printlogo


کد خبر: 232119تاریخ: 1400/1/22 00:00
اخبار

اجرای طرح برخورد با فروشندگان سیار در حاشیه جاده‌های تهران
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از برخورد با خودروهایی که برای فروش میوه، کالا و... در حاشیه جاده‌ها توقف کنند، خبر داد. سرهنگ نورالله‌خادم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خودروها بویژه وانت‌بارهایی که با توقف در حاشیه راه‌ها، اقدام به فروش میوه، کالا و... می‌کنند، گفت: یکی از موضوعاتی که در جاده‌های بین‌شهری و محورهای مواصلاتی منجر به بروز تصادف و نیز اخلال در ترافیک می‌شود، توقف خودروها و بویژه وانت‌بارهای فروشنده اقلام مختلف در حاشیه جاده‌هاست. وی با بیان اینکه متاسفانه دیده شده وانت‌بارهای فروش میوه و... اقدام به توقف در حاشیه جاده کرده و نفراتی را هم چند متر جلوتر با یک دست‌نوشته به حالت ایستاده در حاشیه جاده نگه ‌می‌دارند، گفت: این اقدام هم احتمال تصادف با عابر پیاده را افزایش می‌دهد و هم به دلیل تغییر مسیر ناگهانی خودروها منجر به افزایش احتمال تصادف و نیز اخلال در ترافیک می‌شود. از این رو پلیس با خودروهایی که با توقف در حاشیه جاده‌ها اقدام به فروش اجناس و اقلام مختلف کنند برابر قانون برخورد خواهد کرد. 
***
کشف انبار احتکار 5/6 تن روغن در بازار تهران
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از کشف ۶۵۴۵ کیلو روغن خوراکی احتکار‌شده در انباری در بازار خبر داد. سرهنگ جلیل موقوفه‌ای در این ‌باره گفت: به دنبال دریافت خبری مبنی بر اینکه مقدار فراوانی روغن خوراکی در انبار کالا در محدوده بازار تهران جمع‌آوری شده است، شناسایی انبار کالا و بررسی موضوع در دستور کار ماموران کلانتری ۱۱۳ بازار قرار گرفت. وی ادامه داد: هویت مالک انبار کالا شناسایی و مشخص شد وی در این انبار مقادیری روغن خوراکی در حلب‌های ۱۷کیلویی را از چرخه شبکه توزیع خارج و پنهان کرده است. رئیس پلیس پیشگیری تهران با اشاره به اینکه در بازرسی از داخل این انباری ۳۸۵ حلب ۱۷ کیلویی روغن خوراکی در مجموع به وزن ۶۵۴۵ کیلو روغن احتکاری کشف شد، افزود: با دستور قضایی انبار پلمب و متهم برای تحقیقات تکمیلی به کلانتری بازار انتقال یافت. 
***
آغاز سفارش اینترنتی کتب درسی از امروز
ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ از امروز، (یکشنبه بیست‌و‌دوم فروردین‌ماه) آغاز می‌شود. طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای تمام پایه‌های تحصیلی و رشته‌ها از ۲۲ فروردین‌ماه آغاز می‌شود و ثبت‌نام پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم از ۶ تیرماه خواهد بود. بر این اساس برای گروه میان‌پایه (پایه‌های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) تا ۲۲ خردادماه فرصت ثبت سفارش وجود دارد و برای پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم نیز تا ۱۶ شهریورماه این امکان دیده شده است. همچنین از ۱۲ تیرماه امکان ویرایش و اصلاح اطلاعات فراهم است. در این زمان، خانواده‌هایی که فرزندشان از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر منتقل شده یا تغییر رشته داشته باشند، می‌توانند اطلاعات را ویرایش کنند. کتاب‌های درسی با میانگین ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل در پایه‌های مختلف در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت. برای پایه‌های تحصیلی ابتدایی بیشترین قیمت ۴۲۵۰۰ تومان، در هفتم تا نهم ۶۴۵۰۰ و در پایه‌های تحصیلی دهم تا دوازدهم در رشته ریاضی مبلغ ۸۸۷۰۰ و در رشته علوم تجربی ۸۴۲۰۰ تومان خواهد بود. امکان ثبت‌نام با کد ملی و اطلاعات شناسنامه‌ای دانش‌آموز به شرط قبولی در آن پایه تحصیلی فراهم است و پرداخت‌ها به صورت اینترنتی و تنها از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com انجام خواهد شد. 
***
مسأله رأفت و  امنیت
اظهارات گستاخانه هواپیمارباهای تازه آزادشده
پرواز شماره ۱۴۹۳ اهواز- بندرعباس، خبرسازترین پرواز ۲۳ آذرماه سال ۱۳۷۹ بود. در این پرواز پرهراس، هواپیمای یاک ۴۰ با همدستی 4 هواپیماربا برای دقایقی ربوده شد و ناگهان فضای محدود داخل هواپیما تبدیل به میدان جنگی تمام‌عیار میان هواپیمارباها و گارد امنیت پرواز شد. درگیری اما به‌سرعت تمام شد و نیروهای امنیت پرواز با وجود مصدومیت شدید یکی از نیروها به دلیل اصابت ۲ گلوله و 40 ضربه چاقو دوباره کنترل هواپیما را به ‌دست‌ گرفتند. پس از دستگیری هواپیماربایان، برای 4 متهم اصلی یعنی خالد و رسول حردانی، شهرام و فرهنگ حکم اعدام و برای بعضی دیگر، حکم زندان صادر شد اما چند سال بعد، احکام اعدامی‌ها به زندان‌ طولانی‌مدت تبدیل شد. ۲۰ سال پس از این ماجرا و در حالی ‌که 4 متهم اصلی هنوز در زندان بودند، فروردین‌ماه امسال به مناسبت زادروز حضرت مهدی(عج)، به درخواست ابراهیم حاتمی‌کیا - فیلمساز ایرانی - و موافقت سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌ قضائیه حکم آزادی آنان از زندان امضا شد. رسول حردانی، یکی از هواپیمارباها که حالا ۴۰ ساله است در گفت‌وگویی ضمن بیان اظهاراتی گستاخانه از ماجرای هواپیما‌ربایی در سال ۷۹ گفته است: ما دزد نیستیم؛ بلکه hijacker هستیم. دزد، کسی‌ است که از دیوار خانه مردم بالا می‌رود و مال مردم را می‌خورد. هواپیما مال خودمان است، بیت‌المال است، مال ما ایرانی‌هاست! ما هیچ مشکلی با کشور نداشتیم. مشکل ما، مالی بود. برادرم شرکت تجاری داشت و ورشکست شده بود. او می‌خواست به ‌طور غیرقانونی از ایران خارج شود. شاید 20 دقیقه از پرواز گذشته بود که خالد بلند شد و با اسلحه تهدید را شروع کرد. هم‌جرم‌های‌مان، دستان ۲ میهماندار مرد را بستند و خانم میهماندار را هم بین مسافران نشاندند. در این میان ۲ گارد امنیت پرواز وارد درگیری با ما شدند. یکی از ماموران به سمت خالد شلیک کرد که یک تیر به فک‌ و ۲ تیر هم به ۲ دستش اصابت کرد. من به هواخواهی از خالد به سمت یکی از ماموران امنیت پرواز رفتم و او را با چاقو زدم. البته یکی از گلوله‌هایی‌که به سمت خالد شلیک شد، به یکی از سیستم‌های هواپیما اصابت‌ کرد و یکی از موتورهایش را از کار انداخت. شرایط طوری شد که خلبان فرود اضطراری ‌کرد و بعد هم دستگیر شدیم.

Page Generated in 0/0094 sec