printlogo


کد خبر: 232182تاریخ: 1400/1/23 00:00
اخبار

ارجاع گزارش استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ ۱۳ قانون به قوه قضائیه
نمایندگان با ارجاع گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی به قوه‌ قضائیه درباره استنکاف از اجرای ماده یک قانون مدنی از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور، با 190 رای موافق، 9 رای مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر موافقت کردند. کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درباره استنکاف رئیس‌جمهور از اجرای ماده یک قانون مدنی را قرائت کرد. 
نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس گفت: مطابق اصل یکصد‌وبیست‌و‌سوم(123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «رئیس‌جمهور موظف است مصوبات مجلس شورای اسلامی یا نتیجه همه‌پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضا کند و برای اجرا در اختیار مسؤولان بگذارد» و همچنین مطابق ماده 1 قانون مدنی اصلاحی 14/8/1370 «مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه‌پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود. رئیس‌جمهور باید ظرف مدت 5 روز آن را امضا و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت 72 ساعت پس از ابلاغ منتشر نماید». 
وی ادامه داد: بر اساس تبصره ماده مذکور، در صورت استنکاف رئیس‌جمهور از امضا یا ابلاغ قانون در مهلت 5 روزه مذکور، به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت 72 ساعت متن قانون را چاپ و منتشر کند. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: با عنایت به حکم ماده 3 قانون مدنی، تمام قوانین باید در روزنامه رسمی منتشر شود و مطابق ماده 2 قانون مذکور، تاریخ لازم‌الاجرا شدن قوانین 15 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی محاسبه می‌شود. بنابراین عدم امضا و عدم صدور دستور انتشار قوانین توسط رئیس‌جمهور منتج به تأخیر در اجرای احکام و تکالیف قانونی و متضرر شدن مردم و تضییع حقوق دولتی می‌شود. 
نماینده مردم در مجلس بیان کرد: با توجه به تقاضای 32 نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با نمایندگی جناب آقای حسینعلی‌ حاجی‌دلیگانی، مبنی بر اعمال ماده 234 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره استنکاف از اجرای ماده یک قانون مدنی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور محترم دولت‌‌های یازدهم و دوازدهم از زمان تصدی به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در موارد متعدد مرتکب استنکاف از اجرای حکم ماده یک قانون مذکور شده است. 
***
جدول زمان‌بندی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد
بر اساس جدول زمان‌بندی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، اسامی نهایی داوطلبان انتخابات در روزهای ۵ و ۶ خردادماه اعلام و تبلیغات هم از روز ۷ خرداد آغاز می‌شود. جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ که توسط وزارت کشور اعلام شده به شرح زیر است:
۱- صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور به فرمانداران ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
۲- تشکیل هیات‌های اجرایی توسط فرمانداری‌ها از تاریخ ۲1 اردیبهشت تا ۲۳ اردیبهشت
۳- ثبت‌نام داوطلبان ۲۱ اردیبهشت تا ۲۵ اردیبهشت
۴- رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان از ۲۶ اردیبهشت تا ۳۰ اردیبهشت
۵- تمدید مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد
۶- انتشار اسامی داوطلبان توسط وزارت کشور ۵ خرداد تا ۶ خرداد
۷- تبلیغات انتخابات ۷ خرداد تا ۲6 خرداد
۸- ممنوعیت تبلیغات ۲۷ خرداد؛ اخذ رای ۲۸ خرداد
۹- انجام مرحله دوم (در صورت نیاز) در تاریخ ۴ تیر
***
نبویان:
توافق با چین برد - برد است
نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محورهای قرارداد ایران و چین در حوزه نفت و انرژی است، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما تحریم در زمینه فروش نفت است که چین در این قرارداد تضمین داده است تا ۲۵ سال از ما نفت خریداری کند. نبویان افزود: از سوی دیگر ما در اوج تحریم‌ها هستیم و در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را به فروش می‌رسانیم که نزدیک به ۹۰۰ هزار بشکه نفت از این رقم به چین فروخته می‌شود. 
وی تصریح کرد: همچنین در این قرارداد قید شده ایران و چین همکاری‌هایی در زمینه توسعه میادین نفتی، توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و همچنین تجهیز ذخایر نفت، گاز و پتروشیمی داشته باشند. پس از برجام همه به یاد داریم شرکت‌هایی مانند «شل» به ایران آمدند اما همه رفتند. در مقابل، چین در اوج تحریم‌ها این قرارداد مهم را با ایران منعقد کرد. وی متذکر شد: قرارداد ایران و چین یک توافق برد - برد است و اینطور نیست که ما ضرر کنیم و توافق بسیار خوبی است. ممکن است برخی بگویند چین با انعقاد این قرارداد به دنبال منافعی است که باید گفت این مساله درست است و طبیعی است هر کشوری برای خود منافعی داشته باشد و ما هم قطعا منافع خود را مدنظر قرار می‌دهیم. 
نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برجام آمریکا و غربی‌ها به منافع خود رسیدند و از برجام نهایت استفاده را بردند اما صنعت هسته‌ای ما را عقب انداختند، حتی یک تحریم را هم کم نکردند و تحریم‌ها علیه ایران را اضافه هم کردند و برجام کاملا به ضرر ما بود.

Page Generated in 0/0059 sec