printlogo


کد خبر: 232033تاریخ: 1400/1/19 00:00
اخبار

تضعیف دلار با پیمان‌های پولی دوجانبه
عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: انعقاد پیمان‌های ۲ یا چندجانبه پولی با هدف مراودات اقتصادی با کشورهای مختلف، می‌تواند دلار را از گردونه خارج کند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه سال‌هاست دلار نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ایران دارد، گفت: انعقاد قراردادها و موافقتنامه‌های ۲ یا چندجانبه پولی با برخی کشورها، مسیری است که سلطه دلار بر اقتصاد ایران را کاهش خواهد داد. وی با بیان اینکه ایجاد موافقتنامه‌های ۲ یا چندجانبه در قالب یک اتاق مشترک میان کشورهایی که با هم مراوده اقتصادی دارند باید از سوی مسؤولان مربوط پیگیری شود، افزود: مراوده با کشورهای مختلف باید به صورتی انجام شود که پول ۲ کشور بدون توجه به دلار در مراودات مورد استفاده قرار گیرد. حاجی‌دلیگانی ادامه داد: استفاده از پول ملی بهترین راهکار برای خارج کردن دلار از صحنه رقابت‌های اقتصادی است، کما اینکه چین هم چنین کاری را در گذشته انجام داده و تجربه موفقیت‌آمیزی نیز داشته‌ است. 
***
رکوردشکنی تولید لوازم خانگی
مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: به تولید ۱۵ میلیون لوازم خانگی در سال ۹۹ رسیدیم و رکوردشکنی کردیم. کیوان گردان در یک برنامه خبری، اظهار داشت: با شروع کرونا و آغاز پروتکل‌های بهداشتی، تمام معادلات دچار تحول و مشکلات متعددی نیز ایجاد شد و در چنین شرایطی تحریم‌ها نیز اقتصاد کشور را در عرصه‌های مختلف تحت تأثیر قرار داده و منجر به مواجهه با پیچیدگی‌های مختلفی در این سال شد. مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت ادامه داد: در این شرایط با باور به شعار جهش تولید، برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گرفت و مسیر حرکت بنگاه‌های تولیدی نیز مشخص شد. مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت اضافه کرد: در دوران تحریم و شرایطی که با خروج برندهای خارجی از کشور، پیش‌بینی تولید ۱۲ میلیون دستگاه و رشد ۳۰ درصدی در سال گذشته را داشتیم، با استفاده از ظرفیت‌های موجود و تلاش فعالان حوزه لوازم خانگی، در پایان سال به رشد ۷۱درصدی در این حوزه دست یافتیم و با تولید ۱۵ میلیون لوازم خانگی در سال ۹۹ رکوردشکنی کردیم. 
***
چرا برخی مشمولان سود سهام عدالت نگرفتند؟
نیمی از سود سهام دارندگان سهام عدالت برای عملکرد سال مالی 1398 شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت در حالی به شماره شبای اعلامی آنها واریز شد که برخی دارندگان سهام عدالت، این سود را دریافت نکرده‌اند. طبق گزارش تسنیم، بر این اساس لازم است این دسته از افراد به سایت www.sahamedalat.ir مراجعه و اقدام به تکمیل کردن همه مشخصات فردی خود بویژه وارد کردن یا اصلاح شماره شبای حساب بانکی خود کنند؛ ضمن اینکه شماره تماس 1569 هم پاسخگوی پرسش‌های این دسته از دارندگان سهام عدالت خواهد بود. از سوی دیگر حدود 4 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت تاکنون اقدام به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه سهام عدالت نکرده‌اند که این دسته از دارندگان سهام عدالت هم لازم است با ورود به سامانه ذکر شده، اقدام به ثبت شماره شبای حساب بانکی خود کنند تا پس از راستی‌آزمایی‌های لازم، سود 4 دوره گذشته سهام عدالت یکجا به حساب آنها واریز شود. نکته قابل تاکید در این زمینه این است که برخلاف یارانه نقدی که یارانه کل خانواده به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، برای دریافت سود سهام عدالت باید شماره حساب بانکی مخصوص هر فرد در سامانه مذکور ثبت شود تا این سود به حساب افراد واریز شود.
***
توسعه کسب‌وکارهای خرد و خانگی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: توسعه کسب‌و‌کارهای خرد و خانگی در مسیر ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، موثر است. سیدشمس‌الدین حسینی گفت: حجم بالای مجوزهای قانونی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارها یکی از موانع بر سر رونق اشتغال و کسب‌وکارهای خانگی است که باید در چارچوب «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» ساماندهی شود. رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس، ادامه داد: همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی ما این بوده است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حجم بالایی که این افراد دارند، چگونه جذب بازار کار شوند و فرصت کسب‌و‌کارهای خرد و خانگی یکی از فرصت‌هایی است که این افراد می‌توانند از آن بهره ببرند. وی تصریح کرد: ظرفیت‌های نظارتی باید برای حل مشکلات کسب‌و‌کارهای خرد مورد استفاده قرار گیرند و امیدواریم در این مسیر بتوانیم موفق عمل کنیم. 

Page Generated in 0/0071 sec