printlogo


کد خبر: 232133تاریخ: 1400/1/22 00:00
درحالی که عراقچی 20 فروردین، یعنی روز ملی فناوری هسته‌ای در وین در حال مذاکره برای تعطیل کردن مجدد برنامه هسته‌ای بود روحانی و صالحی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای شرکت و به منتقدان حمله کردند!
راهزنی هسته‌ای
قالیباف: قانون اقدام راهبردی با شکستن قفل صنعت هسته‌ای، زمینه رفع کامل تحریم‌ها را فراهم کرده است دل بستن به رفع صوری یا ناقص تحریم‌ها مانع به ثمر نشستن قانون خواهد شد

گروه سیاسی: حسن روحانی و علی‌اکبر صالحی روز گذشته، در روزهایی که مذاکرات وین برای آغاز محدودیت‌های هسته‌ای ایران به طور جدی پیگیری می‌شود، با تمجید از خود، به بیان موفقیت‌های دولت در حفظ و ارتقای توانمندی هسته‌ای کشورمان پرداختند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، آیین گرامیداشت پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای و رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. حسن روحانی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی به‌ خاطر دستاوردهای صنعت هسته‌ای گفت: افتتاح امروز ما با افتتاح‌های دیگر متفاوت است، چرا که مربوط می‌شود به یک فناوری مهم و آن فناوری هسته‌ای است. این فناوری از دیدگاه جهانیان هم بسیار حساس است، البته اگر توجه کنند به اهداف جمهوری اسلامی ایران و اخلاق و اعتقاداتی که بر این کشور حاکم است، حساسیت آنچنانی نباید داشته باشند. 
رئیس‌جمهور در ادامه ضمن اشاره به اهداف صلح‌آمیز و دوستانه کشورمان در پیگیری فناوری هسته‌ای اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید حداقل ۲ اقدام بسیار مهم در زمینه هسته‌ای انجام داده‌ایم؛ البته این اقدامات بیشتر است ولی اهم آنها این ۲ موردی است که عرض می‌کنم. اول، قبل از اینکه دولت یازدهم تشکیل شود، فعالیتی که ما در غنی‌سازی انجام می‌دادیم از دید آنها فعالیت غیرقانونی بود. روحانی با تاکید بر اینکه دیدگاه آنها به فعالیت هسته‌ای ایران غلط و بی‌مورد بوده است، تشریح کرد: چندین قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت برای ما تشکیل داده بودند که در همه آنها از ما خواسته شده بود غنی‌سازی را در ایران کاملا متوقف کنیم. پس کاری که ما می‌کردیم از دید آنها کاملا نامشروع و غیرقانونی بود. این دیدگاه را ما تمام کردیم و همه قطعنامه‌ها برای همیشه به زباله‌دان تاریخ رفت. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سال ۹۴ کاملا قانونی شده است، گفت: امروز هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند بگوید فعالیت‌های هسته‌ای که ما انجام می‌دهیم غیرقانونی است، البته پیش از این هم قانونی بود اما آنها آن ادعا‌ها را داشتند. بنابراین این بهانه از دست آنها گرفته شد که از لحاظ حقوقی و پایداری این فناوری بسیار حائز اهمیت است. 
روحانی در تشریح دومین اقدام مهم دولت در بخش هسته‌ای عنوان کرد: نکته مهم دوم این است که در این دولت فناوری هسته‌ای را توسعه دادیم. برخی به غلط گفتند برجام را امضا کردند، پول‌ها را از بانک‌های خارجی گرفتند، تحریم نفت و فلزات و کشتیرانی و بیمه را برداشتند ولی در عوض فناوری هسته‌ای را تقدیم خارجی‌ها کردند. این دروغ بزرگی بود که به ملت ایران گفته شد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اخیرا مجلس شورای اسلامی تکالیفی را در یک مصوبه برای سازمان انرژی اتمی مشخص کرد. این تکالیف نشان داد توانمندی هسته‌ای ما از هر زمان دیگری بیشتر است، لذا این حرف دروغ را از بین برد. البته دنیا و دانشمندان و فرهیختگان حقیقت را می‌دانستند اما شفافیت برای عده‌ای که شک داشتند ایجاد شد. وی افزود: امروز شما می‌بینید که یک زنجیره ۱۶۴ تایی IR6 افتتاح شد و این زنجیره به گونه‌ای است که 10 برابر زنجیره قبلی کارایی دارد و 10 سو است. همچنین از لحاظ تکنولوژی به یک سانتریفیوژ به نام IR9 رسیده‌ایم که ۵۰ سو است، یعنی ۵۰ برابر سانتریفیوژهای قدیمی ما می‌تواند محصول در اختیار ما بگذارد، لذا این مثل روز برای ملت و جهانیان روشن شده است که در دولت یازدهم و دوازدهم چه کار عظیم و بزرگی انجام شده است. روحانی با تاکید بر اینکه در این ۸ سال هم در تولید و هم در فناوری اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: صنعت هسته‌ای هم تولید است و هم فناوری. نمونه‌هایی از این فناوری در سطح بسیار بالا را امروز مشاهده کردیم. در بخش تولید هم بسیار مهم است و می‌تواند در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی ما را کمک کند و محصولات فراوانی را تحویل دهد. 
 
* صالحی: این کاروان سر باز‌ایستادن ندارد!
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در ابتدای سخنانش با اشاره به تصویب قانون لغو تحریم‌ها اظهار داشت: با اجرای دقیق مفاد این قانون توسط سازمان انرژی اتمی ایران، این حقیقت بر همگان هویدا شد که زیرساخت‌ها و بن‌مایه‌های این صنعت ملی با وسواس بسیار حفظ شده و چنانچه مقامات و تصمیم‌سازان ارشد نظام امری را به مسؤولان صنعت هسته‌ای تفویض کنند، در زمانی کوتاه هنگامه‌ای عظیم برپا خواهد شد. رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در این میان معرفی ۱۳۳ دستاورد جدید در حوزه‌های مختلف بویژه در زمینه تأمین نیاز‌های بخش صنعت، سلامت و کشاورزی و یاری رساندن به طرح‌های تأمین انرژی در سطح ملی گواهی روشن بر این مدعاست که این کاروان سر بازایستادن ندارد. صالحی ادامه داد: اینجانب در فراز پایانی سخنان خود شایسته می‌دانم به چند نمونه از دستاوردهای ارزشمند و شایان توجه اشاره کنم. به عنوان نمونه می‌توان به تولید سانتریفیوژ مورد نیاز مرکز انتقال خون، تولید ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی مورد استفاده در کیت غربالگری نوزادان و همچنین تولید صنعتی تیتانیوم گرید پزشکی مورد استفاده در ساخت ایمپلنت‌های کاشتی در بدن انسان و تولید چند رادیوداروی جدید اشاره کرد که براستی مایه مباهات و درخور تحسین است. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اینجانب در موقعیت‌ها و مناسبت‌های دیگر هم به این نکته اشاره کردم که یکی از ثمرات دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، سرریز دانش هسته‌ای و زمینه‌سازی برای شکوفایی دیگر صنایع راهبردی و علوم کاربردی در پهنه ایران اسلامی است. صالحی تصریح کرد: کوتاه سخن آنکه ما بر سر آنیم تا ضمن پایبندی به قوانین و تعهدات بین‌المللی و تعامل با جهان بر اساس ۳ مؤلفه عزت، حکمت و مصلحت، بر توفیقات و دستاوردهای خود بیفزاییم. 
 
* حکایت راهزنی هسته‌ای
درباره اظهارات حسن روحانی و علی‌اکبر صالحی در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای لازم است چند نکته یادآوری شود.
1- بر اساس برجام، بخش عمده‌ای از صنعت هسته‌ای و دستاوردهای هسته‌ای ایران تعطیل شد. از رآکتور اراک گرفته تا از بین بردن ۱۰ هزار کیلوگرم ذخایر اورانیوم 5/3 تا ۵ درصد، توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد، از بین بردن ۴۰۰ کیلوگرم ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد، توقف روند نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و تحقیق و توسعه از جمله مواردی هستند که صنعت و دستاوردهای هسته‌ای کشور را با یک هولوکاست هسته‌ای درگیر کردند. بنابراین برجام حقیقتا بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ای کشور را متوقف کرد. هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند منکر این واقعیت تلخ شود. 
2- وضعیت فعلی درباره برنامه هسته‌ای کشور و فعال شدن بخشی از بخش‌های صنعت هسته‌ای، مرهون مصوبه هسته‌ای مجلس مستقر است. جالب اینکه هم حسن روحانی و هم علی‌اکبر صالحی نسبت به اجرای این مصوبه ابراز مخالفت کرده و این مخالفت خود را به صورت علنی بیان کرده بودند. اما پس از اجماع شورای عالی امنیت ملی کشور و تایید رهبر انقلاب، این دو ناچار به پذیرش اجرای این مصوبه شدند. در واقع آنچه اکنون آنها پز آن را می‌دهند، خود از مخالفان اصلی آن بودند ولی اکنون به خیال خود با تقلب، دستاورد مجلس را به عنوان دستاورد خود و نیز سندی برای توجیه اقدام غیرملی خود در نابودی صنعت هسته‌ای کشور (اجرای تعهدات برجامی) جا می‌زنند. 
3- آقایان روحانی و صالحی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای اینگونه مدعی حراست از دانش و سرمایه هسته‌ای کشور شدند و به روی منتقدان دلسوز - که صحت دلسوزی‌های آنها برای افکار عمومی ثابت شده - چنگ کشیدند. این در حالی است که نماینده آنها یعنی عباس عراقچی درست در روز ۲۰ فروردین در وین در حال مذاکره بر سر فرآیند تعطیل کردن مجدد همین برنامه هسته‌ای بود و مرحله بعدی این نمایش نیز روز چهارشنبه همین هفته انجام می‌شود. در حالی که دولت روحانی در وین در حال توافق بر سر ترتیبات تعطیلی برنامه هسته‌ای است، روحانی و صالحی با چه رویی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای شرکت کرده‌اند و تاسف‌آور‌تر اینکه به روی منتقدان دلسوز نیز چنگ کشیده‌اند؟ البته افکار عمومی طی ۸ سال گذشته بخوبی این جریان و ماهیت فکری آنها و جایگاه مردم در نگاه این افراد را شناخته‌اند و به همین دلیل است که این دولت در افکار عمومی دچار بحران اعتماد و اعتبار شده است. 
4- بایدن در هفته‌های اولیه حضور در‌ کاخ سفید، حاضر نشد درباره برجام و بازگشت به این توافق و زنده کردن آن «حتی» اظهارنظر کند، چراکه تحریم ابزار دموکرات‌هاست و بر اساس اظهارات بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن، آنها تصور می‌کردند شرایط نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییر کرده و ایران باید امتیازات بیشتری بدهد. این موضع رسمی دولت بایدن بود و به همین خاطر در ایران محمدجواد ظریف به تکاپو افتاد و باز هم دغدغه‌های جریانی و گروهی خود را مطرح کرد که تا انتخابات زمانی نمانده است و دولت آمریکا کاری بکند. اما اگر دولت آمریکا اکنون در وین در حال مذاکره است، قطعا به دلیل اضطراری است که با اجرایی شدن مصوبه هسته‌ای ایران و چرخش مجدد سانتریفیوژها و ایجاد ذخایر اورانیوم و قرار گرفتن رآکتور اراک در مسیر فعالیت مجدد، احساس کرده است. اگر آمریکایی‌ها به وین آمده‌اند، نه به خاطر روحانی و ظریف و عراقچی و دوپینگ انتخاباتی به آنها، بلکه از سر نگرانی و اضطراری است که مجلس شورای اسلامی با مصوبه دقیق و بموقع خود برای آنها ایجاد کرده است. بنابراین اگر قرار است اکنون کسی یا کسانی سر بلند کنند، قطعا آن فرد یا افراد روحانی، صالحی و ظریف نیستند. آقای روحانی فعلا بهتر است درباره فضاحتی که مدیریت ستاد مبارزه با کرونا به بار آورده و به قیمت از دست رفتن جان هموطنان‌مان شده تدبیری بیندیشد و همین‌طور به خاطر ناتوانی در مدیریت بازار و نمودار شدن آبروریزی صف‌های مرغ که در شأن عزت و کرامت مردم ما نیست، از پیشگاه مردم عذرخواهی کند، شاید در این روزهای واپسین دوران ریاست‌جمهوری‌اش، مردم مقداری از تقصیرات او را عفو کنند. 
5- به اعتقاد کارشناسان، حتی اگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت روحانی در وین به موضع رسمی و اصلی نظام درباره برجام وفادار بماند و حتی اگر این مذاکرات منجر به یک توافق شود، صرفا در مرحله توافق و فقط روی کاغذ خواهد ماند و به مرحله اجرایی و لغو تحریم‌ها نخواهد رسید. یک هدف آمریکا، بنا کردن چارچوب یک توافق ظالمانه در دولت روحانی برای فشار بر دولت آینده ایران است. آنها اضطرار انتخاباتی غرب‌گراها در ایران را فرصتی برای این هدف می‌دانند. نمایش وین صرفا یک نمایش انتخاباتی است و همانند برجام، از آن آبی برای مردم گرم نخواهد شد. مشت آقای روحانی و ظریف مدت‌هاست برای مردم باز شده و خیلی وقت است مردم دست این قبیل نمایش‌ها را خوانده‌اند. 
***
    هشدار به خطر رفع صوری و ناقص تحریم‌ها   
رئیس‌جمهور و سایر چهره‌های دولتی این روزها در حالی در صدد بهره‌برداری از قانون هسته‌ای مجلس با عنوان «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در مذاکرات با طرف خارجی هستند که در زمان تصویب این قانون بیشترین مخالفت را با آن داشتند، تا جایی که حسن روحانی در اقدامی خارج از عرف مرسوم در گفت‌وگو با خبرنگاران به این قانون حمله کرد و آن را مضر خواند. با این حال گذشت زمان و رویکرد دولت بایدن حکایت از آن داشت که برداشتن گام‌های عملی از سوی ایران برای مهار زیاده‌خواهی‌های آمریکا در جریان بازگشت به تعهدات برجامی امری لازم و ضروری است. هرچند آغاز مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین و دست پر ایران در برابر شرط‌های آمریکا باعث اجماع نظر پیرامون اهمیت این قانون شد اما مدت‌ها پیش از آغاز این مذاکرات و در جریان انصراف تروئیکای اروپا برای به جریان انداختن پرونده هسته‌ای کشورمان در شورای حکام، اهمیت برداشتن گام‌های عملی برای وادار کردن طرف‌های غربی به عقب‌نشینی مشهود شد. با تمام این اوصاف اما آغاز مذاکرات در وین و برخی زمزمه‌ها و تحلیل‌ها که حکایت از خیز دولت برای انعقاد توافقی با طرف مقابل جهت اثرگذاری بر فضای سیاست داخلی ایران داشت، نگرانی بسیاری از دلسوزان را به همراه داشت. فرضیه پذیرش توافق با آمریکا با حداقلی‌ترین تعهدها برای واشنگتن (که گزینه مطلوب کاخ سفید برای وین نیز به شمار می‌رود) باعث شد رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته نسبت به تبعات پذیرش چنین توافقی هشدار دهد. محمدباقر قالیباف با انتشار توئیتی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «قانون اقدام راهبردی با شکستن قفل صنعت هسته‌ای زمینه رفع کامل تحریم‌ها را فراهم کرده است؛ دل بستن به رفع صوری یا ناقص تحریم‌ها، مانع به ثمر نشستن قانون خواهد شد. فرصت‌ طلایی موجود باید با اتحاد و پافشاری بر حفظ منافع ملی به رفع کامل تحریم‌ها و حصول منافع اقتصادی ملموس برای مردم منجر شود». هشدار قالیباف مبنی بر دل بستن به رفع «صوری» و «ناقص» تحریم‌ها، آن هم در شرایطی که با اجرایی شدن قانون هسته‌ای مجلس ابتکار عمل به دست ایران افتاده است، نشان از جدی بودن بسیاری از احتمالات مطرح شده در روزهای اخیر دارد.

Page Generated in 0/0148 sec