printlogo


کد خبر: 232004تاریخ: 1400/1/19 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با سید ضیاء عربشاهی پیش از دیدار با نساجی
یحیی دیگر بهانه ندارد

زهره فلاح‌زاده: تیم پرسپولیس سال ۱۴۰۰ را با تساوی مقابل پدیده مشهد آغاز کرد؛ تساوی‌ای که به نفع سپاهان شد تا با برد مقابل سایپا با ۲ امتیاز اختلاف صدرنشین شود. قرمزها با وجود خرید بازیکنان هجومی اما در این دیدار چندین موقعیت گل را هدر دادند و این یعنی هنوز مشکل گلزنی این تیم رفع نشده است. تیم یحیی گل‌محمدی امروز به مصاف نساجی رده پانزدهمی می‌رود و باید دید این تیم می‌تواند پیش از اعزام به هند برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا یک برد شیرین کسب کند. درباره این بازی، شرایط کلی پرسپولیس و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا با سید ضیاء عربشاهی، پیشکسوت پرسپولیس به گفت‌وگو نشستیم. 
***
* پرسپولیس مقابل پدیده برخلاف بازی دور رفت نتوانست به ۳ امتیاز بازی دست پیدا کند و چندین موقعیت گل را هم از دست داد؛ این بازی را چطور دیدید؟
بازی خوبی بود. دست گل‌محمدی هم پر بود از بازیکن. دیگر او نمی‌تواند بگوید تیم من مهاجم ندارد. تیم پدیده هم با برنامه آمده بود و هدفش این بود در یک‌سوم زمین خودش دفاع و از ضدحملات استفاده کند. پرسپولیس یک حسن داشت و آن اینکه سعید آقایی خیلی خوب به حمله اضافه می‌شد. درست است مالکیت توپ در اختیار پرسپولیس بود و فشار زیادی هم در نیمه اول آورد ولی مالکیت همراه با گلزنی باید باشد. مهاجمان تیم باید دقت بیشتری داشته باشند و با استرس بازی نکنند. پدیده در نیمه اول تنها 3-2 بار تا محوطه جریمه پرسپولیس آمد که توانستند در دقیقه ۴۶ هم به گل برسند. تیم ما در نیمه دوم با آمدن بازیکنان جدید شرایط بهتری داشت اما هافبک‌های تیم نتوانستند برای مهاجمان موقعیت‌سازی کنند. به نظر من پرسپولیس نیاز به بازیساز دارد. این همه تیم خرید داشت اما بازیساز نخرید. تیم باید در ترکیبش ۲ مهاجم، یک هافبک دفاعی و ۳ هافبک پشت مهاجم بگذارد. اگر قرار باشد ترکیب ما در بازی‌های بعدی هم مثل بازی با پدیده باشد، تیم نتیجه نخواهد گرفت. از طرفی بازیکنی مثل مهدی عبدی که در لیگ قهرمانان آسیا خوب بازی می‌کرد و گلزنی می‌کرد و در داربی هم گل زد، در حال حاضر شرایط خوبی ندارد. استرس در ساق پای او مشهود است.
 
* بازیکنان پرسپولیس برای فرار از نیمکت‌نشینی می‌خواهند خودشان از هر نقطه زمین دروازه حریف را باز کنند تا مهره تأثیرگذار زمین باشند؛ همین مسأله باعث شده خودخواهی را درون زمین ببینیم.
صحبت خیلی خوبی کردید. پرسپولیس هم بازیکنان خوبی درون زمین دارد و هم روی نیمکت و این مربی است که باید بتواند از نفراتش بخوبی استفاده کند. مربی باید بداند با چه برنامه‌ای می‌خواهد نفرات را در ترکیب قرار دهد. بازیکنان نباید فکر کنند همیشه بازی می‌کنند یا نیمکت‌نشینان دل‌زده شوند. بازیکنان باید همدل باشند و همه برای قهرمانی بجنگند. 
 
* خریدهای جدید را چطور دیدید؟
مهدی ترابی، فرشاد فرجی و شهریار مغانلو هنوز در تیم جا نیفتاده‌اند. ترابی بازیکنی است که گام‌های بلندی دارد و خلاق است اما نمی‌توان به عنوان بازیساز او را درون زمین گذاشت. در تیم‌های بزرگ مثل استقلال و پرسپولیس بازی کردن آسان نیست. مغانلو در تیم سابقش خیلی خوب بازی می‌کرد اما سخت است که سریع با تیم هماهنگ شود. شما اول فصل دیدید بازیکنی مثل آرمان رمضانی با رقم قرارداد ۷ میلیارد تومان خریداری شد و بدون هیچ آورده‌ای با 5/1 میلیارد تومان نیم‌فصل جدا شد. اگر من کنار گل‌محمدی بودم اجازه خرید چنین بازیکنی را نمی‌دادم. به هر حال نفرات خوبی جذب شدند اما باید با تیم وفق پیدا کنند تا در کارهای تیمی به کمک پرسپولیس بیایند. 
 
* پرسپولیس امروز به مصاف نساجی رده پانزدهمی خواهد رفت. این تیم هم به احتمال فراوان مثل پدیده بازی بسته‌ای را به نمایش خواهد گذاشت؛ ارزیابی شما از این بازی چیست؟
ساکت الهامی از مربیانی است که عاشق مربیگری است و اینکه تیمش نتیحه بگیرد. نساجی با آمدن الهامی کمی متحول شده و نتایج بدی هم نگرفته است. مطمئن باشید این تیم می‌آید تا بازی بسته‌ای مقابل پرسپولیس داشته باشد. دور رفت هم این تیم بازی بدی نکرد و حتی می‌توانستند در ضدحملات به پرسپولیس گل بزنند. الهامی قطعا خیلی خوب تیم ما را آنالیز کرده است. من مانده‌ام چطور ۲ آنالیزور سابق تیم‌ ملی در کنار گل‌محمدی هستند اما پرسپولیس نمی‌تواند مقابل تیم‌هایی که بسته بازی می‌کنند، نتیجه بگیرد. مربی باید بداند نقاط ضعف و قدرت حریف کجاست. ما باید از همان جلو پرس تیمی را انجام دهیم و اجازه بازیسازی به نساجی ندهیم. 
 
* پس از این بازی پرسپولیس باید عازم هند شود برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا. گروه قرمزها گروه سختی نیست، به نظر شما تیم می‌تواند راحت صعود کند؟
نمی‌توانیم بگوییم یک تیم قوی است و یک تیم ضعیف. سال گذشته آمدند در بوق و کرنا کردند که تیم اولسان کره‌جنوبی تیم خیلی قوی‌ای است اما در فینال وقتی مقابل پرسپولیس قرار گرفت، دیدیم حتی خیلی ضعیف‌تر از پاختاکور ازبکستان هم بود. تیم پرسپولیس چون پرهواداران‌ترین تیم آسیاست، مطمئن باشید همگروه‌هایش با برنامه به زمین می‌آیند. پرسپولیس دیگر نباید به صعود از گروه فکر کند، بلکه باید به فکر قهرمانی در آسیا باشد که دور از دسترس هم نیست. البته به شرطی که بتوانیم از مهره‌های‌مان بخوبی استفاده کنیم تا از نظر بدنی هم به مشکل نخوریم. 

Page Generated in 0/0064 sec