printlogo


کد خبر: 232083تاریخ: 1400/1/21 00:00
اخبار

بازگشت پیکرهای پاک 63 شهید دفاع‌مقدس به وطن
پیکرهای مطهر تازه تفحص شده ۶۳ شهید دفاع‌مقدس پنجشنبه از طریق مرز شلمچه به کشور بازگشت. فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آیین تحویل این پیکرها در شلمچه گفت: پیکرهای این شهدا پس از ۲ ماه تلاش مستمر در مناطق فکه، شلمچه، جزایر مجنون و شرق دجله پیدا شد. 
سردار پاسدار سیدمحمد باقرزاده افزود: این شهدا در عملیات‌های والفجر مقدماتی، خیبر، بدر، کربلای ۵، کربلای ۸ و تک دشمن در شلمچه در سال ۶۷ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. وی افزود: پیکرهای مطهر این شهدا در اسرع وقت برای شناسایی به تهران منتقل می‌شود و پس از تعیین هویت به خانواده‌ها تحویل خواهد شد. همچنین اجساد ۵ کشته عراقی دفاع‌مقدس نیز به مقام‌های این کشور تحویل شد. پیکرهای مطهر ۵۵ شهید گلگون‌کفن دوران دفاع‌مقدس نیز دی‌ماه سال ۹۹ همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با ۷۶ جسد عراقی در مرز شلمچه در جنوب غرب خوزستان مبادله شد. 
***
سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به ایران ۲۲ و ۲۳ فروردین
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به ایران در روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین خبر داد. بر اساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه، «چون سی کیونگ» در روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگو درباره موضوعات دوجانبه از جمله موضوع محدودیت‌های غیرقانونی ایجاد‌ شده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور به تهران سفر خواهد کرد. خطیب‌زاده افزود: هماهنگی‌های فنی برای نهایی کردن جزئیات سفر در دست پیگیری از سوی ۲ طرف است. گفتنی است نخست‌وزیر کره‌جنوبی در این سفر علاوه بر مذاکره با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد. همچنین دیدار دوستانه با علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری نیز با توجه به پیشینه روابط ۲ مقام ایرانی و کره‌ای در برنامه این سفر قرار دارد. چندی پیش رسانه‌های کره از سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران خبر دادند. در همین باره سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۶ فروردین در نشست خبری درباره این سفر بیان کرد: درخواستی ارائه شد و ما از این سفر استقبال کردیم. مسائل تعیین جزئیات فنی سفر در حال اتمام است و به محض نهایی شدن آن را اعلام می‌کنیم.  
 
* آزادی نفتکش توقیف شده کره‌جنوبی
وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌‌ای خبر از آزادسازی نفتکش «هانکوک چیامی» (هانکوک چیمی) به همراه ناخدا و ۱۲ خدمه‌اش داد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همین زمینه اظهار داشت: در پی تکمیل تحقیقات درباره تخلف کشتی کره‌ای و بنا به درخواست مالک و دولت کره برای آزادی کشتی، دستور آزادی کشتی از سوی دادستان صادر شد. وی افزود: عدم سوء‌سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه، زمینه نگاه مثبت دادستان را فراهم کرد. خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با سواحل طولانی در خلیج‌فارس و دریای عمان، بر رعایت کامل مقررات دریایی از جمله مقررات‌ ناظر بر حفظ محیط‌زیست تاکید دارد و هر گونه تخلف در این زمینه را رصد و پیگیری می‌کند. نفتکش کره‌جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیامی» صبح ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی، توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده بود. سپاه پاسداران هنگام توقیف نفتکش مذکور در توضیح درباره این رویداد گفته بود هانکوک چیامی از مبدا بندر «الجبیل» عربستان سعودی عازم بمبئی در هند بوده اما به دلیل نقض قوانین زیست‌محیطی توقیف شد. 
***
امیر عبداللهیان:
نقض برجام از زمان اوباما کلید خورد
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه بی‌تردید اوباما در زمان خود نقض برجام را کلید زد، گفت: ترامپ نامتعادل که محصول لیبرال‌- دموکراسی شکست‌خورده آمریکا بود نیز چهره واقعی آنها را نشان داد. حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با شفیق دیوب، سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار گفت: آمریکا با اعمال تحریم‌های اقتصادی، تحت عنوان قیصر، جنگ تروریستی علیه سوریه را اکنون با ابزار تروریسم اقتصادی اعمال می‌کند. وی با اشاره به روابط ریشه‌دار، دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه گفت: سوریه در خط مقدم جبهه مقاومت است و جمهوری اسلامی ایران با قدرت در کنار سوریه خواهد ماند. امیرعبداللهیان با اشاره به سیاست غیرسازنده و مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه و جهان افزود: اصرار آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران پدیده جدیدی نیست. ما هم با دموکرات‌ها و هم با جمهوری‌خواهان آمریکا مذاکره کردیم. وی یادآور شد: حاکمان کاخ سفید فقط ماسک خود را تغییر می‌دهند، ولی آشکارا پیمان‌شکنی و خیانت می‌کنند. اوباما در دوره خود نشان داد به‌رغم استفاده از دستکش مخملی، دندان‌های خون‌آشامی علیه ملت ایران دارد و صرفا دنبال سیاست مذاکره برای مذاکره بود. دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل افزود: بی‌تردید اوباما در زمان خود نقض برجام را کلید زد. ترامپ نامتعادل که محصول لیبرال‌- دموکراسی شکست‌خورده آمریکا بود نیز چهره واقعی آمریکا را نشان داد. 

Page Generated in 0/0151 sec