printlogo


کد خبر: 231951تاریخ: 1400/1/18 00:00
ولیعهد سابق اردن با امضای نامه‌ای بر وفاداری خود به برادر ناتنی و پادشاه کشورش تأکید کرد
دستپاچگی عربستان پس از تثبیت نسبی اوضاع در اردن

گروه بین‌الملل: سرانجام پس از 5 روز تنش و تحولات سیاسی- امنیتی در اردن، روز گذشته ولیعهد سابق اردن با انتشار نامه‌ای بر وفاداری خود به پادشاه تاکید کرد. در همین حال عربستان با اعزام هیات بلندپایه به ریاست وزیر خارجه خود و تماس‌های مکرر با پادشاه و ولیعهد اردن، نشان داد نگرانی‌ای جدی از بابت افشا شدن نقش مقامات سعودی در طرح‌ریزی کودتا دارد. 
 
* اعلام وفاداری ولیعهد سابق به پادشاه اردن
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از عربی۲۱، ولیعهد سابق اردن با امضای نامه‌ای پس از دیدار با عمویش بر وفاداری خود به برادر ناتنی و پادشاه کشورش تأکید کرد. دیوان سلطنتی اردن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شاهزاده حمزه که متهم به تلاش برای بی‌ثبات کردن اردن بود، با امضای نامه‌ای تعهد داد به خاندان پادشاهی و قانون کشورش پایبند می‌ماند. دیوان سلطنتی اردن متن نامه‌ای را که توسط حمزه بن‌ حسین، برادر ناتنی عبد‌الله دوم، پادشاه اردن و ولیعهد سابق این کشور امضا شده است، منتشر کرد. شاهزاده حمزه در این پیام بر وفاداری به عبدالله دوم تأکید کرد و نوشت: من همچنان به عهد و پیمان آبا و اجدادی‌مان پایبندم و همیشه یار و یاور پادشاه و ولیعهد ایشان خواهم بود. در این نامه آمده است: همه ما برای حمایت از اردن و منافع ملی آن پشت پادشاه می‌ایستیم و منافع کشور را بر هر چیزی ترجیح می‌دهیم. دیوان سلطنتی اردن در ادامه گزارش داد شاهزاده حسن بن‌طلال، عموی حمزه در حضور شاهزاده‌های هاشمی اردن با وی دیدار کرد. طبق این گزارش، این دیدار در خانه حسن انجام شد و در پایان منجر به امضای نامه مذکور توسط ولیعهد سابق اردن شد. پایگاه خبری روسیا الیوم نیز در گزارشی با اشاره به بیانیه دیوان سلطنتی اردن نوشت: پس از اینکه عبدالله دوم، شاه اردن تصمیم گرفت در پس تحولات ۲ روز گذشته در چارچوب خاندان هاشمی با قضیه شاهزاده حمزه بن حسین برخورد کند، این قضیه را به شاهزاده حسن بن‌طلال (عموی پادشاه) واگذار کرد تا او با شاهزاده حمزه تماس بگیرد و شاهزاده حمزه هم تاکید کرد به رویکرد خاندان هاشمی و رویکردی که پادشاه برای شاهزاده حسن مشخص کرده، پایبند است. 
 
* هدف وزیر خارجه عربستان از سفر به اردن
در حالی که برخی رسانه‌ها از دست داشتن ریاض و ابوظبی در «کودتای نافرجام» اخیر اردن خبر داده‌اند، «واشنگتن‌پست» از سفر هیات سعودی به اردن به منظور آزاد شدن یکی از بازداشت‌شدگان تحولات اخیر خبر داد. بر این اساس به نظر می‌رسد عربستان بشدت نگران افشای نقش خود در جریان کودتاست. در همین رابطه وزارت خارجه اردن اعلام کرد «ایمن الصفدی» وزیر خارجه این کشور از «فیصل بن‌فرحان» همتای سعودی خود که به دنبال حوادث امنیتی اخیر در اردن به این کشور سفر کرده، استقبال کرد. دیروز روزنامه واشنگتن‌پست خبر داد هیات سعودی برای درخواست آزادی «باسم عوض‌الله» رئیس اسبق دیوان پادشاهی و فرستاده ویژه اردن به عربستان به اردن رفته است. 
از سوی دیگر پادشاه عربستان در گفت‌وگو با عبدالله دوم، همتای اردنی خود ضمن ابراز همبستگی با اردن حمایت خود از همه اقدامات عبدالله دوم برای حفظ امنیت کشورش را اعلام کرد. وی گفت ریاض خواستار امنیت و ثبات اردن تحت رهبری ملک عبدالله است. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان نیز طی تماس با عبدالله دوم و شاهزاده حسین بن‌ عبدالله، ولیعهد اردن، بر همبستگی کشورش با اردن و حمایت کامل ریاض از تمام اقدامات عبدالله دوم برای حفظ امنیت و ثبات اردن تاکید کرد. تماس‌ها و بیانیه‌های پیاپی عربستان این شائبه را که ریاض در کودتای اردن دست داشته، قوت بخشیده است. 

Page Generated in 0/0073 sec