نزدیکی درصد مخاطبان ۲ سریال «نون خ ۳» و «گاندو ۲» که بالای ۵۰ درصد بیننده داشتند، در نوروز امسال قابل توجه بود. وی ادامه داد: «خندوانه» در شبکه نسیم با ۵۴ درصد مخاطب، «سیم آخر» با 4/46 درصد در شبکه ۳، «کودکشو» با 7/41 درصد در شبکه نسیم، «ایرانگرد ۴» با ۴۱ درصد در شبکه یک، «شوتبال» با 8/35 درصد در شبکه نسیم، «دستپخت» با 8/33 درصد از شبکه یک، مسابقه «ایران» با ۴/۳۲ درصد از شبکه یک، مسابقه «زوجی نو» با 2/32 درصد از شبکه ۳، مستند حیاتوحش با 5/31 درصد از شبکه مستند، «کلبه عموپورنگ» با ۳۰ درصد از شبکه ۲، مسابقه «هوش برتر» از شبکه نسیم با 4/28 درصد، «شوخی شوخی» از شبکه ۳ با ۲۶ درصد، «ستارهساز» از شبکه ۳ با 4/24 درصد و مسابقه «شهروند و مافیا» با ۲۱ درصد از شبکه سلامت بالاترین مخاطبان را داشتند.
* «تکتیرانداز» پربینندهترین فیلم
وی همچنین افزود: پربینندهترین فیلم سینمایی نوروز امسال «تکتیرانداز» با ۵۱ درصد مخاطب بود که برای نخستینبار از تلویزیون پخش شد و حد نصاب بیسابقهای را شکل داد و پس از آن «شکرستان» با 8/40 درصد و «۲۳ نفر» با ۴۰ درصد بودند. پس از آنها نیز فیلمهای «خروج»، «رد خون» و «یدو» که پیش از اکران در سینماها، برای نخستینبار از تلویزیون پخش شد و «مهران» رتبههای بعدی را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که طبق نظرسنجیهای ما، همه فیلمهای سینمایی که در نوروز روی آنتن سیما رفت، رضایت ۸۰ درصدی را از آن خود کردهاند.
طلوعی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سال ۹۹ رسانه ملی گفت: پربینندهترین شبکههای ما در سال ۹۹ به ترتیب شبکههای ۳، یک، خبر و آیفیلم بودند و شبکه نسیم در رتبه بعدی قرار داشت. رئیس مرکز تحقیقات سازمان درباره بیشترین رشد مخاطب در سال ۹۹ گفت: شبکه یک بیشترین رشد مخاطب را در این سال تجربه کرد و پس از آن شبکههای خبر و آموزش در جایگاه بعدی قرار گرفتند.