printlogo


کد خبر: 232124تاریخ: 1400/1/22 00:00
اخبار

بی‌اعتنایی دولت به ساخت مسکن
معاون وزارت راه‌‌و‌شهرسازی گفت: سال 91، 19 درصد تسهیلات بانکی به بخش مسکن و ساختمان اختصاص یافته بود، در حالی که سال 98 این عدد به 7 درصد تنزل پیدا کرد و در 10 ماهه نخست سال 1399 این میزان حتی به 7/5 درصد کاهش یافت. محمود محمودزاده بیان کرد: وقتی سهم صنعت ساختمان و بازار مسکن از تسهیلات بانکی کاهش یابد، رکود در این حوزه قابل پیش‌بینی است. در برخی کشورها تا 90درصد مبلغ خرید مسکن را با تسهیلات بانکی بلندمدت و ارزان‌قیمت فراهم می‌کنند. برای رفع معضل مسکن به کمک نمایندگان مجلس، بر سر راه‌اندازی صندوق ملی مسکن به عنوان بزرگ‌ترین پشتوانه مالی ساخت مسکن در کشور به اتفاق نظر رسیده‌ایم. در ایده مطرح شده از سوی وزارت راه، اوراق حق تقدم مسکن (براساس جمعیت شهرها) به شهروندان ارائه می‌شود که در سررسید مقرر از آنان درخواست مشارکت مالی برای ساخت مسکن مورد نیازشان در کنار تسهیلات ارزان‌قیمت می‌شود. 
***
ایران سال گذشته ۳ میلیارد دلار بنزین صادر کرد
طبق آمار‌های گمرک، در سال گذشته 9/2 میلیارد دلار بنزین فروخته شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بالغ بر ۳۵۸ درصد رشد به لحاظ ارزش و ۶۱۸ درصد رشد به لحاظ وزنی مشاهده می‌شود. یعنی سال گذشته نسبت به سال ۹۸، ارزش صادرات 6/4 برابر و حجم صادرات 2/7 برابر شده است. سال ۹۹ بالغ بر 7/13 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادرات شده است که در مقایسه با سال ۹۸ از لحاظ ارزش بالغ بر ۲۳ درصد افت کرده است. حجم صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ هم حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است. سال ۹۸ بیش از 8/17 میلیارد دلار از این محصولات صادر شده بود.
***
احتکار زمین توسط دستگاه‌های دولتی
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از ارگان‌های دولتی، زمین‌هایی در حریم‌ شهرها در اختیار دارند که قابلیت اجرای طرح‌های مسکونی را داشته اما آنها را احتکار کرده‌ و در اختیار تولید‌کنندگان مسکن قرار نمی‌دهند. از این رو در طرح جهش تولید و تامین مسکن، دستگاه‌های دولتی را مکلف کردیم ابتدا همه اموال و دارایی‌های خودشان را در سامانه اموال و املاک ثبت کنند تا زمین‌ها قابل شناسایی باشد. محمدرضا رضایی‌کوچی بیان کرد: دستگاه‌های دولتی را مکلف کردیم زمین‌های در اختیار خود را برای انبوه‌سازی و ساخت مسکن به وزارت راه‌وشهرسازی انتقال دهند و اگر دستگاهی از این قانون استنکاف کرد، وزارت راه‌وشهرسازی طی نامه‌ای به سازمان ثبت و اسناد آن دستگاه‌ را مکلف کرده تا به وزارت راه انتقال دهد، همچنین تمام زمین‌های در حریم شهرها نیز با هدف ساخت مسکن در اختیار وزارت راه‌و‌شهرسازی قرار خواهد گرفت.
***
به جای افزایش قیمت خودرو درباره هزینه‌ خودروسازان شفاف‌سازی شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید شورای رقابت باید به جای افزایش قیمت خودرو، هزینه‌های خودروسازان را در اتاق شیشه‌ای در معرض دید مردم قرار دهد تا جامعه از قیمت واقعی خودرو، آگاه شود. سیدجواد حسینی‌کیا درباره اظهارات رئیس شورای رقابت مبنی بر اینکه اگر خودرو با قیمت اعلام شده نمی‌ارزد، آن را نخرید، گفت: شورای رقابت به موضوع مشتری‌مداری توجهی نداشته و در تلاش است قیمت‌ها را سلیقه‌ای تعیین کند. وی افزود: نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در سال جدید افزایش نیافته، از سوی دیگر بازار خودرو در ماه‌های انتهایی سال گذشته و ابتدای امسال آرامش داشته، بنابراین شورای رقابت به جای اینکه قیمت خودرو را افزایش دهد باید درصدد تزریق آرامش بیشتر به بازار و کاهش بهای چهارچرخ‌ها باشد. حسینی‌کیا با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش قیمت خودرو را بررسی می‌کند، تصریح کرد: شورای رقابت باید به جای افزایش قیمت، اعتمادسازی کند، به گونه‌ای که هزینه‌های خودروسازان را در اتاق شیشه‌ای در معرض دید مردم قرار دهد تا جامعه از قیمت واقعی آگاه شود. وی اضافه کرد: خودروسازان ادعا می‌کنند بیشتر قطعات مورد نیاز تولید، بومی‌سازی شده، بنابراین تولید خودرو به واردات - که ارزبری دارد - متکی نیست. از سوی دیگر بهای مواد اولیه داخلی نیز رشدی نداشته، بنابراین افزایش قیمت توجیهی ندارد. وی انحصار صنعت خودروسازی در کشور را دلیل نابسامانی بازار خودرو دانست و ادامه داد: از آنجا که صنعت خودرو در انحصار خودروسازان است، این شرکت‎ها محصولات تولیدی خود را با قیمت‌های سلیقه‌ای به بازار عرضه می‌کنند و با این رویه نه‌تنها کیفیت ارتقا نمی‌یابد، بلکه قیمت‌ها نیز نزولی نخواهد شد. 

Page Generated in 0/0054 sec