printlogo


کد خبر: 232079تاریخ: 1400/1/21 00:00
اخبار

کاهش تورم نقطه‌ای مسکن در تهران
به گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه خرید مسکن تهران در اسفندماه 99 به 2/3 درصد رسید که در مقایسه با بهمن‌ماه، 5/1 درصد کاهش داشته است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. بر این اساس نرخ تورم نقطه‌ای در اسفندماه ١٣٩٩ به عدد 9/81 درصد رسید، یعنی خریداران باید برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به اسفند سال ١٣٩٨، 9/81 درصد بیشتر پرداخت کنند. تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل(3/91) معادل 5/9 واحد درصد کاهش یافته است. 
***
افزایش تقاضای گوشت قرمز برای مصارف ماه رمضان
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه هم‌اکنون نمی‌توان قیمتی را برای گوشت اعلام کرد، گفت: در حال حاضر بازار در نوسان است و با توجه به اینکه تازه شروع به کار کرده، قیمت‌ها تثبیت نشده است. علی‌اصغر ملکی ادامه داد: بر اساس تجربیات سال‌های اخیر، مردم در ۳ روز اول ماه مبارک رمضان خریدهای خود را انجام می‌دهند و بعد از آن، شاهد رکود در بازار هستیم. 
***
تعطیلات اجباری کرونا کارگران بسیاری را بیکار خواهد کرد
به گفته‌ دبیر‌کل اتاق اصناف ایران با قرمز شدن وضعیت تهران، روزانه ۳میلیون نفر بیکار می‌شوند. به عبارتی تجربه سال گذشته تکرار خواهد شد و مشاغل زیادی آسیب می‌بینند و بدون شک، کارگرانی اخراج خواهند شد.  تعطیلی مشاغل با آسیب‌های معیشتی و اقتصادی زیادی همراه است اما بیشترین آسیب‌ها در زمان قرنطینه به کسب‌و‌کارهای خدماتی وارد می‌شود. 
***
تداوم بازرسی از مراکز توزیع مرغ
در راستای اجرای طرح نظارتی نوروز امسال، عملکرد واحدهای صنفی و غیرصنفی سراسر کشور مورد بازرسی و نظارت ویژه بازرسان سازمان صمت استان‌ها قرار گرفته و در حال حاضر نیز اجرای این بازرسی‌ها بی‌وقفه ادامه دارد و همه بنگاه‌های اقتصادی موظف به رعایت قوانین نظام صنفی هستند. به دنبال اجرای طرح نوروزی 1400 به منظور کنترل و نظارت بر وضعیت بازار برای اقلام ضروری مردم بویژه مرغ تمام واحدهای تولید و عرضه مرغ از ابتدای اسفند سال گذشته تاکنون بازرسی شده‌اند. 
***
مزایای طرح جهش تولید دانش‌بنیان
عضو هیأت‌رئیسه مجلس با ارزیابی مثبت از تصویب کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان، به تشریح تاثیرات مثبت ایجاد این قانون در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت. روح‌الله متفکرآزاد گفت: در طرح جهش تولید دانش‌بنیان که بعد از بررسی در کمیسیون‌های مختلف، در نهایت کلیات آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تصویب رسید، وزارتخانه‌ها مکلف شده‌اند اقلام راهبردی اولویت‌دار را در حوزه فعالیت خود با یک سری معیارهایی تهیه کرده و وضعیت زنجیره‌های ارزش آنها را بر اساس موقعیت‌های داخلی طراحی کنند به این معنا که تولیدات داخلی را خریداری کنند تا از فناوری‌های تحول‌آفرین حمایت شود، همچنین آسیب‌های ناشی از خرید این اقلام از خارج در شرایط تحریم رفع شود. از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها و مراکز رشد، صادرات توسعه یابد.  
***
واردات با دلار ارزان نخستین مشکل تولید است
کارشناس اقتصاد گفت: رئیس‌جمهور و مسؤولان در دولت آینده برای اصلاحات اقتصادی قبل از هر چیز باید از یک روحیه مقاومتی برخوردار باشند. دکتر ابراهیم رزاقی با تاکید بر اخذ مالیات از فعالیت‌های اقتصادی با سود بالا، بیان داشت: وقتی مالیات دریافت نشود، کسری بودجه به وجود می‌آید، بنابراین دولت باید از راه‌هایی آن را جبران کند و به همین دلیل اقدام به انتشار اوراق قرضه می‌کند یا اقدام به استقراض از بانک مرکزی می‌کند. این کارشناس اقتصاد با بیان اینکه برای حمایت از تولید باید مشکلات بخش تولید را بررسی کرد و به رفع آن پرداخت، به فارس گفت: واردات با دلار ارزان نخستین مشکل تولید است و دومین مشکل تولید، وابستگی اقتصاد به نفت یا همان نفتی بودن اقتصاد است.

Page Generated in 0/0150 sec