printlogo


کد خبر: 231952تاریخ: 1400/1/18 00:00
دور دنیا

عملیات قریب‌الوقوع بغداد و آنکارا علیه «پ‌ک‌ک» در سنجار
با پایان ضرب‌‌الاجل دولت عراق برای خروج گروه‌های مسلح از سنجار، حزب کارگران کردستان با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد از این شهر خارج نخواهد شد. پایگاه خبری عراقی «العالم الجدید» به نقل از منابع سیاسی و نظامی خبر داد عراق و ترکیه در حال اجرای تدارکات لازم برای انجام عملیات نظامی در منطقه سنجار برای پایان دادن به حضور حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) هستند. بر اساس این گزارش، هیأت‌های نظامی میان ۲ کشور در تردد هستند و در تازه‌ترین مورد روز دوشنبه (۵ آوریل/ ۱۶ فروردین) هیأتی عراقی به ریاست سرلشکر یوسف کاظم، مدیر واحد نیروی هوایی ارتش عراق، به آنکارا رفت. این گزارش تأکید کرده بزودی عملیات مشترکی میان بغداد و آنکارا برای حمله به نیروهای حزب کارگران کردستان اجرا خواهد شد. روز جمعه با پایان ضرب‌الاجل دولت عراق برای خروج گروه‌های مسلح از سنجار، حزب کارگران کردستان با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد از این شهر خارج نخواهد شد. گروه موسوم به «شورای خودمختاری دموکراتیک سنجار» که نام نیروهای حزب کارگران کردستان در سنجار، واقع در استان نینوا و ۱۱۰ کیلومتری غرب موصل است، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ضرب‌الاجل بغداد برای خروج این نیروها از سنجار به خواست ترکیه مطرح شده و افزود: «تصمیم آشکار ما مقاومت در برابر هر گروهی است که بخواهد ما را از سنجار بیرون بیندازد». 
***
نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه جدید اسرائیل شد
«رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی دیروز سه‌شنبه گفت شانس اول تلاش برای تشکیل کابینه را به نتانیاهو داده است. او ۲۸ روز فرصت دارد برای تشکیل کابینه و معرفی آن به کنست تلاش کند. به نوشته روزنامه «اورشلیم‌پست»، ریولین با بیان اینکه گرفتن این تصمیم آسان نبود، توضیح داد هیچ‌کدام از کاندیداها از اکثریت لازم برای تشکیل کابینه جدید برخوردار نبودند اما نتانیاهو به دلیل داشتن رأی بیشتر، انتخاب شد. 23 مارس 2021 چهارمین انتخابات متوالی کنست رژیم صهیونیستی طی 2 سال گذشته برگزار شد و نتایج آن باز هم به‌گونه‌ای رقم خورد که هیچ‌یک از ۲ جناح رقیب به تنهایی توانایی تشکیل کابینه را نخواهند داشت. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، 32 درصد اسرائیلی‌ها معتقدند جناح تحت رهبری نتانیاهو شانس بیشتری برای ایجاد ائتلاف دارد و در مقابل 17 درصد هم معتقدند جناح مخالف نتانیاهو شانس بیشتری دارد. 80 درصد نیز بر این باورند کار به انتخابات پنجم کشیده می‌شود. 
***
چین به ژاپن درباره اتحاد با آمریکا هشدار داد
وزیر خارجه چین در آستانه برگزاری نشست چند روز دیگر آمریکا و ژاپن، به توکیو نسبت به متحد شدن با واشنگتن با هدف مقابله با پکن هشدار داد. وانگ یی،‌ بر اساس یک بیانیه وزارت خارجه کشورش، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ژاپنی خود گفت ۲ کشور باید اطمینان حاصل کنند که روابط دوجانبه «درگیر به اصطلاح تقابل میان کشورهای بزرگ نشود». همچنین طبق این بیانیه وانگ یی گفت: «چین امیدوار است ژاپن به عنوان یک کشور مستقل نگاهی عینی و منطقی به توسعه چین داشته باشد به جای آنکه از سوی چند کشوری که نگاه غرض‌ورزانه به پکن دارند دچار گمراهی شود». ژاپن به عنوان همپیمان آمریکا میزبان چند پایگاه بزرگ نیروی هوایی و دریایی واشنگتن بوده و نگرانی‌های مشترکی با آمریکا بابت تقویت مواضع نظامی چین و ادعاهای آن در قبال مناطق مربوط به دریاهای چین جنوبی و چین شرقی دارد. با این حال منافع عمده توکیو در تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با چین بارها جلوی انتقاد آن از همسایه بزرگش را گرفته است. 
***
جهاد اسلامی فلسطین:
 کشورهای عربی ملت ما را تنها زیر بمباران رها کردند
«زیاد النخاله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در مصاحبه با شبکه یمنی‌ «المسیره»  از برخی رژیم‌های عربی انتقاد کرد. دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این باره گفت: «امیدوار بودیم زمانی که «توفان قاطعیت» (عملیات عربستان سعودی علیه مردم یمن) می‌آید، از ملت فلسطین دفاع کند نه اینکه به ملت یمن تعرض کند». زیاد النخاله ادامه داد: «عرب‌ها ملت ما را تنها زیر بمباران و در معرض محاصره رها کردند، سپس به ملت عرب یمن تعرض کردند؛ ملتی که همواره در کنار فلسطین ایستاده است. متأسفانه برخی رژیم‌های عربی سیاست‌های آمریکا را اجرا می‌کنند و بعدها معلوم شد آنها از راه عاد‌ی‌سازی روابط، سیاست‌های صهیونیستی را [نیز] اجرا می‌کنند». النخاله افزود:‌ «موضع آشکار یمن در راهپیمایی‌های همبستگی با فلسطین در میان مردم منطقه بی‌نظیر است و این افتخاری است برای ما. یمن به‌رغم محاصره، به ملت فلسطین در نوار غزه کمک کرد. [این کشور همچنین] قشر گسترده‌ای از فلسطینیان را در یمن با آغوش باز پذیرفته و با آنها همچون یمنی‌ها تعامل دارد». 
***
مسکو: با آمریکا درباره اوکراین در تماس هستیم
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه از تماس‌های این کشور با همتایان آمریکایی در عالی‌ترین سطح درباره تنش‌های اخیر اوکراین خبر داد. ریابکوف با تکذیب هرگونه تجمع نیروی نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین، گفت: «ما با آمریکایی‌ها در ارتباط هستیم، هم‌اکنون این تماس‌ها در عالی‌ترین سطح در حال انجام است. آمریکایی‌ها درباره نگرانی‌های‌شان به ما اطلاع داده‌اند». به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی با بیان اینکه مسکو نگرانی‌های بی‌اساس واشنگتن درباره این وضعیت را رد می‌کند، اوکراین را به اجرا نکردن توافقات درباره منطقه متهم کرد. ریابکوف در این باره توضیح داد: «آنها باید به ‌جای اینکه نگران اقدامات روسیه باشند، نگران رفتار غیرقابل قبول کی‌یف باشند. اگر همکاران آمریکایی ما در این ‌باره نگرانی دارند، باید به باثبات شدن وضعیت کمک می‌کردند». 

Page Generated in 0/0136 sec