printlogo


کد خبر: 232152تاریخ: 1400/1/23 00:00
دور دنیا

ولیعهد سابق اردن برای عبدالله دوم شرط گذاشت
به گزارش شبکه روسیا الیوم، فهد الخیطان، روزنامه‌نگار اردنی با انتشار یادداشتی درباره تحولات اخیر اردن، نوشت: امضای تعهدنامه وفاداری به پادشاه توسط حمزه بن‌الحسین، برادر ناتنی عبدالله دوم، پادشاه اردن و ولیعهد سابق این کشور پایان رخدادهای اخیر اردن نیست و وی باید تعهداتش را عملی کند. وی افزود: وفاداری حمزه او را از پذیرش مسؤولیت نقش وی در این پرونده معاف نمی‌کند. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که نمادهای فتنه در اردن از حمزه برای دستیابی به اهداف‌شان استفاده کرده‌اند اما داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد این شاهزاده اردنی نقش‌های مختلفی را در رخدادهای اردن ایفا کرده است. طبق این یادداشت، این حقایق قاطع شوک بزرگی را در خاندان هاشمی (پادشاهی) اردن ایجاد کرده است بویژه اینکه حمزه توقف فعالیت‌هایش را مشروط به برعهده گرفتن فرماندهی ارتش و نظارت بر دستگاه‌های امنیتی کرده است.
***
هشدار فؤاد سنیوره نسبت به طولانی‌شدن مذاکرات مرزی با اسرائیل
فؤاد سنیوره، نخست‌وزیر اسبق لبنان با هشدار نسبت به طولانی شدن مذاکرات ترسیم خطوط مرزی با رژیم صهیونیستی گفت ادامه این روند کشور را از دستیابی به منابع ثروت خود محروم می‌کند. سنیوره در گفت‌وگو با روزنامه سعودی فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط چاپ لندن با اشاره به کارشکنی‌های موجود در تلاش‌های به کار رفته جهت ترسیم مرزهای دریایی، تاکید کرد: خواسته‌های جدید لبنان در این باره مبتنی بر پایه‌های محکمی است و همه لبنانی‌ها از تیم مذاکره‌کننده حمایت به عمل می‌آورند اما وقتی این خواسته‌ها از نظر قانونی مورد تایید قرار نگرفته‌اند، در آن صورت مذاکرات ممکن است سال‌ها طول بکشد و دیر هنگام خواهیم توانست از منابع ثروت خود استفاده کنیم. مذاکرات غیرمستقیم لبنان با رژیم صهیونیستی به سرپرستی و میانجیگری آمریکا و زیر چتر سازمان ملل پس از برگزاری 4 جلسه در مقر سازمان ملل در «راس الناقوره» دورترین نقطه واقع در جنوب غرب لبنان هم‌اکنون متوقف مانده است، زیرا هیات لبنانی علاوه بر ۸۶۰ کیلومتر مورد اختلاف میان ۲طرف، خواستار یکهزار و ۴۳۰ کیلومتر بیشتر شده است. هیات لبنانی چند هفته پیش اعلام کرد مذاکرات را از سر نخواهد گرفت مگر آنکه در مصوبه‌ای که دولت لبنان در سال ۲۰۱۰ به سازمان ملل ارائه داد، اصلاحاتی انجام شود. لبنان و رژیم صهیونیستی علاوه بر مرزهای آبی در ارتباط با مرزهای زمینی نیز در ۳ منطقه «مزارع شبعا»، روستای «غجر» و «بلندی‌های کفرشوبا» با یکدیگر اختلاف دارند. 
***
توجیه «بی‌بی‌سی» نسبت به موج انتقادات به پوشش خبر مرگ فیلیپ
روز جمعه بی‌بی‌سی بعد از اعلام خبر مرگ «شاهزاده فیلیپ» در ۹۹ سالگی، همه برنامه‌های خود را قطع کرد و این خبر در کل روز به تنها موضوع خبری این رسانه تبدیل شد. در پی این اقدام، بسیاری از مردم انگلیس که از پوشش بی‌وقفه این خبر به ستوه آمده بودند، شروع به شکایت کردند که در نهایت بی‌بی‌سی به جای توجه به اعتراض مخاطبان، صفحه‌ای را به این شکایات اختصاص داد. به گزارش «آرتی»، سرویس جهانی بی‌بی‌سی سپس در مطلبی با عنوان «چرا بی‌بی‌سی با جزئیات زیاد به پوشش خبری مرگ شاهزاده فیلیپ می‌پردازد؟» که به شکلی معنادار آن را فقط در وب‌سایت‌های به زبان روسی، چینی و فارسی خود قرار داد، تلاش کرد مخاطبان را قانع کند که بازوی سلطنت انگلیس نیست و پول مالیاتی که برای برنامه‌های خود دریافت می‌کند، بخوبی برای چنین پوششی هزینه می‌شود. این سرویس خبری در توجیهی اعلام کرد: علاقه عمومی به خانواده سلطنتی در بریتانیا سال‌ها به طور مداوم زیاد بوده است. چنین موقعیتی این پوشش را می‌طلبد. پیش‌تر روزنامه «گاردین» گزارش داد شبکه بی‌بی‌سی روز جمعه به‌ صورت بی‌وقفه ده‌ها برنامه درباره شاهزاده فیلیپ پخش کرد. در نهایت شبکه بی‌بی‌سی، پس از مواجهه با سیل انتقادات از سوی شهروندان انگلیسی، در بخش انتقادات و پیشنهادات خود صفحه‌ جدیدی با این موضوع باز کرد. در بالای این صفحه نوشته شده بود: «در حال دریافت شکایاتی درباره پوشش بیش از حد مرگ شاهزاده فیلیپ دوک ادینبورو هستیم». شهروندان انگلیسی علاوه بر هجوم به صفحه انتقادات و پیشنهادات بی‌بی‌سی، در رسانه‌های اجتماعی نیز به اعتراض پرداختند. 
***
۵۲ عضو گروه طالبان در افغانستان کشته شدند
وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ عضو گروه طالبان کشته و ده‌ها نفر دیگر هم زخمی شدند. وزارت دفاع افغانستان افزود در عملیات نیروهای ارتش و حملات هوایی در مناطق مختلف افغانستان در استان‌های سمنگان، زابل، اورزگان، قندهار و ننگرهار ۲۴ نفر از آنان زخمی شدند. در اطلاعیه وزارت دفاع افغانستان آمده است: در این درگیری‌ها شماری از فرماندهان طالبان نیز کشته شده‌اند و تعداد زیادی سلاح و مهمات آنها نیز از بین رفته است. جنگ در افغانستان در آستانه نشست ترکیه برای صلح افغانستان شدت یافته و تلفات ۲ طرف نیز افزایش داشته است. گروه طالبان تلاش دارد در کنار صلح از طریق جنگ، امتیازهای بیشتری به دست آورد. 

Page Generated in 0/0050 sec