printlogo


کد خبر: 231987تاریخ: 1400/1/19 00:00
گفت‌و‌گوی «وطن‌امروز» با حسن روح‌الامین، چهره برتر هنر انقلاب در سال 98
در تراز هنر مردان

عباس اسماعیل‌گل: مراسم افتتاح برنامه‌های «هفته هنر انقلاب اسلامی» با تجدید بیعت با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهدا و معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی ۱۳۹۸ برگزار شد.  در این مراسم محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و دبیر «هفته هنر انقلاب»، محمد زرویی‌نصرآباد مدیرعامل سپهر سوره هنر، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و جمعی از مدیران حوزه هنری و هنرمندان حضور داشتند. محمدمهدی دادمان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره آغاز برنامه‌های هفته هنر انقلاب در مرقد مطهر امام راحل‌(ره) گفت: تصمیم گرفتیم در آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی با آرمان‌های امام عزیز تجدید بیعت کنیم و یک بار دیگر به خودمان و همراهان یادآوری کنیم که ما تا انتها در مکتب امام خمینی و با شاخصه‌های حرکتی ایشان، خودمان را تنظیم می‌کنیم و تا پایان در این راه هستیم. مراسم افتتاح رسمی هفته هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰، در جوار مزار شهید سیدمرتضی آوینی ادامه پیدا کرد. اجرای این مراسم برعهده رسالت بوذری بود. در این مراسم حسن روح‌الامین به عنوان چهره هنر انقلاب سال ۱۳۹۸ از میان ۵ کاندیدای نهایی معرفی شد. ۵ کاندیدای نهایی چهره هنر انقلاب جواد افشار، صابر شیخ رضایی، غلامرضا صنعتگر، حسن روح‌الامین و محسن کاظمی بودند که سال گذشته به دلیل پاندمی کرونا مراسم پایانی و معرفی چهره هنر انقلاب برگزار نشد. 
 
* این انتخاب را حقیقتا خیلی به خودم نمی‌گیرم
حسن روح‌الامین، نقاش آئینی و چهره برتر هنر انقلاب در سال 98 به «وطن‌امروز» گفت: معرفی برترین‌ چهره‌های انقلاب اسلامی گستره بزرگی به وسعت دنیای اسلام دارد و این مراسمی که هر ساله برگزار می‌شود، در واقع بخش کوچکی از بازنمایی هنر متعالی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که البته با استمرار این مسیر مفهوم هنر انقلاب در همه محور مقاومت معنادارتر می‌شود. از این زاویه اگر نگاه کنیم، این عنوان صرفا محدود به هنر و هنرمندان ایرانی نمی‌شود. 
وی گفت: البته این را همه باید بدانیم که تعالی هنر انقلاب هم مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر، موکول به عصر ظهور حضرت حجت است، یعنی زمانی هنر انقلاب اسلامی به تعالی خود می‌رسد که پرچم قیام به دست صاحبش (امام‌زمان عج) برسد و آنجاست که معیار واقعی هنر انقلاب اسلامی مشخص می‌شود، البته این به معنای تلاش نکردن نیست. همه باید برای رسیدن به آن مفهوم که اسمش را هنر انقلاب گذاشته‌ایم، تلاش کنیم اما بدانیم که انقلاب اسلامی با همان تفاهمنامه امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) حرکت عظیمش آغاز شده است و تا ظهور ادامه دارد. این هنرمند در مفهوم چهره هنر انقلاب گفت: چهره هنر انقلاب کسی است که هنر و زندگی خود را خرج انقلاب اسلامی کرده است. ما در برخی عرصه‌ها نمونه‌هایی داریم که وقتی به دنیای هنر نگاه می‌کنیم شبیه آنها در این عرصه یا نیست یا بسیار کم است. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال چهره‌هایی چون شهید قاسم سلیمانی و احمد متوسلیان، چهره‌های تراز انقلاب اسلامی هستند؛ مردی که هوای همه اقشار مختلف مردم را داشت و برای حفظ کیان کشورش هر چه در توان داشت در اوج تواضع تقدیم کرد اما متاسفانه فقدان چنین چهره‌ای در هنر انقلاب اسلامی بشدت احساس می‌شود و اینجاست که باید گفت با توجه با این مختصات، حتی می‌توان گفت هنرمند تراز انقلاب اسلامی نداریم. روح‌الامین گفت: امیدوارم مسیری را طی کنیم که افرادی تربیت شوند که به معنای واقعی کلمه مصداق چهره هنر انقلاب باشند که علاوه بر هنرمندی، هنرمرد هم باشند. 
وی درباره این انتخاب و تأثیر آن بر ادامه کارهایش گفت: من احساس می‌کنم بعد از اینکه انسان عمرش تمام شود، باید درباره او و کارهایش نتیجه‌گیری صورت گیرد و اینکه آیا کارنامه موفقی داشته است یا خیر اما در هر حال این انتخاب برای من ممکن است تخریب به همراه داشته باشد و ممکن است برای دیگران سبب رشد شود، یعنی دیگرانی که قصد دارند در این مسیر فعالیت کنند، ممکن است مسیری روشن ببینند اما در هر صورت هر تعریفی در دنیا می‌تواند برای انسان تخریب داشته باشد؛ اگر خودش را تربیت نکرده باشد. 
این هنرمند نقاش بیان کرد: بنابراین انتخاب یک هنرمند به عنوان «چهره هنر انقلاب» می‌تواند هم باعث سقوط شود هم باعث صعود؛ که بستگی به روحیات شخص دارد. 
روح‌الامین تصریح کرد: این انتخاب را حقیقتا خیلی به خودم نمی‌گیرم، البته خیلی از لطف و محبت دوستان تشکر می‌کنم اما احساس می‌کنم مثل یک شخصی هستم که به خاطر نوشتن مشق‌هایش مورد تقدیر قرار می‌گیرد. این در حالی است که این وظیفه من به عنوان یک هنرمند بوده که لطف خدا شامل حالم شده است آثاری اینچنین داشته باشم و از نظر من، این مورد تقدیر ندارد. 
وی تاکید کرد: کسی که خداوند به او لطف کرده و هنری دارد باید هنرش را خرج مردم و حقیقت کند. 
چهره برتر هنر انقلاب همچنین درباره موضوع کارهایش که مورد توجه قرار می‌گیرند، گفت: موضوعی که در آثار من نقش می‌بندد، موضوعی است که به آن علاقه دارم و ۹۹ درصد کارهایم با همین موضوعات است. اگر آثاری با همین کیفیت و تکنیک با موضوع دیگری اجرا می‌شد، قطعا چنین اقبالی به این آثار وجود نداشت. حسن روح‌الامین گفت:  به نظر من هنرمند انقلابی هنرمندی است که چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ شناخت جامعه و دور ریختن اضافات ذهنی، هنرش را ارائه کند. وی بیان کرد: دوستان لطف کردند و من را به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی کردند اما من احساس می‌کنم قدردانی باید بعد از مردن ما اتفاق بیفتد و امیدوارم در امت رسول‌الله از دنیا برویم. گفتنی است، مراسم آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) و با تجدید میثاق با آرمان‌های ایشان شروع و سپس مراسم رسمی، در جوار مزار شهید آوینی برگزار شد. بر این اساس، «هفته هنر انقلاب اسلامی» در سال ۱۴۰۰ از ۱۸ الی ۲۵ فروردین از سوی حوزه هنری با برپایی مجموعه رویدادهایی در سراسر کشور برگزار می‌شود. 
همچنین مجدالدین معلمی در تشریح برنامه «هفته هنر انقلاب» اسلامی گفت: حوزه هنری ششمین سال است اقدام به معرفی چهره سال هنر انقلاب می‌کند؛ آکادمی‌ای از بزرگان عرصه هنر داریم و از افرادی که در فعالیت‌های‌شان، فعالیت‌های مقبول هنری یا فعالیتی دارند که بتواند گستره مخاطب عمومی را در بر گیرد و بر آموزش تاکید داشته باشد، نظرخواهی صورت می‌گیرد. سال قبل به لحاظ تولیدات هنری کم‌نظیر بود و چندین مناسبت بزرگ داشتیم که تولیدات بسیاری را در بر می‌گرفت. بنابراین تجربه سال ۹۹ تجربه خوبی بود که با توجه به میزان حضور، مخاطبان جدیدی را نیز به همراه داشت. 
معاون هنری حوزه هنری بیان کرد: سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا و نداشتن تجربه برای برگزاری مراسم در شرایط قرنطینه و محدودیت‌ها، چهره سال هنر انقلاب معرفی نشد، لذا امسال چهره‌های سال هنر انقلاب در سال‌های ۹۸ و ۹۹ همزمان معرفی می‌شوند. وی درباره معیار انتخاب چهره‌ها توضیح داد: از نظر ما انقلاب همچنان ادامه دارد و مختص سال ۵۷ نیست، بنابراین هر هنرمندی که دغدغه مردمی دارد، از نظر ما هنرمند انقلابی است. دبیر «هفته هنر انقلاب اسلامی» در ادامه نشست خبری این رویداد ۵ نامزد نهایی چهره هنر انقلاب را اعلام کرد و گفت: محمدرضا دوست‌محمدی طراح گرافیک و تصویرساز، افشین علا شاعر و پژوهشگر ادبی، جلیل سامان فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان، علیمحمد مؤدب شاعر و منتقد ادبی و مؤسس شهرستان ادب و وحید یامین‌پور پژوهشگر و نویسنده، ۵ نامزد نهایی چهره هنر انقلاب هستند که یکی از آنها در مراسم اختتامیه که ۲۵ فروردین برگزار می‌شود، معرفی و تقدیر خواهد شد.  همچنین پس از بررسی کاندیداهای نهایی چهره هنر انقلاب ۹۹ شامل علیمحمد مؤدب شاعر و منتقد ادبی و مؤسس شهرستان ادب، وحید یامین‌پور پژوهشگر و نویسنده، محمدرضا دوست‌محمدی طراح گرافیک و تصویرساز، افشین علا شاعر و پژوهشگر ادبی و جلیل سامان فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان، از میان آنها چهره سال هنر انقلاب، ۲۳ فروردین‌ماه به صورت آنلاین معرفی می‌شود.

Page Generated in 0/0065 sec