printlogo


کد خبر: 232204تاریخ: 1400/1/24 00:00
منابع محلی در مأرب فاش کردند ساکنان این شهر خود را آماده استقبال از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌کنند
علنی شدن هسته‌های مقاومت مردمی در مأرب

گروه بین‌الملل: از ابتدای این هفته که تصاویر و ویدئوهایی مبنی بر خروج تسلیحات سنگین ائتلاف سعودی از مأرب مخابره شد، گمانه‌ها پیرامون اینکه نبرد در مأرب طی روزهای آتی با تغییر فاز همراه خواهد شد، تقویت شد. تحولات 2 روز گذشته نیز این موضوع را که از این پس نبرد یمن به خیابان‌ها خواهد کشید و مأرب شاهد جنگ شهری خواهد بود، حتمی نشان می‌دهد. شاید از همین رو است که هسته‌های مقاومت مردمی که تاکنون به شکل مخفی در مأرب علیه متجاوزان و مزدوران سعودی فعالیت می‌کردند، ضمن آشکار کردن اقدامات خود با نصب پوستر و نوشتن شعارهای انصارالله یمن بر دیوارهای شهر، آمادگی مردم را برای استقبال از نیروهای صنعا و همراهی با آنها در مبارزه با متجاوزان اعلام کرده‌اند. 
 
* آمادگی اهالی مأرب برای استقبال از نیروهای صنعا
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از البوابه، منابع محلی در شهر مأرب فاش کردند ساکنان این شهر خود را آماده استقبال از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌کنند. این منابع بیان کردند: همزمان نیروهای ویژه وابسته به ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان آن دست به بازداشت‌های گسترده ساکنان این شهر تحت بهانه هسته‌های خفته صنعا در مأرب زده‌اند. در همین حال آژانس مطبوعات یمن دیروز در این ارتباط نوشت: دیوارهای شهر مأرب در ساعات گذشته مملو از شعارهای انقلابی و عباراتی بود که خوشحالی ساکنان شهر از ورود نیروهای انصارالله به این شهر را نشان می‌دهد. یک منبع محلی به آژانس مطبوعات یمن گفت شعارهای انقلابی متعددی دیوارها و نواحی شهر مأرب را پر کرده است که نشان می‌دهد ساکنان شهر برای استقبال از کاروان‌های نیروهای مورد حمایت صنعا خود را آماده می‌کنند. به گفته این منبع، نیروهای ویژه وابسته به نیروهای ائتلاف و نیروهای تحقیقات جنایی وابسته به شبه‌نظامیان «اصلاح» به بهانه پیدا کردن گروه‌های مخفی وابسته به انصارالله در شهر، اقدام به بازداشت‌های گسترده‌ ساکنان شهر مأرب کرده‌اند. همزمان منابع محلی گزارش دادند در حالی که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به دروازه‌های شهر نزدیک شده‌اند، بسیاری از سرکرده‌های ائتلاف سعودی از شهر گریخته‌اند. با وجود حملات هوایی هدفمند برای توقف حرکت نیروهای صنعا اما این نیروها به حرکت خود به سوی شهر ادامه می‌دهند و روز‌به‌روز مناطق بیشتری را به کنترل خود درمی‌آورند. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از سمت شمال، غرب و شرق به شهر مأرب نزدیک شده‌اند. این نیروها با پیشروی از سمت غرب و جبهه «صرواح» و از تپه‌های «سنجر» و «حرمل» به سمت جاده آسفالت در حرکت هستند و فاصله باقیمانده نیروهای صنعا از جاده آسفالته تحت کنترل نیروهای ائتلاف تا مرکز شهر مأرب فقط 5 کیلومتر است. در شمال این شهر هم نیروهای صنعا ضمن دفع یورش نیروهای ائتلاف سعودی و القاعده به سمت «العلم الابیض»، موفق به پیشروی به سمت جاده مواصلاتی بین‌المللی میان ورودی شرقی شهر مأرب و جاده عبوری استان حضرموت و گذرگاه مرزی «الودیعه» با عربستان شدند. 
 
* هرج‌و‌مرج شدید در شهر مأرب
پیشروی‌های نیروهای صنعا در ورودی‌های شهر مأرب سبب سرخوردگی نیروهای ائتلاف و شبه‌نظامیان وابسته به آن شده است و کنترل اوضاع از دست آنها خارج و سبب اجرای تدابیر شدید امنیتی در داخل این شهر شده است. از شهر مأرب گزارش می‌رسد غارت و هرج‌و‌مرج زیاد شده است. محموله‌های نفتی که از «صافر» به سمت شهر مأرب می‌آید، هدف غارت قرار گرفته و سبب بحران فرآورده‌های نفتی در این شهر و قطع برق در بیشتر محله‌های شهر از جمله محله «الروضه» شده است. این در شرایطی است که نیروهای ائتلاف اقدام به احداث خاکریز و حفر خندق در غرب شهر و آماده شدن برای جنگ‌های خیابانی کرده‌اند. نیروهای زیادی در اطراف «هتل بلقیس» که افسران سعودی اتاق عملیات ائتلاف و فرماندهان نظامی دولت هادی در آن مستقر هستند، حضور یافته‌اند؛ موضوعی که ساکنان شهر آن را به منزله فتح قریب‌الوقوع شهر به دست نیروهای صنعا دانسته‌اند. 
 
* عملیات با 17 پهپاد و 2 موشک بالستیک در عمق خاک سعودی
از سوی دیگر شبکه المسیره یمن دیروز با انتشار بیانیه نیروهای مسلح یمن از عملیات گسترده پهپادی و موشکی یمنی‌ها در عمق خاک سعودی خبر داد. در این بیانیه آمده است: عملیات ۳۰ شعبان در عمق خاک سعودی در واکنش به تشدید تجاوز و محاصره ظالمانه علیه یمن با ۱۷ پهپاد و ۲ موشک بالستیک انجام شد و طی آن با ۱۰ پهپاد از نوع «صماد ۳» پالایشگاه‌های شرکت آرامکو در ۲ منطقه جده و الجبیل هدف قرار گرفت. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: مراکز حساس نظامی در ۲ منطقه خمیس مشیط و جازان نیز با ۵ پهپاد از نوع قاصف k2 و ۲ موشک بالستیک از نوع «بدر ۱» هدف قرار گرفت. وی افزود: عملیات ۳۰ شعبان از شامگاه یکشنبه (۱۱ آوریل) آغاز شد و تا صبح امروز (دیروز دوشنبه) ادامه یافت و به لطف الهی اهداف مورد نظر با موفقیت محقق شد. ما تاکید می‌کنیم عملیات ما تا زمانی که تجاوز و محاصره علیه کشورمان ادامه داشته باشد، ادامه خواهد یافت. در همین حال رسانه‌های سعودی شامگاه یکشنبه خبر دادند یک موشک بالستیک و پهپاد مسلح که ارتش یمن توسط آنها درصدد هدف قرار دادن جازان بوده،‌ رهیابی و منهدم شده است. ائتلاف عربستان سعودی از بیم حملات موشکی - پهپادی، در طول ۶ سال جنگ علیه یمن، جنگنده‌ها و پهپادهای مهاجم خود را در مراکز غیرنظامی مستقر کرده است تا یمنی‌ها را به عنوان کسانی که مناطق غیرنظامی مانند فرودگاه‌ها را هدف قرار می‌دهند، معرفی کند. فرودگاه ابها و پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط جزو فرودگاه‌هایی هستند که بیشترین حملات هوایی این ائتلاف علیه یمن از این ۲ مکان انجام می‌شود. 
 
* الجبیل، هدف جدید یمنی‌ها
در بین اهداف مورد نظر در عملیات پهپادی-‌موشکی دیروز، حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در الجبیل مورد تازه‌ای بود که تاکنون در سلسله عملیات‌های یگان موشکی یمن جایگاهی نداشت و اشاره سخنگوی نیروهای مسلح یمن به این هدف اهمیت آن را نمایان می‌کند. در اهمیت این پالایشگاه باید به این موضوع اشاره کرد که سال 2008 شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو عربستان سعودی) و توتال تصمیم خود را برای سرمایه‌گذاری در یک پالایشگاه با ظرفیت 400،000 بشکه در روز با کلاس جهانی و تبدیل کامل در الجبیل عربستان سعودی تأیید کردند. این پالایشگاه فرآورده‌های نفت خام سنگین عربستان را به محصولات تصفیه‌شده با کیفیت بالا پالایش می‌کند. امکانات عالی شهر صنعتی الجبیل مانند بندر صنعتی ملک فهد، شبکه‌های برق و آب و منطقه مسکونی بر اهمیت این شهر بندری افزوده است.

Page Generated in 0/0103 sec