printlogo


کد خبر: 232075تاریخ: 1400/1/21 00:00
صفوف مرغ سکوی موج چهارم کرونا
* طی 24 ساعت 155 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند

مصطفی خدابخشی: پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان در نهایت ستاد ملی مبارزه با کرونا تن به تعطیلی 10 روزه کشور و ایجاد محدودیت‌ها برای مشاغل مختلف داد. این تصمیم که می‌بایست پیش از این و همزمان با آغاز سفرهای نوروز گرفته می‌شد، هر چند دیر گرفته شده اما می‌تواند کورسوی امیدی برای کاهش میزان آمار تلفات جانی ناشی از بیماری کرونا باشد. 
این بیماری نشان داده در سایه بی‌تدبیری مسؤولان و عدم اتخاذ تصمیم درست در زمان مناسب، می‌تواند در روزهای پیش رو بی‌محاباتر از قبل تاخت‌و‌تاز کرده و جان شمار بیشتری از هموطنا‌ن‌مان را به خطر بیندازد.  با ابتلای روزانه بیش از 22 هزار نفر به بیماری کرونا و قرمز بودن وضعیت 257 شهر کشور، می‌بایست گفت ایران هم‌اکنون در شرایط آتشین این بیماری قرار گرفته و بیمارستان‌ها از نظر پذیرش بیماران در حالت اشباع هستند. از آنجا که روند درمان کرونای انگلیسی نسبت به نمونه چینی طولانی‌تر است، ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی بشدت بالا رفته و در روزهای آینده می‌بایست چشم‌انتظار شرایطی بسیار سخت‌تر و نفسگیرتر باشیم. 
یقینا بخش عمده‌ای از چالش ایجاد شده در شرایط حاضر کشور را می‌توان در عدم توجه به تخصص و تصمیم‌گیری با تکیه بر نگاه‌های سیاسی در ستاد ملی مبارزه با کرونا یافت. وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت در کشور در این ستاد از کمترین ضریب تصمیم‌گیری برخوردار است و در مقابل وزارت کشور که از نظر علمی در حوزه سلامت فاقد تخصص است، مجوز لازم برای تایید یا عدم تایید خواسته‌های وزارت بهداشت را دارد. همین روند نیز در تهران ساری و جاری است به طوری که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز طی روزهای گذشته چندین نوبت خواستار تعطیلی تهران شد اما در نهایت استاندار آب پاکی را روی دستان نظام سلامت ریخت و تعطیلی تهران را منتفی دانست.  با نگاهی به روند جاری در تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته در ستاد ملی مبارزه با کرونا و پیامدهای مرگبار ناشی از آن به نظر می‌رسد این ستاد می‌بایست از ایفای نقش سیاسی دوری کرده و با تکیه بر نگاه تخصصی، نظرات وزارت بهداشت را معیار تصمیم‌گیری‌های خود قرار داده و نقشه راه را بر اساس نیازسنجی‌های این وزارتخانه تعریف کند. این روند هم‌اکنون در دیگر کشورهای جهان ساری و جاری است و وزارتخانه‌ای که متولی تامین سلامت مردم است، حرف آخر را برای مقابله با ویروس کرونا می‌زند. این در حالی است که وزیر بهداشت ما برای جلوگیری از افزایش آمار تلفات، در مقابله با کرونا دست به دامان افکار عمومی شده و وضعیت را اینچنین تشریح می‌کند که «افسار مبارزه با کرونا از دستان‌مان در رفته» و «کسی به حرف من درباره مدیریت سفرها گوش نداد». سعید نمکی روز جمعه در نامه‌ای خطاب به معاونان وزارت بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور نوشت: پیرو مکاتبات و مذاکرات قبلی با توجه به التهاب ناشی از موج چهارم بیماری «کووید-۱۹» در کشور، همان‌گونه که در مکاتبات قبل یادآور شدم، پیش‌بینی از ارتفاع موج جدید، سنگین‌تر و حجیم‌تر از امواج قبلی است. آنچه همکارانم در روزهای اخیر از موارد بستری می‌بینند، ناشی از بی‌توجهی‌های قبل از سفرها بویژه بازارهای شلوغ، صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ و... است و افزایش تصاعدی موارد سرپایی حاکی از اثرات سفرهای نوروزی‌ است که از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم. 
 
* بیمارستان‌ها پر شدند، فقط بیماران بدحال بستری می‌شوند
آمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونا در کشور در حالی رو به افزایش است که بسیاری از بیمارستان‌های کشور فقط حاضر به پذیرش افراد بدحال هستند. عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به وضعیت مراجعات بیماران کرونا به بیمارستان‌ها در خیز چهارم بیماری، گفت: متاسفانه حداقل 3-2 هفته سخت و پرمرگ را در پیش خواهیم داشت. 
دکتر حمید عمادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت گردش ویروس کرونا در کشور، گفت: بیمارستان‌ها به‌سرعت پر شده‌اند و بیمارانی که هم‌اکنون بستری می‌کنیم، عمدتا بیماران بدحال هستند و نمی‌توانیم سریع مرخص‌شان کنیم و مجبوریم بیماران را بیشتر در بستری نگه داریم تا بهبودی حاصل کنند. این موضوع باعث می‌شود که بیمارستان‌ها زودتر به ظرفیت اشباع برسند و نتوانند پذیرش بیمار داشته باشند. این وضعیت نگران‌کننده است و ممکن است نتوانیم سرویس درست را به مردم ارائه کنیم، زیرا بیماران هم زیادند و هم بدحال. 
وی با بیان اینکه افزایش بیماران بدحال به دلیل افزایش شدت بیماری است، گفت: درصد عمده‌ای از ویروسی که اکنون افراد را آلوده می‌کند، کرونای جهش‌یافته انگلیسی است. 
 
* تلاش برای جلوگیری از روزهای سیاه کرونا
عمادی درباره برخی اظهارات مبنی بر احتمال سیاه شدن وضعیت تهران و شهرهای قرمز طی چند هفته آتی، ادامه داد: امیدوارم اینطور نشود اما این موضوع بستگی دارد به اینکه مسؤولان سریعا اقدامی کنند و تصمیمات جدی بگیرند. اقدامات و محدودیت‌هایی را باید اعمال کنند که مانند آذرماه سال گذشته تعطیلی عمومی صورت گیرد. دراین صورت شاید بتوانیم جلوی پیشروی کرونا را بگیریم تا از مرحله قرمز به مرحله سیاه کرونایی نرسیم. وی تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که در شهرهای قرمز مانند تهران تعطیلی‌ها و ممنوعیت‌های جدی، اتفاق بیفتد.  عمادی درباره احتمال افزایش مرگ‌و‌میرهای ناشی از کرونا در کشور نیز اظهار کرد: واقعیت این است که اکنون مرگ‌‌و‌میر ما ۳ رقمی شده و حالاحالاها و حداقل تا 3-2 هفته آینده ۳ رقمی خواهد ماند. شرایط بعد از آن هم بستگی به تصمیماتی دارد که گرفته می‌شود و اقداماتی که انجام می‌شود.  وی با بیان اینکه متاسفانه حداقل 3-2 هفته سخت و پرمرگ را در پیش خواهیم داشت، گفت: موجی که اکنون شاهد آن هستیم، ناشی از موج شلوغی‌های آخر اسفند ماه و سفرهای فروردین‌ماه است که مرگ‌هایش را طی 3-2 هفته دیگر نشان می‌دهد. 
 
* جزئیات محدودیت‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی
افزایش ضریب خطر در مواجهه با ویروس جهش‌یافته کرونا یک بار دیگر کشور را به سمت تعطیلی 10 روزه هدایت کرد. در این زمینه دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جزئیات محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی اعلام کرد به طور کلی محدودیت‌های‌مان در شهرهای قرمز در چند حوزه محدود می‌شود. اولا در زمینه مشاغل است که در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ حق فعالیت ندارند. مشاغل گروه یک هم فقط مشاغل ضروری برای تامین مایحتاج مردم است، ‌مانند سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، ‌مطب‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌ها و... و سایر مشاغل باید تعطیل باشند. 
وی افزود: در شهر‌های با وضعیت نارنجی هم مشاغل گروه یک و ۲ می‌توانند فعالیت کنند اما مشاغل گروه ۳ و ۴ نمی‌توانند فعالیت داشته باشند. 
رئیسی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز داریم که در حوزه تردد در این شهرها پلاک‌های بومی حق خروج از شهر قرمز و ورود به شهر دیگر را ندارند و پلاک‌های غیربومی نیز حق ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را ندارند. در زمینه فعالیت‌های آموزشی نیز تمام فعالیت‌های آموزشی تعطیل بوده و فقط می‌توانند به صورت مجازی فعالیت کنند. در زمینه فعالیت‌های فرهنگی هم به همین صورت است و سینما، تئاتر و... حتما باید تعطیل باشد. 
وی تاکید کرد: رستوران‌ها حتما نمی‌توانند میهمان‌پذیر باشند و باید به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند، چرا که بیشترین بحث انتقال بیماری می‌تواند از این فضاها رخ دهد. به طور کلی مقرر شد که به مدت 10 روز از شنبه تعطیلی سراسری در سطح کشور داشته باشیم و بعد دوباره شرایط بیماری ارزیابی می‌شود و اگر نیاز بود این تعطیلی می‌تواند تکرار شود. 
 
***
    نارضایتی کمیسیون بهداشت مجلس از عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا   
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها و رشد بالای آمار مرگ‌ومیر و مبتلایان به کرونا در کشور، ناشی از بی‌تدبیری دولت و بی‌توجهی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به سهل‌انگاری در اعمال محدودیت ترددها در ایام نوروز است.  همایون سامح‌‌یح‌نجف‌آبادی در گفت‌وگو با روزنامه «وطن‌امروز» تصریح کرد: اکنون که وضعیت کل کشور در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد، امیدواریم برنامه‌ریزی و اعمال محدودیت‌ها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا طوری باشد که التهاب این بیماری فروکش کند و وضعیت خیلی از شهرها چون تهران از قرمز به سیاه تبدیل نشود. وی با بیان اینکه شیب ابتلای به این بیماری در کشور رو به افزایش است، اظهار داشت: ظرفیت بیمارستان‌ها در خیلی از شهرها به دلیل تراکم رجوع مبتلایان به بیماری «کووید-19» تکمیل یا در حال تکمیل شدن است و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده با توجه به روند روبه رشد تعداد مبتلایان میزان مراجعات به مراکز درمانی، بیشتر و فشار مضاعفی به کادر پزشکی تحمیل شود.  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به تناقض تصمیمات استانداری تهران  و ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلی اصناف و برخی مشاغل و ایجاد محدودیت‌های ترددی اشاره کرد و افزود: یکصدا نبودن مسؤولان در ستاد ملی مقابله با کرونا و کم‌‌توجهی آنها به اجرای محدودیت‌های سفت و سخت، باعث شده است تا شاهد رعایت نشدن پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و ترددی باشیم و کرونا قدرتمندانه همچنان در کشور جولان دهد. وی پیش‌بینی کرد درصورت شیوع گسترده بیماری «کووید-19» و رشد بسیار بالای مبتلایان به آن به احتمال زیاد طی روزهای آینده تهران و برخی شهرهای با شرایط بسیار بد کرونا قرنطینه می‌شوند. سامح‌یح‌نجف‌آبادی خاطرنشان کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا بشدت ناراضی است، چرا که باعث و بانی ایجاد موج چهارم کرونا، بی‌توجهی این ستاد به اعمال محدودیت‌های در تعطیلات نوروز بود و در این روزهایی که همه در مسافرت بودند، کنترل بیماری از دست خارج شد. وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا و در راس آن رئیس‌جمهور این روزها تلاش می‌کنند تا با ایجاد محدودیت‌ها، بیماری «کووید-19» را که سراسر ایران را فرا گرفته است مدیریت کنند، در حالی که این اقدامات باید قبل از سال انجام می‌شد و نوشداروی پس از مرگ سهراب است.
***
مجازات افراد مبتلا به کرونا در صورت عدم رعایت قرنطینه
جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا عصر پنجشنبه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. در این جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهادهای قرارگاه عملیاتی این ستاد را مورد بحث و بررسی قرار دادند. بر اساس این پیشنهادها، ستادهای استانی در مراکز و شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی موظفند مطابق طرح مدیریت هوشمند، تمام محدودیت‌های لازم را در بخش‌های اصناف، ترددها و نحوه حضور کارمندان در ادارات به دقت اعمال کنند و دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز نظارت‌های لازم را انجام دهند.  همچنین همه استان‌ها در هر وضعیتی که قرار دارند، موظف به رعایت و اجرای همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مراقبت‌های لازم هستند. در عین حال کمیته عالی نظارت با محوریت و مسؤولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید نظارت دقیق را بر نحوه رعایت شیوه‌نامه‌ها اعمال کرده و افرادی که الزامات قانونی در این باره را رعایت نمی‌کنند برای برخورد به مراجع ذی‌ربط معرفی کند تا اقدامات لازم در این زمینه اتخاذ شود.  همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید افرادی را که تست آنها مثبت شده و قرنطینه را رعایت نمی‌کنند برای اعمال مجازات به مراجع قانونی معرفی کند. بر اساس پیشنهاد دیگری، همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال‌احمر و با افزایش ظرفیت نیروها و تجهیزات، ضمن کنترل دقیق‌تر فرودگاه‌ها و پایانه‌های پرتردد مرزی و تسهیل در رفت‌و‌آمد مردم، از نقض شیوه‌نامه‌های بهداشتی جلوگیری کند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اجرای موارد پیشنهادی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا گفت: بی‌تردید راه اصلی خروج از این وضعیت، رعایت همه دستورالعمل‌هاست که تجارب گذشته نیز گواه این موضوع است. روحانی با بیان اینکه هماهنگی و انسجام در تصمیمات و اقدامات لازم در مدیریت مقابله با کرونا به عنوان یک اصل ضروری است، افزود: رعایت نشدن دستورالعمل‌ها و تصمیمات اتخاذشده در ستاد ملی مقابله با کرونا مهم‌ترین دلیل ایجاد وضعیت کنونی است و اگر همه اقدامات در چارچوب مصوبات ستاد ملی از سوی مردم، اصناف و دستگاه‌ها به دقت اجرا می‌شد حتما شاهد این وضعیت نبودیم. 
***

ابتلای  ۲۲ هزار و ۴۷۸ نفر  به کرونا طی 24 ساعت

طبق اعلام وزارت بهداشت در 24 ساعت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۴۷۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۲۵۶۷ نفر از این آمار بستری شدند. در همین رابطه سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته با بیان اینکه متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۵ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند، گفت: بر این اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسید. وی در ادامه افزود: متاسفانه در طول این مدت زمانی، ۱۵۵ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، همچنین ۴۲۷۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. وی درباره وضعیت شهرهای درگیر کرونا هم گفت: در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی این بیماری هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: سرعت موارد بستری بیماران در موج جدید بیماری حدود 7/3 برابر مدت مشابه در موج‌های دوم و سوم بیماری است. این سرعت افزایش از ابتدای سال ۱۳۹۹ بی‌سابقه بوده است. وی افزود: بر این اساس با توجه به شرایط بسیار خطرناک کنونی بیماری در کشورمان، تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حاکمیتی باید با آرایش تمام جنگی و با حداکثر توان در میدان نبرد با ویروس حاضر شوند. 

* ایران جزو 23 کشور بالاتر از یک میلیون ابتلا
بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر ۲۳ کشور از رقم یک میلیون ابتلا عبور کرده‌اند و پس از ایالات‌متحده، برزیل و هند 
- که ۳ کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند- کشورهای فرانسه، روسیه، انگلیس، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا، آلمان، لهستان، کلمبیا، آرژانتین، مکزیک، ایران، اوکراین، پرو، جمهوری چک، آفریقای جنوبی، اندونزی، هلند، شیلی و کانادا نیز بیش از یک میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

Page Generated in 0/0061 sec