printlogo


کد خبر: 231967تاریخ: 1400/1/18 00:00
اخبار

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:
خرید خدمت سربازی بی‌معنی است برنامه‌ای در این زمینه نداریم
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تعداد کل مشمولان غایب در کشور را ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: هیچ برنامه‌ای برای بخشودگی سربازان غایب وجود ندارد. امیرغلامرضا رحیمی‌پور در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای بخشش سربازان غایب بر اساس سال تولدشان وجود دارد یا خیر؟ گفت: هیچ بخششی برای سربازان غایب در دستور کار نیست و توصیه ما به این افراد این است که منتظر بخشودگی نباشند و وارد غیبت نشوند. آخرین بخشودگی سنی که اعلام شد برای متولدان سال ۵۴ و قبل از آن بوده است. وی ادامه داد: البته عمده غایبان ما مربوط به این سال‌ها نیستند و اتفاقا اکثر آنان در همین چند سال اخیر و پس از اجرای طرح جریمه ریالی مشمولان غایب وارد غیبت شدند. متاسفانه این قانون سبب شد تعداد غایبان سربازی به ۲ برابر افزایش پیدا کند و ما در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مشمول غایب داریم. وی درباره اینکه آیا قانون جریمه ریالی نیز امکان اجرا شدن دارد یا خیر؟ نیز گفت: این قانون یا مواردی نظیر خرید خدمت دیگر احیا نخواهد شد. در زمان تصویب این قانون گفتند منجر به کاهش تعداد مشمولان غایب می‌شود اما در عمل دیدیم تعداد غایبان طی ۳ سال ۲ برابر شد. از این رو هیچ برنامه‌ای در این باره نیز نداریم و معنی هم ندارد که یک عده با پرداخت پول به سربازی نروند و دیگران به سربازی بروند. رحیمی‌پور تاکید کرد: مشمولان غایب هر چه سریع‌تر وضعیت خدمتی و سربازی خود را مشخص کنند و منتظر پیشنهادها یا وعده‌هایی که در قالب شایعه مطرح می‌شود نباشند. 
***
آغاز ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی از ۲۲ فروردین
ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰1 -۱۴۰0 از یکشنبه ۲۲ فروردین‌ماه آغاز خواهد شد. معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره فرآیند ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی 1401-1400 توضیح داد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای تمام پایه‌های تحصیلی و رشته‌ها از ۲۲ فروردین‌ماه آغاز خواهد شد و ثبت‌نام پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم از ۶ تیرماه آغاز می‌شود. محمد علوی‌تبار تاکید کرد: ثبت سفارش کتاب‌ها تنها از طریق سایت 
irtextbook.ir یا irtextbook.com انجام خواهد شد. وی درباره اینکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: برای گروه میان‌پایه (پایه‌های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) تا ۲۲ خرداد‌‌ماه فرصت ثبت سفارش وجود دارد و برای پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم نیز تا ۱۶ شهریورماه این امکان دیده شده است. علوی‌تبار ادامه داد: فرآیند توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی نیز از ۲۲ اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد. 
***
سقوط آزاد «نرخ رشد جمعیت کشور» به 6/0 درصد!
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفت:‌ سال 99 به نرخ رشد جمعیت 6/0 درصد سقوط کردیم و این کمترین مقدار نرخ رشدی است که در تاریخ کشور عزیزمان ثبت شده است! به گزارش تسنیم، صالح قاسمی با ابراز اینکه «در سال 98 نرخ رشد جمعیت کشور حدود 95/0 درصد بود»، اظهار کرد: سال 99 به نرخ رشد جمعیت 6/0 درصد سقوط کردیم و این کمترین مقدار نرخ رشدی است که در تاریخ کشور عزیزمان ثبت شده است! وی ادامه داد: نرخ رشد 6/0 درصد زنگ خطری است که به صدا درآمده است و عوامل زیادی همچون عوامل اقتصادی، فرهنگی و همین‌طور پدیده کرونا باعث ایجاد آن شده است؛ سال 99 همچنین شاهد بودیم که نرخ باروری کشورمان به کمتر از 6/1 فرزند به‌ازای هر زن رسید، ما در این موضوع هم در حال ثبت رکورد هستیم. وی افزود:‌ نرخ باروری 6/1 فرزند کمترین میزان در طول تاریخ کشور است، ما نگرانیم که نرخ باروری در تله باروری گرفتار شود به‌طوری که دیگر امکان جبران آن را از دست بدهیم.
***
رونمایی از ۲ داروی جدید و مؤثر در «درمان اعتیاد» تا ۲ هفته آینده
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به برگزاری جشنواره یاریگران زندگی گفت: ما محصولات بسیار فاخر و فراوانی برای رویکرد جدید که پیشگیری در اولویت آن قرار دارد، در نظر داریم. دکتر اسکندر مومنی در اختتامیه جشنواره یاریگران زندگی بیان کرد: این تصمیم با همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی کشور از جمله سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و همه نهادهای فرهنگ‌ساز اتخاذ شد و جشنواره شکل گرفت و امروز می‌توانیم بگوییم ما محصولات بسیار فاخر و فراوانی برای رویکرد جدید که پیشگیری در اولویت قرار گیرد، داریم و به دنبال آن محصولات فاخر هم جمع‌آوری شود. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون ما بانک بسیار بزرگی از محصولات خوب فرهنگی در جهت هدف کاهش تقاضا به مواد مخدر داریم. مومنی همچنین به بحث درمان اشاره کرد و گفت: البته بحث درمان سر جای خود است و در آن زمینه هم اقدامات خوبی انجام شده است؛ در کنار درمان‌های سنتی رویکردهای نوینی ایجاد شد. به نظر می‌رسد تا ۲ هفته آینده ۲ داروی جدید و موثر در درمان اعتیاد رونمایی خواهد شد. 
***
زلزله‌ 3/5 ریشتری مریوان را لرزاند
زلزله‌ای با قدرت 3/5 در مقیاس ریشتر، شامگاه دیروز مریوان در استان کردستان را لرزاند. مرکز زلزله‌نگاری دانشگاه تهران زمان وقوع این زمین‌لرزه 3/5 ریشتری را ساعت ۱۹ و ۴۲ دقیقه حوالی مریوان و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اعلام کرد. این زلزله در ۲۴ کیلومتری مریوان، ۲۷ کیلومتری چناره، ۲۸ کیلومتری بوئین سفلی (روستایی در بانه) و ۹۸ کیلومتری سنندج روی داد و مردم شهرهای سقز، بانه و دیواندره نیز آن را احساس کردند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان در این باره گفت: نیروهای امدادی برای بررسی خسارات احتمالی این زلزله به مناطق مختلف اعزام شدند و تاکنون گزارشی از خسارت اعلام نشده است.

Page Generated in 0/0057 sec