printlogo


کد خبر: 232154تاریخ: 1400/1/23 00:00
سریال سرقت و افشای اطلاعات حیاتی کاربران شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی ادامه دارد
کلاب‌هاوس هم هک شد

شبکه اجتماعی پر سر‌و‌صدای کلاب‌هاوس هنوز از راه نرسیده هک شد. اطلاعات اساسی 3/1 میلیون نفر از کاربران این شبکه صوت‌محور تحت iOS کمی بعد از سالگرد آغاز به کارش به سرقت رفت. تارنمای سایبرنیوز دیروز با انتشار خبر حمله سایبری به پایگاه داده‌های افزونه ارتباطی کلاب‌هاوس فاش کرد اطلاعات سرقت شده شامل نام کاربری،‌ شناسه کاربری، نام خانوادگی،‌ عکس، ‌آدرس توئیتر، آدرس اینستاگرام، تعداد دنبال‌کنندگان و دنبال‌‌شوندگان و تاریخ ایجاد حساب می‌شود. بر اساس این گزارش هکرها اطلاعات فوق مربوط به 3/1 میلیون کاربر این شبکه را به طور رایگان در یک تالار گفت‌وگوی آنلاین محبوب شکارچی‌های اینترنتی قرار داده‌اند. این رخداد از آن جهت مهم است که تنها چند روز از انتشار اخبار درز داده‌ها و اطلاعات بیش از یک میلیارد حساب کاربری شبکه‌های فیس‌بوک و لینکدین آن هم به شکلی مشابه می‌گذرد. 
طی هفته اخیر، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه اطلاعات شخصی 533 میلیون کاربر فیسبوک (حدود یک‌چهارم کل کاربران این پلتفرم) و بیش از 500 میلیون کاربر لینکدین (دو‌سوم کل کاربران) هک شده و روی فروم‌های مشابه به حراج گذاشته شده است. درباره لینکدین، بخشی از اطلاعات شخصی سرقت شده کاربرانش از بین رفته یا برای فروش آنلاین گذاشته شده است. همچنین گفته می‌شود یک هکر تلاش کرده این اطلاعات و داده‌ها را با مبلغی گزاف در ازای بیت‌کوین به فروش برساند. 
 متعاقب آن کلاب‌هاوس که مارس 2020 راه‌اندازی و به سرعت به یک شبکه اجتماعی جنجالی و متفاوت تبدیل شد نیز مورد حمله سایبری قرار گرفته است. گزارش‌ها حاکی از آن است برخی منابع کارشناسی امنیت سایبری، شرکت آمریکایی مجری این اپلیکیشن با نام «آلفا اکسپلوریشن» را مسؤول سرقت اطلاعات شخصی کاربرانش توصیف کرده بودند، چرا که نه تنها آخرین نسخه‌ برنامه iOS این پلتفرم با عجله‌ای ابهام‌آمیز به رغم نقص داده منتشر شد، بلکه این شرکت همین اواخر برای جلب مخاطبان انبوه جهانی، نسخه سازگار با اندروید کلاب‌هاوس را هم با مشکلات امنیتی مشابه ارائه کرده بود. این شرکت به مالکیت «پل دیویسون» و «روهان سث» در نخستین واکنش به خبر هک شدن گسترده اطلاعات کاربرانش، ابتدا اطلاعات سرقت شده را فاقد اهمیت حیاتی معرفی کرد اما ساعاتی بعد تارنمای سایبرنیوز اعلام کرد اگر این اطلاعات در اختیار گروه‌های هکر بزهکار قرار بگیرد، خطرات زیادی صاحبان حساب‌های لو رفته را تهدید می‌کند. 
هفته پیش متعاقب انتشار اطلاعات حیاتی هک شده 533 میلیون کاربر فیسبوک، بنیانگذار شرکت اطلاعاتی اسرائیلی «هادسون راک» در زمینه جرائم اینترنتی، با تاکید بر اهمیت این افشاگری بی‌سابقه، دسترسی به اطلاعات محرمانه را ابزاری در خدمت مهندسی اجتماعی برشمرده بود که قطعا مراجع سیاسی بانفوذ از آن بهره می‌برند. «الون گال» در 2 توئیت جداگانه نخست نوشته بود: «بازیگران بد مطمئنا از اطلاعات برای مهندسی اجتماعی، کلاهبرداری، هک و بازاریابی استفاده می‌کنند». او سپس اشاره کرده بود: «داده‌های به خطر افتاده همچنین شامل شناسه‌های فیسبوک، نام کامل، مکان‌ها، برخی آدرس‌های ایمیل، وضعیت روابط و سایر جزئیات است». جالب اینکه خود رژیم صهیونیستی در مظان اتهام هک داده‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. 
هک شدن کلاب‌هاوس می‌تواند ضربه‌ای مهلک به این شبکه بشدت در حال رشد رقیب فیسبوک وارد کند که احتمالا اهدافی سیاسی را در رابطه با دخالت در فضای اجتماعی برخی کشورهای درگیر انتخابات سرنوشت‌ساز در سال 2021 دنبال می‌کرد. 
 کلاب‌هاوس در هفته‌های اخیر با اپراتورها و دولت‌های چند کشور از جمله فرانسه، چین، مصر، امارات و ایران درباره نحوه ارائه سرویس به کاربران بومی این کشورها اختلاف پیدا کرده بود. 
همچنین بر کسی پوشیده نیست شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌تر و قدیمی‌تر از کلاب‌هاوس چون فیسبوک، توئیتر، دیسکورد، اسپاتیفای و اسلک، پس از مشاهده موفقیت این برنامه از رونمایی اپلیکیشن‌های مشابه آن خبر داده بودند.

Page Generated in 0/0050 sec