printlogo


کد خبر: 231982تاریخ: 1400/1/18 00:00
سیدمحمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن مطرح کرد
لغو محاصره، شرط توقف شلیک موشک

گروه بین‌الملل: ۶ سال از تجاوز نظامی عربستان و متحدان آن به یمن گذشته و اکنون خود سعودی‌ها نیز به این واقعیت آگاه شده‌اند که شکست‌خورده این جنگ هستند. مقاومت نیروهای یمن در شهرها و پیشروی‌های چند ماه اخیر آنها در مأرب و عملیات‌های موشکی - پهپادی علیه مواضع راهبردی عربستان که بعضا تا عمق خاک سعودی نیز کشیده شده است نشان می‌دهد متحدان عربستان حق دارند یک به یک خود را از باتلاقی که ولیعهد جوان سعودی برای آنها پدید آورده رهایی بخشند. از سوی دیگر طرح سعودی‌ها برای برقراری آتش‌بس نیز ناشی از میل به ایجاد صلح پایدار نیست، بلکه تلاشی برای تعریف راهبردی برای خروج از این باتلاق خودساخته است. این در حالی است که هیچ گزینه‌ای در رابطه با پایان محاصره و بازگشایی بندر الحدیده مطرح نشده است. از این رو طبیعی است که در این شرایط، دولت نجات ملی یمن راهبرد تداوم پیشروی در جبهه‌های زمینی و حملات موشکی - پهپادی را ادامه دهد. 
 
* تجمع گسترده ضدآمریکایی- سعودی مقابل دفتر سازمان ملل در صنعا
به گزارش «وطن‌امروز»، همزمان با عملیات‌های موشکی و نبرد مستقیم در مأرب، شمار زیادی از کارمندان شرکت نفت، بخش‌ها و نهادهای خدماتی دولت و اتحادیه‌های صنفی مختلف، دیروز مقابل مقر سازمان ملل در صنعا تجمع بزرگی را برگزار کردند و خواستار رفع محاصره و ورود نفتکش‌ها به یمن شدند. شرکت‌کنندگان در این تجمع گسترده، طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری شبکه «المسیره» منتشر شد، خواستار ورود فوری و بدون تعلل نفتکش‌ها به یمن به موجب توافقنامه‌های بین‌المللی و قوانین سازمان ملل و عدم گنجاندن موضوع سوخت‌ها در درگیری‌ها و عدم استفاده از آن برای تحقق اهداف سیاسی و نظامی شدند. در این بیانیه آمده است سازمان ملل باید کمیته تحقیق و بازرسی در جیبوتی را فعال و تصمیمات آن را اجرایی یا کاملا لغو کند. ائتلاف متجاوز به یمن و سازمان ملل مسؤول همه تبعات این محاصره ظالمانه علیه یمنی‌ها بویژه ممانعت از ورود کشتی‌های سوخت به یمن هستند. 
از سوی دیگر، «عمار الاضرعی» مدیر شرکت نفت یمن تاکید کرد آمریکا دزدی دریایی علیه یمن را هدایت می‌کند و مردم یمن را بیش از ۲ سال است گرفتار کرده است. وی تصریح کرد: غرامت‌های این اقدامات بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار است و محاصره ظالمانه و وحشیانه یمن تحت پوشش آشکار سازمان ملل و حمایت آن از آمریکا برای مجازات مردم یمن است. مدیر شرکت نفت یمن، ائتلاف متجاوز به یمن و سازمان ملل را مسؤول وضعیت یمن در نتیجه اتمام ذخیره سوخت دانست. 
محمد عبدالسلام، رئیس هیات ملی یمن نیز پیش‌تر به المیادین گفته بود: نیازی به مذاکرات ماهانه برای ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی نداریم و هرگز معامله این کشتی‌ها با موضوعی نظامی یا سیاسی را قبول نخواهیم کرد. عبدالسلام با اشاره به اینکه هیچ کشوری در طول ۳۰ سال گذشته همانند یمن محاصره نشده، گفت: نیروهای مسلح یمن در این چند سال دستاوردهایی داشته‌اند در حالی که محاصره یمن هیچ نتیجه‌ای برای عربستان نداشته است. او در ادامه توقف جنگ با موضعی درست و منصفانه و لغو محاصره را خواستار شده بود. همچنین سید محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در تجمع مقابل مقر سازمان ملل در صنعا گفت: به جای اینکه با شرکای آمریکایی، عربستانی و اماراتی و همپیمانان آنها در جنگ صحبت کنید، محاصره مردم یمن و بمباران آنها را متوقف کنید تا حملات و بمباران علیه شما متوقف شود.
 
* حمله موشکی یمن به جده
منابع محلی از عملیات موشکی - پهپادی نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن علیه اهدافی در جنوب و غرب عربستان سعودی خبر دادند. نیروهای مسلح یمن با استفاده از چند فروند موشک و پهپاد رزمی، اهداف نظامی ائتلاف متجاوز سعودی را در شهر جده هدف قرار دادند. بر اساس این گزارش، کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» بامداد سه‌شنبه گزارش داد یمنی‌ها با چند فروند موشک، اهداف نظامی ائتلاف متجاوز سعودی در شهر جده و عمق خاک عربستان را هدف قرار دادند. خبرنگار شبکه «العالم» نیز گفت بعد از عملیات یمنی‌ها علیه اهدافی در جده، تمام پروازها در فرودگاه این شهر و همچنین فرودگاه شهر «جازان» به حالت تعلیق درآمد و آسمان این مناطق عربستان سعودی خالی از هواپیما شد. برخی منابع نیز می‌گویند بخش نظامی فرودگاه جده هدف حمله موشکی یمنی‌ها قرار گرفته است. تا زمان تنظیم این گزارش جزئیات بیشتری از این عملیات منتشر نشده بود. پیش از این «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن تاکید کرده بود اگر ائتلاف سعودی بخواهد به حماقت خود در تجاوز علیه یمن ادامه دهد، راهبرد موسوم به «درد بزرگ» به اجرا گذاشته می‌شود. وی در این ارتباط گفت: متجاوزان تلاش می‌کنند شکست خود را اعلام نکنند و کسی که آنها را در این باتلاق انداخت، به دنبال راه نجاتی برای ائتلاف است. وی افزود: دشمنان باید بدانند تا زمانی که به تجاوز ادامه دهند، تنها با پاسخ متقابل ما روبه‌رو می‌شوند. ادامه تهاجم‌ها ما را ملزم به تنبیه دشمن می‌کند و بانک اهداف ما در عمق عربستان پر است. العاطفی گفت: گزینه‌های ائتلاف عربی محدود شده است، در حالی که گزینه‌های انصارالله گسترش می‌یابد. وی گفت: ما گزینه استراتژی «درد بزرگ» را در مقابل داریم و آماده اجرای آن به محض صدور دستور رهبر انصارالله هستیم. 
 
* اوضاع آشفته ائتلاف سعودی در یمن
منابع محلی در یمن از درگیری‌های شدیدی که در شمال غرب مأرب میان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای ائتلاف و القاعده جریان دارد خبر داده و گزارش دادند: نیروهای ائتلاف و القاعده متحمل تلفات و خسارات سنگین در جریان حمله نیروهای صنعا بویژه در «جبل الکساره» و «وادی جبل المشجح» در شمال غرب شهر مأرب شده‌اند. این منابع همچنین اعلام کردند جنگجویان ۲ قبیله هم از جنگیدن در کنار ائتلاف ریاض دست برداشتند. منابع آگاه یمنی اعلام کردند: طبق اطلاعات واصله همه فریب‌خوردگان از قبایل «مراد» و«عبیده» از جنگیدن در کنار نیروهای ائتلاف سعودی در جبهه شمال غرب شهر مأرب دست کشیدند. از سوی دیگر برخی رسانه‌ها از درگیری میان شبه‌نظامیان وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن و دست نشانده ریاض در یمن و نیروهای وابسته به شورای انتقالی وابسته به امارات در استان «ابین» در جنوب یمن خبر دادند. 

Page Generated in 0/0074 sec