printlogo


کد خبر: 232107تاریخ: 1400/1/22 00:00
ایمان عالمی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» پیش از سفر استقلال به عربستان:
بزرگی ما در آسیا ثابت شده است

زهره فلاح‌زاده: تیم فوتبال استقلال امروز ساعت ۱۵ برای رویارویی با حریفان آسیایی خود به عربستان سفر می‌کند. آبی‌ها همچون فصول گذشته در گروه مرگ آسیا قرار گرفته‌اند و در بازی‌هایی فشرده باید به مصاف حریفان بروند. «وطن‌امروز» برای بررسی شرایط استقلال در آسیا با ایمان عالمی، پیشکسوت این تیم گفت‌وگو کرده است. 
***
* استقلال در گروه مرگ با الاهلی عربستان، الدحیل قطر و الشرطه عراق هم‌گروه است؛ تحلیل شما از وضعیت گروه استقلال چیست؟
به نظر من هیچ یک از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا کار آسانی ندارند اما گروه استقلال با توجه به حضور تیم‌های بزرگ سخت‌تر است. البته موفقیت استقلال دور از دسترس نیست و هر زمان می‌تواند بزرگی خود را نشان دهد. با توجه به اینکه در چند هفته اخیر تغییراتی در کادر فنی به وجود آمد و استقلال بازی‌های بهتری را به نمایش گذاشت، شرایط تیم از نظر روحی-‌ روانی و بدنی با‌ شناختی که روی دکتر نوشادی، بدنساز تیم دارم، بهتر خواهد شد. استقلال بازی‌های سختی پیش رو دارد اما با عملکرد خوب تیم در هفته‌های اخیر و بازگشت میلیچ و مصدومان، فکر می‌کنم بازی‌های خوبی هم در آسیا به نمایش بگذارد. 
 
* استقلال سابقه حضور در گروه مرگ آسیا را دارد و هر بار با اوج ناامیدی توانسته مقتدرانه به مرحله بعد صعود کند. مثل زمان وینفرد شفر که در گروهی سخت و در رقابت با الهلال مدعی، برنده از زمین خارج شد و توانست بر خلاف تصور اکثر مردم صعود کند.
حرف شما کاملاً درست است. تیمی مثل الهلال عربستان همیشه مقابل استقلال بازنده بوده است. حتی در زمین خودش به ما باخته است. به نظر من ما مشکلی برای رویارویی با حریفان آسیایی نداریم. فقط کافی است از نظر روحی- روانی و بدنی تیم را آماده مسابقه کنیم. استقلال پس از سال‌ها برای نخستین‌بار دستخوش تغییر نشده و شاکله‌اش حفظ شده است و حتی مهره‌های خوبی هم اضافه شده‌اند. البته نباید فراموش کنیم بازی در لیگ قهرمانان آسیا کار سختی است و تیم‌های عربی بازیکنان باکیفیت و گران‌قیمتی را خریداری می‌کنند. ان‌شاءالله استقلال بتواند شادی را برای هوادارانش به ارمغان آورد. 
 
* استقلال پس از ۳ سال بار دیگر باید در خاک عربستان قدم ‌بگذارد؛ میزبانی الاهلی می‌تواند به کمک آنها بیاید و تیم ما را دچار دردسر کند؟
یکی از مهم‌ترین فاکتورهای پیروزی یک تیم در یک مسابقه میزبان بودن است. ما به واسطه مسائل سیاسی نتوانستیم از تیم‌های آسیایی میزبانی کنیم و همه هم می‌دانند که این داستان چند سال است برای تیم‌های ایرانی به وجود آمده است. البته این بار هم برای تیم ‌ملی کشورمان و هم تیم‌های باشگاهی دردسر به وجود آورده‌اند. همین میزبان شدن عربستان شرایط را کمی سخت می‌کند، هر چند شرایط به دلیل بیماری کرونا و عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها مثل گذشته که آنها پرتعداد تشویق‌ می‌کردند، نیست و تنها از نظر روانی شاید عربستانی‌ها بتوانند شرایط را سخت کنند. آب و هوای عربستان هم که متفاوت با آب و هوای کشور ما است می‌تواند روی بازی‌هایی که فشرده هم برگزار می‌شود، تأثیر بگذارد.
 
* یکی از دردسرها ساعت بازی لیگ قهرمانان است، چرا که اکثر دیدارهای استقلال ساعت ۴۵ دقیقه بامداد برگزار خواهد شد؛ ساعتی که هیچ موقع تیم ما بازی نکرده است. 
آب ‌و هوای عربستان می‌طلبد ساعتی باشد که بتوان مسابقه را برگزار کرد. خوشبختانه تیم چند روز زودتر به عربستان می‌رود که بتواند خودش را با شرایط حین بازی وفق دهد. به نظر من مشکلی نیست و بعد از چند جلسه تمرین در خاک عربستان، تیم آدابته می‌شود. 
 
* شانس استقلال برای صعود را چقدر بالا می‌دانید؟ با توجه به اینکه در این فصل از رقابت‌ها، تنها تیم‌های سرگروه و ۳ تیم دومی که بهترین نتایج را از ۵ گروه غرب کسب کنند، به مرحله حذفی صعود می‌کنند.
سخت است که از حالا در این باره صحبت کنیم اما استقلال در آسیا همیشه بزرگی خود را نشان داده است. همه تیم‌هایی که مقابل استقلال قرار می‌گیرند، بدون شک با برنامه و با تمام قوا و انگیزه حاضر می‌شوند. آنها می‌دانند استقلال هر موقع که خواسته، توانسته مقابل‌شان نتیجه بگیرد. من امیدوارم تیم ما بتواند از گروهش صعود کند. 
 
* یک مشکلی که در استقلال وجود دارد، این است که چه در زمان فکری و چه در زمان مجیدی، خط هافبکش ثابت نیست و مدام بازیکنان جابه‌جا می‌شوند؛ این مشکل در آسیا قابل حل است؟
وقتی علی کریمی را در خط هافبک از دست دادیم، جایگزینی خریداری نشد و به همین دلیل ترکیب مدام دستخوش تغییرات می‌شود. متأسفانه هافبکی که بتواند هم در دفاع و هم در حمله کمک تیم باشد نداریم. بازیکنان ما در وینگر، دفاع و حمله مشخص و ثابت هستند اما ۲ بازیکن ما در خط هافبک هنوز نامشخصند. 
 
* مهم‌ترین پست هر تیمی هم دقیقاً همین هافبک دفاعی است.
دقیقاً همین‌طور است. فصل گذشته ریگی تخریب‌گر کنار کریمی تکنیکی و پاسور بازی می‌کرد اما این فصل کنار ریگی بازیکنی مثل کریمی بازی نمی‌کند، به همین دلیل هم تیم ضعف‌هایی دارد. 
 
* یعنی مهدی‌پور که به عنوان جانشین کریمی خریداری شد، خرید خوبی نبوده است؟
مهدی‌پور بازیکن جوان و خوبی است. شاید در آینده بتواند روحیه، اعتماد‌به‌نفس و پختگی را پیدا کند ولی در حال حاضر بازیکنی می‌خواهیم که به نحو احسن بتواند در میانه زمین کار کند.
 
* به طور کلی مربیگری فرهاد مجیدی را در این چند بازی چطور دیدید؟
فرهاد این بار با پختگی بازگشت. نفراتی که برای کادرش انتخاب کرد، همگی با مطالعه بوده است. فکر می‌کنم هر چه جلوتر ‌رویم، شرایط تیم او بهتر هم خواهد شد. 
 
* کمی هم درباره انتصابات فدراسیون فوتبال صحبت کنیم که کم حرف و حدیث نداشت. خیلی‌ها می‌گویند انتخاب گزینه‌هایی مثل سرپرست یا رئیس مرکز ملی فوتبال ایران فنی نبوده و انتصابات سفارشی بوده است؛ نظر شما چیست؟
به هر حال رئیس فدراسیون حتما با کسانی مشورت کرده و به این نتیجه رسیده تا این افراد انتخاب شوند. عملکرد این افراد در آینده نشان خواهد داد این انتصابات درست بوده است یا خیر. صحبت‌هایی که از آقای عزیزی‌خادم شنیدم این بوده است که با چند نفر صحبت کردند تا این انتخاب‌ها انجام شود. 
 
* انتخاب عزیزی‌خادم به عنوان رئیس فدراسیون را چطور دیدید؟ به نظر شما انتخاب خوبی بود؟
آقای عزیزی‌خادم ۴ سال به عنوان عضو هیأت‌رئیسه در فدراسیون حضور داشتند و عملکرد موفقی هم داشتند. با توجه به وضعیتی که تیم ‌ملی ما دارد، همه تلاش‌ها را برای بهتر شدن شرایط و صعود به جام‌جهانی دارند انجام می‌دهند. به نظر من انتخاب اصلحی بوده و تمام مجمع به ایشان نظر مثبتی داشتند. 

Page Generated in 0/0055 sec