printlogo


کد خبر: 232058تاریخ: 1400/1/21 00:00
دور دنیا

عفو بین‌الملل:
 اسرائیل مانع واکسینه شدن فلسطینیان می‌شود
سازمان عفو بین‌الملل دیروز در گزارشی اعلام کرد رژیم صهیونیستی بر خلاف قوانین بین‌المللی، واکسن کرونا در اختیار فلسطینیان قرار نمی‌دهد. به نوشته روسیاالیوم، در گزارش این سازمان جهانی آمده است 5 میلیون ساکن کرانه باختری و نوار غزه از دریافت واکسن کرونا محروم هستند و اقدام رژیم صهیونیستی بر خلاف قوانین بین‌المللی مربوط به رفتار رژیم‌های اشغالگر است. طبق گفته این نهاد بین‌المللی، عدم واکسینه ساکنان فلسطین نشانه روشنی از حجم تبعیض سیستماتیک علیه آنان از سوی مقامات اسرائیل است. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی ژانویه گذشته مدعی شده بود با ارسال 5 هزار دوز واکسن کرونا به تشکیلات خودگردان موافقت کرده است تا برای واکسیناسیون کادر درمانی استفاده شود اما وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین این موضوع را تکذیب و اعلام کرد سازمانی در فلسطین از اسرائیل هیچ واکسنی دریافت نکرده است. طبق پیمان ۱۹۴۹ ژنو، رژیم اشغالگر مسؤولیت اجرای تمام تدابیر لازم برای مقابله با شیوع بیماری‌ها در سرزمین تحت اشغال خود را بر عهده دارد اما در این مورد، رژیم اشغالگر از فلسطینیان خواسته است خود چاره‌ای برای واکسینه شدن بیندیشند.  
در همین حال سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه نیز تأکید کرد ارتش رژیم صهیونیستی تجاوزاتی انجام داده است که شاید به مرز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت برسد. این سازمان ضمن محکومیت عدم همکاری رژیم صهیونیستی با دیوان کیفری بین‌المللی خبر داد تحقیقاتی را درباره جنایات احتمالی جنگی در اراضی اشغالی فلسطین از سال 1967 آغاز کرده است. دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد این تصمیم رژیم صهیونیستی، بدین سبب است که مسؤولان این رژیم بخوبی می‌دانند ارتش صهیونیست، تجاوزاتی انجام داده است که شاید به مرز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت برسد.
***
بحران سیاسی بر سر تعیین اعضای دولت آینده اسرائیل
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دوره ریاست ناداف ارغمان، رئیس شاباک را برای چند ماه دیگر تمدید کرد. به گزارش سایت عرب۴۸، در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو در واکنش به گزارش روزنامه یدیعوت آحارانوت که گفته بود بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مانع تعیین «مئیر بن‌شبات» رئیس شورای امنیت  رژیم صهیونیستی به عنوان رئیس شاباک توسط نتانیاهو می‌شود، آمده است: گانتس بخوبی می‌داند ممکن نیست رئیس جدیدی برای شاباک در دولت انتقالی تعیین شود و این امکان تنها بعد از تشکیل دولت جدید ممکن است. در این بیانیه آمده است: برای همین نخست‌وزیر با رئیس کنونی شاباک برای تمدید دوره ریاستش برای چند ماه دیگر به توافق رسید. این روزنامه نوشت: نتانیاهو از عزل و نصب‌ها در دستگاه‌های امنیتی امتناع می‌کند. به نظر می‌رسد هدف او بهره‌برداری از بحران سیاسی است که ناشی از شکست در تشکیل دولتی باثبات است و در واقع تلاش برای سیطره بر این دستگاه‌ها و ممانعت از نظارت بر عملکرد دولت از سوی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) است. به گفته این روزنامه ۳ نامزد برای پست ریاست شاباک وجود دارد. یکی از آنها مئیر بن‌شبات است که گانتس تأکید کرده هرگز به نتانیاهو اجازه تعیین یکی از نزدیکانش به عنوان رئیس شاباک را نمی‌دهد. ۲ نامزد دیگر معاون رئیس کنونی شاباک و معاون رئیس سابق شاباک هستند. به گفته این روزنامه تعیین بن‌شبات به عنوان رئیس شاباک موجب سلطه کامل نتانیاهو بر این دستگاه می‌شود. 
***
سفر حسن دیاب به عراق
روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان 17 و 18 آوریل جاری به عراق سفر خواهد کرد. در این سفر وزیران کشاورزی، صنعت، بهداشت، گردشگری و انرژی لبنان حسن دیاب را همراهی می‌کنند. در سفر نخست‌وزیر لبنان به عراق در زمینه همکاری‌های دوجانبه بین ۲ کشور و امضای توافقنامه‌ها، بحث و تبادل نظر خواهد شد. بنا بر اعلام این روزنامه، این سفر شامل امضای توافق اولیه مبنی بر دستیابی به 500 هزار تن نفت در مقابل خدمات بهداشتی و پزشکی است که این رقم سپس به ۲ میلیون تن افزایش می‌یابد تا کمیته‌های مشترک توافق نهایی را برای تصویب تهیه کنند. 
***
باز هم بازداشت در ترکیه به‌ خاطر کودتای ۵ سال پیش
سیاست آنکارا در پاکسازی نهادها و سازمان‌های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه همچنان ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری آناتولی، دادستانی آنکارا روز جمعه برای ۵۳ نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست‌ داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ حکم بازداشت صادر کرد. این افراد به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند. عملیات دیروز نیروهای امنیتی ترکیه به صورت همزمان در ۴۲ استان ترکیه انجام شد که از میان مظنون‌هایی که برای‌شان حکم بازداشت صادر شده بود، 43 نفر دستگیر شدند. به نوشته آناتولی، تمام افراد بازداشتی، از اعضای سابق و فعال نیروی ژاندارمری ترکیه هستند. روز سه‌شنبه نیز نیروهای امنیتی ترکیه ۳۵ مظنون به عضویت و همکاری با گروه تروریستی داعش را در نقاط مختلفی از این کشور بازداشت کردند. آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته فتح‌الله گولن را به ترکیه بازگرداند.

Page Generated in 0/0107 sec