printlogo


کد خبر: 232153تاریخ: 1400/1/23 00:00
مأموریت ژنرال آستین، رئیس پنتاگون در سفر به تل‌آویو چیست؟
پیام سرسپردگی بایدن به اسرائیلی‌ها

نخستین تور فرامرزی رئیس جدید پنتاگون ثابت کرد دولت دموکرات‌ها نیز همانند اسلاف خود هیچ رویکرد متفاوتی نسبت به رژیم صهیونیستی نداشته و بایدن نیز همانند ترامپ و اوباما سرسپرده اسرائیلی‌ها خواهد بود. ژنرال لوید آستین، نخستین وزیر دفاع رنگین‌پوست ایالات متحده دیروز در ادامه تور اروپایی-‌خاورمیانه‌ای‌اش در سفری ۲ روزه وارد تل‌آویو شد. 
این نخستین سفر یک مقام بلند‌پایه کابینه جدید واشنگتن به سرزمین‌های اشغالی است؛ سفری که در مقطعی بسیار حساس برای اسرائیلی‌ها انجام می‌شود؛ یعنی افشای حمله تروریستی این رژیم به یک شناور ایرانی در دریای سرخ همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات برجامی با حضور طرف‌های ایرانی و آمریکایی در وین، پایتخت اتریش. 
طبق آنچه رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی کرده بودند، ماموریت آستین در سفر به فلسطین اشغالی تنها در چارچوب مسؤولیت‌های نظامی او نبوده و این ژنرال 4 ستاره بازنشسته آمریکایی در حقیقت حامل پیام اطمینان خاطر جو بایدن به صهیونیست‌ها مبنی بر تامین امنیت اسرائیل به هر قیمتی است. یورو‌نیوز نیز پیش از این سفر خبر داده بود دولت بایدن قصد دارد همزمان با پیشبرد مذاکرات احیای برجام با طرف ایرانی، از طریق فرستاده نظامی خود به دولت موقت رژیم صهیونیستی که همچنان تحت کنترل نتانیاهو و تندروهای لیکود است، اطمینان دهد امنیتش در منطقه تامین خواهد شد؛ پیامی که می‌تواند به کدگشایی از محتوای توافق تیم دیپلماتیک دولت روحانی در وین کمک شایانی کند یا به عبارت دیگر، بازگشت احتمالی واشنگتن به برجام به ضرر اسرائیل نخواهد بود. آستین در بدو ورود به تل‌آویو در دیدار با همتای صهیونیست خود بنی گانتس، پیش‌بینی‌‌ها را محقق کرد و گفت: «دولت بایدن به حمایت از امنیت اسرائیل پایبند است و از عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی مسلمان حمایت می‌کنیم». در مقابل گانتس هم با لحنی تحکم‌آمیز خطاب به میهمان سیاه‌پوست خود گفت: «هر گونه توافق با ایران باید در خدمت منافع واشنگتن که با منافع ما همسو است، باشد. اسرائیل از نزدیک با آمریکا همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود در صورت امضای توافق جدید با ایران، یک مسابقه خطرناک تسلیحاتی روی نمی‌دهد».
البته ابراز سرسپردگی تام و تمام وزیر دفاع دولت بایدن در جلسه آتی او با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل خواهد بود. این در حالی است که پیش از ورود آستین به تل‌آویو، روزنامه نیویورک‌تایمز با استناد به منابع اطلاعاتی خود و با اشاره به تنش‌های دریایی اخیر میان ایران و رژیم صهیونیستی مدعی شده بود مین‌های مغناطیسی اسرائیلی‌ها منشأ انفجار در کشتی ایرانی بوده است. این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس اعلام کرده بود تل‌آویو، واشنگتن را در جریان این حمله قرار داده است. پس از آن بود که پنتاگون نیز به نوبه خود از این حمله تروریستی اسرائیلی‌ها حمایت کرد. 
با این حال افشای این حمله توسط منابع دولتی آمریکا به مطبوعات برای صهیونیست‌ها گران تمام شده است، چرا که آنها همواره به دنبال چنین حملاتی به طور رسمی سکوت اختیار کرده و به همین اکتفا می‌کردند که برای تامین امنیت خود «هر کاری که لازم باشد» انجام خواهند داد. نخستین سفر خارجی رئیس جدید پنتاگون مقاصد مهم دیگری نیز در قاره سبز دارد که ملتهب‌ترین دوران خود پس از پایان جنگ سرد را زیر سایه تهدید نظامی روس‌ها پشت سر می‌گذارد. 
آستین پیش از پرواز به تل‌آویو، روز شنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر سازمان ناتو با ینس استولتنبرگ، دبیرکل دانمارکی این سازمان دیدار کرد و قرار است در آلمان و انگلیس نیز دیدارهایی با همتایان نظامی خود درباره نحوه تعامل ائتلاف ناتو با خطر حمله احتمالی روسیه به اوکراین و همچنین افزایش اقدامات و فعالیت‌های نظامی چین داشته باشد. او در آلمان با وزیر دفاع این کشور و یان هکر، مشاور سیاست خارجی و امنیت آلمان درباره روابط دفاعی دوجانبه در مواجهه با رقبای مشترک راهبردی مذاکره خواهد کرد و در انگلستان با بن‌ والاس، وزیر دفاع این کشور درباره گسترش همکاری‌های امنیتی و نظامی میان آنگلوساکسون‌ها به بحث خواهد نشست.

Page Generated in 0/0051 sec