printlogo


کد خبر: 232137تاریخ: 1400/1/22 00:00
مهر تأیید AFC بر ورزشگاه‌های بحرین برای میزبانی از ایران در انتخابی جام‌جهانی فوتبال
ضربه آخر

در حالی که فدراسیون فوتبال بسیار تاکید دارد قرار است با اعتراضات قانونی مانع میزبانی بحرین در بازی‌های انتخابی جام‌جهانی 2022 قطر شود اما متاسفانه در عالم واقعیت پازل‌های میزبانی این کشور یک به یک کنار یکدیگر قرار داده می‌شود. آخرین خبر در این باره دیروز شنبه مخابره شد: «ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا ورزشگاه‌های میزبان برای مسابقات گروه سوم انتخابی جام‌جهانی 2022 را تایید کرد». منبع خبر یک رسانه بحرینی است. در این باره البلاد چاپ بحرین نوشت: «شین مان جیل، نایب‌رئیس کمیته برگزاری مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا روز جمعه از زیرساخت‌ها و ورزشگاه‌های بحرین برای میزبانی از مسابقات گروه سوم انتخابی جام‌جهانی 2022 دیدار کرد. مسؤول کره‌ای AFC از ورزشگاه ملی، استادیوم خلیفه و استادیوم شیخ علی بن‌محمد دیدار کرد. بعد از بررسی‌های لازم، نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا ورزشگاه‌های میزبان برای مسابقات انتخابی را تایید کرد». پیش از این فدراسیون فوتبال ایران به دلیل انتخاب شدن بحرین به عنوان میزبان ادامه مسابقات گروه سوم از کنفدراسیون فوتبال آسیا به دادگاه حکمیت ورزش شکایت کرده بود اما حالا با تایید ورزشگاه‌های بحرین باید عملا کار را تمام شده دانست. از سوی دیگر بسیار بعید است دادگاه حکمیت ورزش (CAS) بخواهد در این فاصله اندک تا شروع بازی‌ها یعنی تا خردادماه سال جاری، حکمی صادر کند. به نظر می‌رسد ترفند شهاب‌‌الدین عزیزی‌خادم به این صورت است که با مطرح کردن این صحبت‌ها تا خردادماه زمان بخرد و وقتی بازی‌ها شروع شد سپس عنوان کند ما همه تلاش‌مان را کردیم اما زورمان به کنفدراسیون فوتبال آسیا نرسید. البته همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد باید همه این اعتراض‌ها و فعالیت‌های لابی‌گرانه، ماه‌های قبل از صدور حکم از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام می‌شد. حالا که رای صادر شده و ماموران اعزامی به بحرین ورزشگاه‌های این کشور را تایید کردند، دیگر چه امیدی به تغییر میزبان است. 
 
* قرار است فردا حکم اعلام شود
از سوی دیگر غلامرضا رفیعی، مشاور عالی حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال، درباره واکنش AFC به تقاضای رسیدگی سریع به پرونده اعطای میزبانی به بحرین در دادگاه CAS، گفت: کنفدراسیون فوتبال آسیا علاوه بر ۲ روز مهلت قانونی، یک روز دیگر برای پاسخگویی درخواست کرده بود. احتمالا آنها پاسخ خود را تا پایان ساعت اداری جمعه داده‌ باشند اما در حال حاضر در تعطیلات پایان هفته (شنبه و یکشنبه) به سر می‌بریم و روز دوشنبه مشخص می‌شود AFC با درخواست ایران موافقت کرده است یا خیر. او در واکنش به اینکه امکان دارد به علت رسیدگی به این پرونده، تأخیری در برگزاری مسابقات انتخابی جام‌جهانی در گروه ایران حاصل شود؟ اظهار کرد: امیدواریم کنفدراسیون با این درخواست موافقت کند، به خاطر اینکه ما می‌خواهیم تکلیف مشخص شود و اصلا دوست نداریم تاخیری در اجرای مسابقات پیش بیاید. ایران عضو کنفدراسیون آسیا و از بنیان‌گذاران این کنفدراسیون است و قصد نداریم کوچک‌ترین اخلالی در برنامه بازی‌ها پیش آید. رفیعی در واکنش به اینکه اقدام ایران برای رسیدگی به این پرونده اقدام مناسبی بود؟ گفت: بعضی‌ها با معیارهای خود امکان موفقیت ایران در این پرونده را می‌سنجند که چقدر شانس موفقیت داریم و آیا در این دعوا برنده می‌شویم و آیا تضمینی وجود دارد که در دادگاه بین‌المللی موفق شویم؟ این سوالات درست نیست. هرگز به عنوان مشاور عالی حقوقی فدراسیون فوتبال نمی‌توانم درصد موفقیت را بگویم. 
 
* تاج فرصتی برای اعتراض داشت؟
موضوع اعطای میزبانی به بحرین در انتخابی جام‌جهانی فوتبال و سلب میزبانی از ایران، یکی از مسائل مهم روزهای اخیر فوتبال ایران است. عدم واکنش مهدی تاج، نایب‌رئیس ایرانی AFC به این موضوع در ماه‌های گذشته نیز یکی از موضوعات مورد بحث بوده که بارها بازتاب‌ رسانه‌ای داشته است، تا اینکه در روزهای گذشته و بعد از برگزاری جلسه کمیته اجرایی AFC عنوان شد مهدی تاج در این جلسه به موضوع میزبانی بحرین اعتراض کرده است. انتشار این خبر در کنار پاسخ کوتاه ویندزور جان، دبیرکل AFC به این موضوع آن هم همراه با عکسی از دیدار تاج و دبیرکل در لابی محل برگزاری جلسه کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا، در شرایطی بود که پیش از آن AFC هیچ اشاره‌ای به مبحث میزبانی بحرین به عنوان دستور کار این جلسه و اعتراض مهدی تاج در این نشست نکرده بود. همچنین تاکنون هیچ سندی درباره گنجاندن موضوع میزبانی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در دستور کار جلسه مذکور و حتی درخواست مهدی تاج برای اظهارنظر در جریان این نشست منتشر نشده است.

Page Generated in 0/0131 sec