printlogo


کد خبر: 232062تاریخ: 1400/1/21 00:00
پرسپولیس آخرین بازی‌اش قبل از حضور در لیگ قهرمانان را با برد مقابل نساجی پشت سر گذاشت
پرواز به آسیا با روحیه خوب

پرسپولیس لیگ را با پیروزی تمام کرد تا پا به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بگذارد. دیدار ۲ تیم پرسپولیس و نساجی در حالی با برتری ۲ بر صفر قرمزهای پایتخت به پایان رسید که شاگردان گل‌محمدی برای حضور هر چه بهتر در آسیا و حفظ صدرنشینی در لیگ (ولو با یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان) سفت و سخت محتاج این ۳ امتیاز بودند. البته به‌مثابه دیگر دیدارهای این فصل این تیم، آنها باز هم موقعیت‌های بسیار زیادی را مقابل دروازه حریف از دست دادند. خودخواهی محض و نمایش انفرادی شاید بزرگ‌ترین دلیل از بین رفتن موقعیت‌های پر تعداد باشد. بدون شک اگر روند موقعیت‌سوزی و خودخواهی بازیکنان در زدن ضربات آخر توسط کادر فنی قرمزها حل‌و‌فصل نشود، آنها برای قهرمانی مجدد در لیگ برتر کار بسیار سختی پیش رو خواهند داشت، چرا که رقیبی به نام سپاهان سایه به سایه آنها حرکت می‌کند و برخلاف حمله‌وران قرمز که برای تثبیت جایگاه خود در ترکیب اصلی این تیم، حرکات انفرادی را سرلوحه کارهای‌شان قرار داده‌اند، در سپاهان چنین معضلی دست‌کم تا امروز دیده نشده است. البته سوای سپاهان، استقلال پرمهره که با مجیدی طرحی نو در انداخته و نمایی جذاب‌تر به خود گرفته است را هم باید در نظر گرفت. از این رو باید لیگ امسال را بسیار رقابتی‌‌تر از لیگ‌های چند سال گذشته دانست که احتمالا قهرمان همان هفته پایانی مشخص می‌شود. از این حیث است که موقعیت‌سوزی‌های پرتکرار شاید بهای سنگینی داشته باشد؛ به قیمت یک جام. قرمزها هنوز به یاد دارند که 5 سال قبل چگونه تنها به واسطه 2 گل جام را به استقلال خوزستان دادند. تیم برانکو که آن روزها ۲ گلر به نام‌های سوشا مکانی و لوبانف را در اختیار داشت اگر تنها و تنها 2 گل بیشتر می‌زد یا ۲ گل کمتر دریافت می‌کرد قهرمان می‌شد. اگر روز آخر کار به تفاضل گل بکشد آن وقت این موقعیت‌سوزی‌ها و گل نزدن‌ها خودش را نشان خواهد داد و افسوسی بزرگ برای هواداران پرسپولیس برجا می‌گذارد. 
 
* ترابی مردی برای همه فصول
در بازی روز پنجشنبه، پرسپولیس با ۲ گل ترابی و آل‌کثیر از سد نساجی گذشت اما مساله مهم همان گل نزدن‌های پر تعداد بود. از موقعیت عالی دقیقه یک که وحید امیری از دست داد تا توپ‌های پر تعدادی که شهریار مغانلو، مهدی ترابی و میلاد سرلک یک به یک از دست دادند تا هواداران پرسپولیس همانند بازی‌های قبل فشار زیادی را تحمل کنند. گل اول آنها روی ارسال خوب ترابی به ثمر رسید. البته محمدحسین کنعانی‌زادگان در مسیر توپ پایش را بالا برد و حتی به گونه‌ای شادی گل کرد که گویی توپ بعد از برخورد به پای او روانه دروازه نساجی شده است اما در صحنه‌های آهسته تلویزیونی کاملا مشخص بود که پای مدافع جلو کشیده پرسپولیس هرگز به توپ نرسید و کنعانی‌زادگان تنها سایه توپ را زد. چه‌بسا در صورت برخورد توپ به پای این مدافع شاید کمک داور پرچمش را به نشانه آفساید بالا می‌برد. با این وجود کنعانی‌زادگان طوری جشن گل گرفت که مهدی ترابی زننده واقعی گل، تصور کرد واقعا توپ توسط کنعانی‌زادگان گل شده نه ضربه او. اما همان‌طور که گفته شد تصاویر آهسته تلویزیونی شهادت می‌دهد توپ مستقیم با ضربه مهدی ترابی درون دروازه حریف جا گرفت. البته ترابی می‌توانست در چند صحنه دیگر گل‌های دیگری را به ثمر برساند که از بدشانسی و همچنان بی‌دقتی او هیچ ‌کدام از توپ‌ها درون دروازه نساجی جا نگرفت. مصدومیت‌های پر تعداد مهدی ترابی در لیگ ستارگان قطر موجب شده این بازیکن خوش‌تکنیک و گره‌گشا، برخلاف فصل قبل که در چنین روزهایی آمادگی بدنی بسیار بالایی داشت، از حیث بدنی کمی ناآماده باشد. در نیمه دوم به وضوح او کم آورد و برای حل این مشکل کادر فنی قرمزها باید تمرینات جداگانه بدنسازی برای این ستاره در نظر بگیرد. ترابی فصل قبل بهترین بازیکن لیگ ایران بود که به تنهایی 21 امتیاز برای پرسپولیس کسب کرد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، اگر ترابی آن اشتباه را مرتکب نمی‌شد و عوض لیگ قطر و تیم العربی این کشور در پرسپولیس می‌ماند شاید در فینال لیگ قهرمانان آسیا این بار قرمزها طلسم‌شکنی می‌کردند و قهرمان می‌شدند. ترابی با وجود اینکه هم‌اکنون صد درصد آماده نیست اما با همین مقدار آمادگی‌اش، همه کاره قرمزها شده و گلی نیست که رد پایی از او در آن نبینیم. 
 
* گل‌های پرسپولیس آفساید بودند؟
اما ۲ گل پرسپولیس به نساجی با اعتراض کادر فنی و هواداران تیم نساجی مواجه شده است. گل عیسی آل‌کثیر که در دقیقه 1+90 به ثمر رسید، با انتقاد در فضای مجازی مواجه شد و هواداران تیم‌های رقیب پرسپولیس اعتقاد داشتند این گل در موقعیت آفساید وارد دروازه نساجی شده است. به همین دلیل نظر کارشناسان را در این باره پرس‌و‌جو کردیم.
 
* علی خسروی: گل آل‌کثیر آفساید نبود
گل اول مشکلی نداشت و گل دوم هم به هیچ‌وجه آفساید نبود، چرا که توپ جلوتر از عیسی آل‌کثیر است و آفساید با توپ محاسبه می‌شود نه بازیکن. نباید عالیشاه ملاک قرار داده شود. من صحنه فریز شده را دیدم و به نظرم گل کاملا سالم است. 
 
* حیدر سلیمانی: گل آل‌کثیر آفساید نبود
گل اول پرسپولیس باید به نام ترابی ثبت شود، چون کنعانی‌زادگان پایش به توپ نرسید. از سوی دیگر کنعانی‌زادگان با مدافعان نساجی در یک خط قرار داشت، ولی ۲ بازیکن دیگر پرسپولیس در موقعیت آفساید قرار داشتند اما به دلیل اینکه توپ ترابی مستقیما به گل تبدیل شد آفسایدی در کار نیست و گل صحیح بود. 
در گل دوم پرسپولیس نیز عیسی آل‌کثیر ابتدا در آفساید بود، ولی پاس به او نرسید و زمانی توپ را از عالیشاه دریافت کرد که آفساید نبود. در این صحنه عالیشاه به‌ عنوان پاس‌دهنده و عیسی آل‌کثیر به ‌عنوان دریافت‌کننده هر ۲ جلو‌تر از خط دفاعی نساجی در یک خط قرار داشتند و برای همین این گل نیز صحیح است. 
 
* جعفر خوشرو: گل آل‌کثیر آفساید نبود
در صحنه گل دوم پرسپولیس صحبت درباره آفساید بود که در دوربین‌های تلویزیون خوب نشان نداد اما من در نگاه اول این توپ را آفساید ندیدم. درباره گل اول هم فکر نکنم مشکلی وجود داشته باشد. در بازی بدون تماشاگر نباید اینقدر کارت زرد و قرمز رد و بدل شود. درست است که این کارت‌ها در نتیجه بازی تاثیرگذار نبود اما نباید کارت زیادی داده می‌شد. داور نتوانست التهاب نیمکت‌ها را کنترل کند و باعث این اتفاقات شد. 
 
* حسین نجاتی: گل آل‌کثیر آفساید نبود
من هر ۲ صحنه را با دقت دیدم، کاملا سالم بود. درباره گل اول که با هیچ ابزار تکنولوژی قابل اثباتی نمی‌توان گفت این صحنه آفساید است. در گل دوم هم اشتباهی که خیلی از کارشناسان ممکن است مرتکب شوند این است که تصورشان این است بازیکن مهاجم زننده گل از هم‌دسته خودش جلوتر است اما اینطور نیست. این قانون اصلا وجود ندارد. مهاجم باید از توپ جلوتر باشد و در صحنه ارسال توپ، نهایتا با توپ در یک خط است و آفساید نیست؛ به هیچ عنوان. 
 
* نوید مظفری: گل آل‌کثیر آفساید بود
گل دوم پرسپولیس قطعا آفساید بود. متاسفانه در لیگ ما خیلی بیش از حد به داوری اعتراض می‌کنند و این موضوع تبدیل به یک اپیدمی شده است. این دیدار صحنه آنچنان خاصی نداشت که این همه اعتراض در آن صورت بگیرد. 
 
* حسین عسگری: گل آل‌کثیر آفساید بود
این از آفسایدهای سخت است برای کمک‌داور و احتمال اینکه اشتباه کند زیاد است. به نظر من اینجا آل‌کثیر 10 سانتی‌متر در آفساید است و گل باید مردود شود اما واقعا سخت است. در صحنه گل اول من فکر نمی‌کنم مشکلی باشد و گل در موقعیت سالم به ثمر رسید. 
 
* رضا سخندان: گل آل‌کثیر آفساید نبود
در این ۲ صحنه داور تصمیمات بسیار خوبی گرفت و تصمیمش درست بود. صحنه گل اول پرسپولیس که به هیچ عنوان آفساید نبود و در صحنه گل دوم هم به نظرم در یک خط قرار داشتند. 
 
* نوذر رودنیل: گل اول پرسپولیس آفساید بود
گل دوم تیم پرسپولیس، طبق قانون، این صحنه به هیچ عنوان آفساید نیست. درباره گل اول چیزی مشخص نیست و به نظرم آفساید بود. البته باید دید آیا واقعاً توپ به پای کنعانی‌زادگان برخورد کرده است یا نه.

Page Generated in 0/0054 sec