printlogo


کد خبر: 231970تاریخ: 1400/1/18 00:00
تعداد کل قربانیان 63506 نفر
رکورد ‌زنی بی‌سابقه بستری‌شدگان در تهران
فرمانده عملیات مقابله با کرونای پایتخت پیشنهاد کرد تهران 7 تا 10 روز تعطیل شود

آمار مرگ‌و‌میر کرونا و مبتلایان به بیماری «کووید-19» در کشور همچنان صعودی است طوری که طی یک شبانه‌روز 17430 بیمار کرونایی شناسایی شدند و 174 مبتلا نیز در این مدت جان خود را از دست دادند. به گزارش «وطن‌امروز»، ویروس ووهان و جهش‌یافته کرونا در کشور همچنان می‌تازد. تاخت و تاز این بیماری کشنده تا جایی است که اکثر بیمارستان‌های کشور به دلیل افزایش میزان مبتلایان به این بیماری پر شده یا در حال پر شدن است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از جان باختن ۱۷۴ بیمار «کووید-19» طی۲۴ ساعت در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶۳ هزار و ۵۰۶ نفر رسید. سیماسادات لاری دیروز گفت: از ظهر روز دوشنبه تا ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۷ فروردین) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که 2‌هزار و ۳۶۹ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: متاسفانه در طول این مدت، ۱۷۴ بیمار «کووید-19» نیز جان خود را از دست دادند. لاری گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۶۶۷ هزار و ۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته وی، ۴ هزار و ۱۳۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. لاری تاکید کرد: در حال حاضر ۸۸ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۳۹ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی این بیماری هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. به گفته وی، همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* پیشنهاد تعطیلی ۷ تا ۱۰ روزه تهران
در پی قرمز شدن وضعیت تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا  پیشنهادتعطیلی 7 تا 10 روزه این استان از سوی فرمانده عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران مطرح شد. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه متاسفانه با جدی نگرفتن توصیه‌های کارشناسان نظام سلامت، امروز شاهد وقوع یک سناریوی تلخ هستیم که نباید رخ می‌داد، از ثبت رکورد بی‌سابقه در بستری‌ بیماران کرونا در تهران خبر داد و گفت: پیشنهاد ما برای گذر از این بحران، تعطیلی 7 تا ۱۰ روزه استان تهران است و آن را به معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و وزیر بهداشت اعلام کرده‌ایم. علیرضا زالی عصر دوشنبه در نشست اضطراری ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اظهار کرد: میزان بالای ابتلا و سرعت انتقال ویروس موجب شده تا سرایت‌پذیری «کووید-۱۹» در موج جدید کرونا، بسیار بیشتر از دفعات قبل باشد. وی با بیان اینکه هفته آینده، هفته‌ای بسیار سخت برای پایتخت خواهد بود، افزود: تجربه اخیر خوزستان که با شیوع گونه جهش‌یافته کرونا ویروس همراه بود، در تهران نیز در حال تکرار است و باید تمهیداتی متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران داشته باشیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: میزان بستری بیماران کرونا به 4 هزار و ۴۰۰ تخت در استان تهران رسیده و یکهزار و ۱۲۰ نفر از این بیماران یعنی حدود ۲۵ درصد آنها در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری هستند. وی با اشاره به بستری یکهزار و ۱۰۰ بیمار در یک روز، خاطرنشان کرد: در ۱۴ ماه گذشته چنین رکوردی در استان تهران ثبت نشده بود که نشانه نگران‌کننده‌ای برای روزهای آینده است. رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران گفت: هرم سنی مبتلایان تغییر کرده و بر اساس گزارش‌های ۲ هفته ابتدایی سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۴۳ درصد بیماران بستری شده بالای ۶۰ سال سن داشتند و ۷۵ درصد مرگ‌و‌میر هم در همین گروه سنی بوده است. وی خاطرنشان کرد: آمار مبتلایان زیر ۱۰ سال به 2/8 درصد رسیده که نشان می‌دهد نرخ بستری و مرگ‌ومیر در گروه‌های سنی پایین‌تر نیز در حال تغییر است. زالی با بیان اینکه در بین فوت‌شدگان از کودک یک‌ساله تا پیرمرد ۸۵ ساله مشاهده می‌شود، افزود: این الگو در همه استان‌های کشور در حال شکل‌گیری است. وی همچنین گفت: تقاضای ما واکسیناسیون سریع کادر درمان بوده و خوشبختانه وزیر بهداشت موافقت کرده‌اند که ۵۳۰ هزار نیروی فعال در حوزه بهداشت و درمان کشور چه در بخش خصوصی و چه دولتی در کوتاه‌ترین زمان واکسینه شوند. همچنین نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در ابتدای این نشست اظهار کرد: در 5 روز اخیر آمار ابتلا بشدت بالاتر رفته و در ۲ روز گذشته در هر ۲۴ ساعت بالغ بر هزار بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در بیمارستان‌های استان تهران بستری شده‌اند. وی با بیان اینکه میزان مراجعه و درمان سرپایی بیماران نیز روزانه به ۵ هزار نفر رسیده است، افزود: در حال حاضر ۱۰۳ بیمارستان از مجموع ۱۷۵ بیمارستان استان تهران درگیر کرونا هستند و ناچاریم با لغو خدمات درمانی الکتیو در مراکز درمانی اصلی و جنرال، ظرفیت بیشتری برای رسیدگی به بیماران کرونایی اختصاص دهیم. 
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه الگوی غالب کرونا در کشور نوع جهش‌یافته آن است، گفت: در چنین شرایطی پایبندی به پروتکل‌ها و محدودیت‌های ابلاغ‌شده برای شرایط قرمز اهمیت ویژه‌ای دارد. وی افزود: با توجه به وضعیت قرمز تهران باید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ابلاغ‌شده بر اساس پروتکل‌ها اجرایی شود. 
 
* درخواست تعطیلی مشاغل در تهران
معاون‌کل وزارت بهداشت درباره اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز توضیح داد. ایرج حریرچی گفت: در شهرهای قرمز فعالیت‌های آموزشی و همچنین فعالیت‌های اجتماعی اعم از مذهبی و ملی تعطیلی کامل دارند. همچنین سفر با خودروی غیربومی به شهرهای قرمز و خروج خودروی بومی از شهرهای قرمز ممنوع است. حریرچی درباره احتمال تعطیلی ۱۰ روزه تهران گفت: در حال حاضر در شهر تهران محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ اعمال می‌شود. وی با اشاره به اینکه درخواست فعالیت مشاغل گروه یک در تهران را داده‌ایم، افزود: درخواست شده بقیه مشاغل در تعطیلی کامل باشند و حتما تصمیمی که مطابق با خرد جمعی و به نفع عموم مردم باشد، در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب خواهد شد.
 

Page Generated in 0/0069 sec