printlogo


کد خبر: 231980تاریخ: 1400/1/18 00:00
اخبار

آیت‌الله  رئیسی:
دستگاه قضا پیشانی اجرای عدالت است
رئیس قوه‌ قضائیه گفت: باید بازنگاهی در قوانینی نظیر قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری مبتنی بر ثبات‌دهی به این قوانین صورت گیرد و راهکار این قضیه تهیه و تدوین سیاست‌های جنایی و کیفری با مشارکت دانشمندان حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و حقوقدانان کشور و قضات عالم و باتجربه دیوان عالی کشور است. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه قانون‌گذار جایگاه نظارت را بر همه آرا و به صورت مطلق در قانون اساسی برای دیوان عالی کشور دیده است، ادامه داد: ما یک نظارت بر قوانین و مقررات داریم که شورای نگهبان تضمین‌کننده موازین شرعی و قانون اساسی برای قوانین مصوب مجلس است و بر تمام قوانین و مصوبات مجلس نظارت می‌کند. در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی است هیچ حکم، قانون و تصمیم خلاف شرعی نباید گرفته شود و اگر اخذ شود از درجه اعتبار ساقط خواهد بود. رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: در هر بخشی مشخص شود که تصمیم، رای و قانونی برخلاف موازین شرعی اخذ شده، از درجه اعتبار ساقط است، تضمین‌کننده این نظر قانون اساسی و تضمین‌کننده این نگاه در قوه ‌قضائیه دیوان عالی کشور است، البته مراحل و فرآیند دادرسی همواره تضمین‌کننده این اصل مهم است اما دیوان عالی کشور جایگاهی است که قانون‌گذار و قانون اساسی این جایگاه را برای تضمین رعایت موازین شرعی در محاکم و صدور رای بر اساس موازین شرعی دانسته است. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: همه اجزا در کشور موظف به اجرای عدالت هستند اما پیشانی اجرای عدالت در کشور، دستگاه قضایی است و تضمین‌کننده اجرای عدالت است. 
***
آغاز تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از پیشرفت‌های انجام‌شده در حوزه غنی‌سازی، شروع تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 است که دارای ۵۰ سو است. این ماشین یکی از مهم‌ترین سانتریفیوژ‌های کاملا بومی ایران است که با روش‌های جدید استاندارد ساخته و فعالیت می‌کند. بهروز کمالوندی با بیان اینکه مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالروز ۲۰ فروردین امسال در مجموعه سعدآباد برگزار می‌شود و قرار است از ۱۳۳ دستاورد و پیشرفت در صنعت هسته‌ای با حضور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی رونمایی شود، افزود: همچنین ۱۲ پروژه در زمینه‌های مختلف از جمله کوانتوم، لیزر، پزشکی هسته‌ای و غنی‌سازی توسط رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شود. معاون سازمان انرژی اتمی گفت: نمایشگاهی در حاشیه این مراسم برپا خواهد شد که به ارائه و معرفی پیشرفت‌های هسته‌ای کشور طی یک سال گذشته بویژه در حوزه‌های غنی‌سازی، قطعات و تجهیزات مرتبط با رآکتور آب سنگین اراک و رادیودارو‌های تشخیصی و درمانی می‌پردازد. کمالوندی افزود: دستاورد‌ها و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این ۱۳۳ مورد از بین ۲۵۵ مورد ممیزی و برای ارائه در نمایشگاه آماده شده است که از این تعداد ۴۰ موردش به تجهیزات و قطعات مربوط به حوزه غنی‌سازی و انواع ماشین‌های سانتریفیوژ مربوط است. وی ادامه داد: یکی از پیشرفت‌های انجام‌شده در حوزه غنی‌سازی، شروع تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 است که دارای ۵۰ سو است. این ماشین یکی از مهم‌ترین سانتریفیوژ‌های کاملا بومی ایران است که با روش‌های جدید استاندارد ساخته و فعالیت می‌کند. 
***
پرونده تخلفات «عباس آخوندی» در کمیسیون اصل ۹۰ باز شد
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از بررسی پرونده تخلفات عباس آخوندی در این کمیسیون خبر داد و گفت: بخش زیادی از این پرونده مربوط به تخلفات شخصی آخوندی است. حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با مهر ضمن اعلام خبر تشکیل پرونده خاص برای بررسی تخلفات آخوندی گفت: بخش زیادی از این پرونده مربوط به تخلفات شخصی وی است. اسناد و مدارک این تخلفات در حال جمع‌آوری است. آخوندی در حوزه مسکن هیچ اقدامی انجام نداد و به این کار افتخار ‌کرد. برخی مجوزها از سوی وی صادر شده که تخلف بوده است. اعضای خانواده وی از رانت آخوندی برای دستیابی به برخی منافع سوءاستفاده کرده‌اند. علاوه بر این در وزارتخانه راه‌و‌‌شهرسازی از سوی وی اقداماتی صورت گرفته که موجب ضرر و زیان بیت‌المال شده است که همه این موارد در قالب یک پرونده در حال بررسی است. در صورت لزوم افراد برای بررسی این پرونده احضار خواهند شد. 
***
امیر حاتمی: در صادرات اقلام و تجهیزات دفاعی هیچ مشکلی نداریم
وزیر دفاع گفت: خوشبختانه اکتبر ۲۰۲۰ تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به ‌موجب قطعنامه شورای امنیت به پایان رسید و ما در امر صادرات اقلام و تجهیزات دفاعی هیچ مشکلی نداریم. امیر حاتمی در دیدار وزیر دفاع تاجیکستان در تهران گفت: جمهوری اسلامی با رویکرد حل‌وفصل مشکلات و مسائل منطقه با حضور و مشارکت خود کشورهای منطقه، هزینه زیادی برای بازگشت صلح و ثبات در منطقه متحمل شده است که مهم‌ترین و البته جبران‌ناپذیرترین آنها شهادت سردار سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی بوده است. وی با بیان اینکه در حوزه روابط دوجانبه، همواره جمهوری تاجیکستان از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است، گفت: نقش تاجیکستان در آسیای مرکزی بر جایگاه و اهمیت روابط ۲ کشور ایران و تاجیکستان افزوده است. وزیر دفاع با بیان اینکه طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تحریم‌های ظالمانه و فشارهای سنگین در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیر و فراوان داشته است، گفت: خوشبختانه اکتبر ۲۰۲۰ تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به ‌موجب قطعنامه شورای امنیت به پایان رسید و ما در امر صادرات اقلام و تجهیزات دفاعی هیچ مشکلی نداریم.

Page Generated in 0/0148 sec