printlogo


کد خبر: 232038تاریخ: 1400/1/19 00:00
یک مقام ارشد: جمهوری اسلامی تقسیم‌بندی تحریم‌های آمریکا به تحریم‌های برجامی و غیربرجامی را نمی‌پذیرد
موضع قطعی درباره «وضعیت نهایی»

گروه سیاسی: دور نخست هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ به همراه نماینده اتحادیه اروپایی در حالی از روز سه‌شنبه (۱۷ فروردین) در شهر وین در ۲ هتل «امپریال» و «گرند هتل» پایتخت اتریش برگزار شد که طرف‌های حاضر در مذاکرات آن را سازنده ارزیابی کردند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس توافق صورت گرفته، ۲ نشست کارشناسی موازی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. اعضا در این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی درباره جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کنند. 
در همین حال عباس عراقچی در گفت‌وگویی بعد از نشست روز سه‌شنبه با بیان اینکه این در کمیسیون مشترک پذیرفته شده است که بازگشت طرفین به صورت گام به گام نیست، خاطرنشان کرد: اصلا احتیاجی به سیاست‌های گام به گامی نداریم. کاملا روشن است که آمریکایی‌ها در حوزه تحریم‌ها باید چه کار کنند و کارهایی هم که ایران باید برای بازگشت به اجرای کامل انجام دهد، اینها هم مشخص است. هر ۲ مجموعه اقدامات در یک مرحله می‌‌تواند انجام شود؛ البته ما مجموعه اقدامات خودمان را بعد از آنکه آمریکایی‌ها انجام دادند و راستی‌آزمایی کردیم، انجام خواهیم داد. 
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: کار این ۲ گروه کاری این است که این مجموعه اقداماتی را که ۲ طرف در یک مرحله باید انجام دهند مشخص و نهایی کنند و بعد ما دوباره در کمیسیون مشترک ترتیب و توالی اقدامات و جزئیات مربوط به زمانبندی آنها را مشخص کنیم. وی گفت: در همه این مراحل بین ما و کشورهای ۱+۴ مذاکرات صورت می‌گیرد، ما هیچ مذاکره‌ای با آمریکا یا هیچ کشور دیگری نداریم. مذاکرات ما با ۱+۴ در قالب کمیسیون مشترک است. 
رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران تصریح کرد: حرکت گام به گام نداریم و در یک گام نهایی همه امور انجام می‌شود و مذاکره ما درباره گام نهایی است و مذاکره هم در حقیقت گفت‌وگوهای فنی و حقوقی است. وی تصریح کرد: ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر. 
معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: ما فقط درباره اینکه بازگشت به برجام شامل چه اقداماتی باید باشد گفت‌وگوهای فنی، حقوقی و حرفه‌ای را در قالب این ۲ گروه کارشناسی انجام می‌دهیم. 
 
* «وضعیت نهایی» تغییر نام طرح گام به گام است؟
عراقچی همچنین تاکید کرد: اگر ببینیم طرف مقابل به دنبال اتلاف وقت است یا اهداف دیگری دارد، مذاکرات را در همین سطح نیز متوقف خواهیم کرد. ضمنا در اجرای تعهدات اصلا بحث گام به گام نخواهیم داشت. همه اقداماتی که باید صورت بگیرد در یک گام که نام آن را «وضعیت نهایی» گذاشته‌ایم انجام خواهد شد. 
این قسمت از اظهارات عراقچی که اقدامات طرف مقابل را وضعیت نهایی نام می‌گذارد باید دقیقا شفاف‌سازی شود. اگر این به اصطلاح وضعیت نهایی قرار باشد تغییر اسم طرح گام به گام باشد دور زدن خطوط قرمز مذاکراتی و شروط برجامی کشورمان خواهد بود. مطابق شروط اعلامی کشورمان که از سوی رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید شده است، ایالات‌متحده آمریکا باید تمام تحریم‌ها را لغو و ایران راستی‌آزمایی کند و صحت‌سنجی اقدامات واشنگتن به عنوان نقض‌کننده فاحش برجام صورت بگیرد، اگر وضعیت نهایی هر چه غیر از این شروط شفاف تهران باشد اقدامی خلاف قانون، امنیت ملی و منافع ملی از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی تعبیر خواهد شد. 
این در حالی است که طرف آمریکایی طی روزهای اخیر مجددا بر طرح گام به گام تاکید کرده و به صراحت می‌گوید غیر از رفع محدود تحریم‌ها اقدام دیگری انجام نخواهد داد. دوشنبه‌شب سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا ممکن است واشنگتن تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را رفع کند، گفت چیزی که می‌تواند بگوید این است که آمریکا هیچ اقدام یکجانبه‌ای برای «قرار دادن ایران در وضعیتی بهتر» انجام نخواهد داد. پرایس گفت: «چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما هیچ حرکت یکجانبه‌ای برای قرار دادن ایران در وضعیتی بهتر یا ترغیب ایران انجام نخواهیم داد». وی اضافه کرد: «هدف ما از این گفت‌وگوها، فراهم کردن مقدمات برای پایبندی دوجانبه است. فرمول‌بندی اولیه هنوز هم صادق است که عبارت است از رفع محدود تحریم‌های هسته‌ای در ازای وضع محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی علیه برنامه هسته‌ای ایران».
 
* تحریم برجامی و غیربرجامی موضوعی انحرافی
این در شرایطی است که یک مقام ارشد ایرانی روز گذشته به شبکه پرس تی‌وی‌ گفت جمهوری اسلامی تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال‌شده توسط آمریکا به تحریم‌های برجامی و غیربرجامی را نمی‌پذیرد. این مقام ایرانی - که نامش فاش نشد- تاکید کرد: «ایران هرگز تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال‌شده در زمان دولت [دونالد] ترامپ علیه ایران، به تحریم‌های مرتبط با برجام و غیرمرتبط با برجام را قبول نمی‌کند». پرس تی‌وی به نقل از وی گزارش داد: «از نظر ایران، تمام تحریم‌های آمریکا - چه آنها که در دوران [باراک] اوباما اعمال شدند، چه تحریم‌هایی که توسط ترامپ احیا شده و همچنین تحریم‌هایی که در دوران ترامپ به ‌عنوان غیرهسته‌ای عنوان شدند - باید کاملا لغو شوند».
این مقام ایرانی ضمن تاکید بر لزوم رفع کامل تمام تحریم‌ها علیه تهران، تصریح کرد: «ایران تقسیم‌بندی تحریم‌ها را نمی‌پذیرد و به‌رسمیت نمی‌شناسد. شرط ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی، برداشته‌ شدن کامل و دائمی تمام تحریم‌هاست». براساس این گزارش، وی با بیان اینکه آمریکا و اروپا در ادامه باید تضمین دهند که تحریم‌ها بعد از برداشته شدن مجددا بر ایران اعمال نشوند، اظهار داشت «یک بازه زمانی کوتاه» برای راستی‌آزمایی لغو شدن تحریم‌ها کافی نیست. 
اظهارات این مقام ایرانی به نظر می‌رسد در پاسخ به ادعاهای تیم آمریکایی صورت گرفته باشد. رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که در قالب یک هیات از آمریکا در وین حضور دارد، در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس عنوان کرده بود آمریکا آماده است فقط تحریم‌های ناسازگار با برجام را بردارد. راب مالی همچنین طی سخنان دیگری گفت: «اصرار مقام‌های ایران برای رفع کامل و یک‌جای تحریم‌ها نشانه جدی نبودن تهران در بازگشت به برجام است». وی خاطرنشان کرد: «آمریکا درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران نگرانی‌هایی دارد و وقتی پرونده هسته‌ای مشخص شد، مذاکره درباره فعالیت منطقه‌ای ایران را آغاز می‌کند».
گفتنی است دولت ترامپ پس از خروج آمریکا از برجام نه‌تنها تحریم‌هایی که قرار بود در برجام تعلیق شوند را باز اعمال کرد، بلکه تحریم‌های گسترده‌تر دیگری را ذیل پروژه کارزار فشار حداکثری وضع کرد که تمام ساختار اقتصادی و مالی ایران را تحت تاثیر قرار داده است. از همین رو شروط ایران برای لغو تحریم‌ها با در نظر گرفتن همین مساله یعنی تعیین‌تکلیف این 1500 تحریم مطرح شده است. بنابراین از آنجا که ماهیت برجام اساسا بر «رفع تحریم‌ها» بنا شده است، هر گونه عدول از این خواسته قانونی و بحق کشور از سوی تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی غیر قابل پذیرش است. 
گفتنی است «محمدجواد ظریف»، پیش از این در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمام تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، باز اعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

Page Generated in 0/0075 sec