printlogo


کد خبر: 232086تاریخ: 1400/1/21 00:00
نشست کمیسیون مشترک برجام با ارائه گزارش فنی به پایان رسید؛ مذاکرات بعدی، چهارشنبه
ادامه مذاکره تداوم شائبه‌ها
غریب‌آبادی: تحریم‌هایی که باید برداشته شود عبارت است از: 1- تمام تحریم‌هایی که در برجام لغو شد 2- تحریم‌های جدیدی که ترامپ وضع کرد 3- تحریم‌هایی که به بهانه‌های غیرهسته‌ای اعمال شد

گروه سیاسی: نشست کمیسیون مشترک برجام در وین روز گذشته پایان یافت. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت‌گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم» و «هسته‌ای» مهم‌ترین دستور کار این نشست بود.
همچنین نمایندگان اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ‌کننده‌های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای 1+4 را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند. در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آینده کمیسیون در سطح معاونان روز چهارشنبه آتی (۲۵ فروردین) در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب گروه‌های کارشناسی، رایزنی‌های فنی و تخصصی به صورت فشرده جهت تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از‌ سوی‌ همه طرف‌ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد. 
سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است، در غیر این صورت دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت. معاون وزیر امور خارجه مجددا تاکید کرد: لغو تمام تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری‌‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی‌آزمایی لغو‌ این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد. 
عراقچی پنجشنبه گذشته نیز در گفت‌وگو با پرس تی‌وی با بیان اینکه تا وقتی آمریکا تمام تحریم‌های خود را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بویژه در حوزه غنی‌سازی نه متوقف می‌شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند، اظهار داشت: غنی‌سازی ۲۰ درصد ما اکنون با سرعتی حتی فراتر از سرعتی که مجلس شورای اسلامی در قانون خودش پیش‌بینی کرده بود، پیش می‌رود و مواد غنی‌شده ۲۰ درصد در حال تولید است. وی همچنین با بیان اینکه گفت‌وگوهای ما با اروپایی‌ها، روسیه و چین ادامه دارد، گفت: اینکه بعضا گفته می‌شود این گفت‌وگوها با اروپاست و اروپایی‌ها هم از آن سو با آمریکا صحبت می‌کنند، صحیح نیست. ما اینجا با مجموعه کشورهای عضو فعلی برجام یعنی ۳ کشور اروپایی، روسیه و چین و اتحادیه اروپایی که هماهنگ‌کننده برجام است، مذاکره می‌کنیم و آنها هم از سمت دیگر با آمریکایی‌ها به شیوه‌ای که خودشان می‌دانند، گفت‌وگو و نتایج را منتقل می‌کنند. 
کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از اعضای هیات مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی که در مذاکرات وین نیز حضور دارد، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به بیان مواضع جمهوری اسلامی در مواجهه با گزینه‌های غرب پرداخت و گفت: خلاصه‌ حرف و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بازگشت آمریکا به برجام این است که این جمهوری اسلامی ایران نبود که تعهداتش تحت برجام را نقض کرد؛ ایران نه‌تنها به تمام تعهداتش تحت برجام پایبند بود، بلکه این آمریکا بود که تعهداتش را نقض کرد و سیاست خصمانه‌ای را علیه ملت ایران در پیش گرفت؛ چنانچه آمریکایی‌ها قصد بازگشت به برجام را دارند، باید تمام تحریم‌ها را به ‌صورت عملی لغو کنند به‌گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران بتواند آنها را راستی‌آزمایی کند. در واقع رفع تحریم روی کاغذ آن هم به‌ صورت صوری برای ما مطرح نیست، بلکه مشاهده‌ اثرات عملی رفع تحریم‌ها، بسیار اساسی و کلیدی است. تنها در این صورت است که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به تعهدات خود تحت برجام بازگردد. غریب‌آبادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که منظور ایران از تحریم‌ها شامل کدام تحریم‌هاست، اظهار داشت: تحریم‌هایی که باید برداشته شود، کاملا مشخص است. اولا، تمام تحریم‌هایی که برابر برجام لغو شد ولی دولت آمریکا مجددا آنها را اعمال کرد، باید لغو شود. ثانیا، دولت ترامپ برخی تحریم‌های جدید علاوه بر تحریم‌هایی که تحت برجام لغو شده بود، وضع کرد. این تحریم‌ها هم باید لغو شود. ثالثا، تحریم‌هایی هست که به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع شد که این تحریم‌ها هم باید به صورت کامل رفع شود. دیپلمات کشورمان در بیان مفهوم راستی‌آزمایی تحریم‌ها گفت: مفهوم راستی‌آزمایی این است که مثلا جمهوری اسلامی باید در حوزه‌ فروش نفت بتواند قراردادهای نفتی‌اش را منعقد و نفتش را صادر کند و منابع مالی درآمدش را از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل کند یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد. یا در حوزه‌ بانکی بتواند تراکنش‌های مالی‌اش را از کانال‌های مالی مختلف انجام بدهد. تنها در این صورت است که می‌توان اطمینان حاصل کرد لغو تحریم‌ها دارای اثرات عملی است. 
غریب‌آبادی درباره احتمال خلف وعده آمریکا نیز اظهار داشت: درباره اتخاذ برخی تدابیر برای جلوگیری از احتمال خلف وعده‌ آمریکا هم همان‌گونه که سیاست جمهوری اسلامی ایران است، اولا باید آمریکا تمام تحریم‌ها را لغو کند و بعد از راستی‌آزمایی، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خودش بازخواهد گشت. ثانیا، اگر آمریکا بخواهد مدتی بعد از بازگشت به برجام خلف وعده‌ای داشته باشد، این موضوعی است که الان در گفت‌وگوها طرح‌ شده و در حال بررسی است که باید چه اقداماتی در حوزه‌ تعهدات فنی ایران انجام شود و چگونه این تعهدات انجام شود که اگر احتمالا یکی از طرف‌ها خلف وعده‌ای داشت یا متعاقبا و بعدا به تعهداتش عمل نکرد، این‌گونه نباشد که فقط جمهوری اسلامی ایران از قبل به تعهداتش عمل کرده باشد. این موضوعی است که کاملا تحت بررسی‌های فنی انجام شده و گزینه‌های مختلفی هم مطرح شده است.

Page Generated in 0/0075 sec