printlogo


کد خبر: 231957تاریخ: 1400/1/18 00:00
کمک ۶۵۰ میلیاردی مجلس به ۱۰ فدراسیون
ورزش زیر چتر بهارستان

زینب حاجی‌حسینی: اهمیت بازی‌های المپیک که قرار است با یک سال تاخیر مردادماه امسال برگزار شود، از چشم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان درگیر با حوزه تربیت بدنی و ورزش پنهان نمانده به طوری که به نسبت همیشه اعتبارات قابل توجهی را در اختیار نهادهای مسؤول و درگیر با فدراسیون‌ها قرار داده‌اند تا پروسه شارژ تیم‌ها و ورزشکاران اعزامی به توکیو بدون کمترین دغدغه ممکن طی شود. البته لایحه بودجه ۱۴۰۰ هنوز توسط دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده اما طبق لایحه پیشنهادی، بودجه وزارت ورزش از یک هزار و ۴۲ میلیارد و ۹۰۸ میلیون و ۵۰۰ هزار به یک هزار و ۴۸۱ میلیارد و ۱۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان (جاری و عمرانی) افزایش یافت. بودجه کمیته ملی المپیک هم از ۱۲۲ میلیارد تومان به ۱۶۶ میلیارد تومان افزایش یافت. درباره بودجه کمیته ملی پاراالمپیک جهشی از ۵۱ میلیارد تومان به ۷۱ میلیارد تومان اعمال شده است. لایحه بودجه سال جاری در روزهای پایانی سال گذشته توسط مجلس به دولت ابلاغ شد و بزودی هم ابلاغ آن به دستگاه‌ها انجام می‌شود با این نکته قابل توجه که در لایحه ابلاغی، برخی فدراسیون‌ها از بودجه ویژه و جداگانه‌ای بهره‌مند خواهند شد. 
 
* بودجه ویژه مجلس برای ورزش
طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰، کمیته ملی المپیک علاوه بر بودجه سالانه خود همچون سال گذشته از اعتبار ویژه‌ای هم برای المپیک و آماده‌سازی کاروان اعزامی به این بازی‌ها بهره‌مند خواهد شد. اعتبار کمیته ملی المپیک در این بخش - ویژه المپیک - از ۲۰ میلیارد به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این موضوعی بود که در مورد کمیته ملی پاراالمپیک و لایحه پیشنهادی برای این کمیته مغفول مانده بود اما رایزنی‌های مسؤولان کمیته ملی پاراالمپیک با مجلسی‌ها و پیگیری‌های تکمیلی به تخصیص اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی به این کمیته ویژه بازی‌های توکیو منجر شد. نمایندگان مجلس اما علاوه بر بودجه‌ای که ویژه بازی‌های المپیک و پاراالمپیک جهت تخصیص به ۲ کمیته ملی المپیک و پاراالمپیک مصوب کرده‌اند، بودجه ویژه‌ای هم برای وزارت ورزش مصوب کرده‌اند تا توسط این وزارتخانه برای تخصیص به برخی فدراسیون‌ها استفاده شود. 
 
* ۱۰ فدراسیونی که زیر چتر حمایتی مجلس رفتند
پروسه طرح و تصویب بودجه ویژه مجلس در کمیسیون فرهنگی و توسط کمیته تربیت بدنی و ورزش این کمیسیون پیگیری شد. ابتدا این طرح درباره ۲۰ فدراسیون پیشنهاد شد اما در نهایت تعداد فدراسیون‌های بهره‌مند از بودجه ویژه مجلس به ۱۰ فدراسیون المپیکی و غیرالمپیکی کاهش یافت. کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، دوومیدانی، کاراته، قایقرانی، تنیس، هندبال، ورزش‌های رزمی و ورزش‌های همگانی ۱۰ فدراسیونی هستند که از این بخش از اعتبارات ۱۴۰۰ ورزش سهم خواهند برد. نمایندگان مجلس در کمیسیون فرهنگی و کمیته تربیت بدنی و ورزش این کمیسیون، در طرح پیشنهادی خود برای کمک ویژه به فدراسیون‌ها مبلغ ۶۵ میلیارد تومان را به تصویب رسانده‌اند تا در اختیار ۱۰ فدراسیون قرار گیرد. در این میان سهم کشتی 4 برابر دیگر فدراسیون‌ها و به اندازه ۲۰ میلیارد تومان است. سهم هر یک از ۹ فدراسیون دیگر هم از سفره‌ای که مجلس پهن کرده ۵ میلیارد تومان خواهد بود. این نخستین‌بار است که مجلس شورای اسلامی علاوه بر بودجه مصوب برای وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پاراالمپیک و جدا از بودجه تخصیصی به بازی‌های المپیک و پاراالمپیک، اعتباری را هم برای برخی فدراسیون‌ها مصوب می‌کند. در بررسی اولیه برگزاری المپیک و پاراالمپیک در سال جاری و اهمیت بالای نتایج کاروان‌های اعزامی به این ۲ رویداد مهم بین‌المللی این اقدامِ نخستین مجلس به نظر می‌آید که نه‌تنها بیراه نیست، بلکه قابل تحسین و حمایت هم هست.

Page Generated in 0/0062 sec