printlogo


کد خبر: 232234تاریخ: 1400/1/24 00:00
قتل یک جوان سیاه‌پوست توسط پلیس، بار دیگر به اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا دامن زد
سیاه‌کشی در روز شورش سفیدها

گروه بین‌الملل:‌ با قتل یک جوان آفریقایی‌تبار دیگر در همان محل قتل «جرج فلوید» در ایالت مینه‌سوتا، آتش اعتراضات ضد نژادپرستی همزمان با تظاهرات نژادپرستان سفیدبرتر‌پندار در حال گسترش به سراسر ایالات است؛ پدیده‌ای که می‌تواند به شکل خطرناکی تقابل ترامپی‌ها و ضد ترامپی‌ها را در آمریکا دامن بزند. 
ساعت 2 بعد از ظهر روز یکشنبه گذشته به وقت محلی، «داونت رایت» جوان 20 ساله سیاه‌پوست پس از آنکه خودرویش در ایست بازرسی گارد ملی در حومه شهر مینیاپولیس متوقف شد، بدون دلیل خاصی توسط یکی از ماموران هدف گلوله مستقیم قرار گرفت و در دم جان داد. این قتل بویژه از آن نظر حساسیت‌برانگیز بود که اولا نزدیک محل قتل جرج فلوید، شهروند مینیاپولیس توسط پلیس در خردادماه سال گذشته انجام شد و ثانیا با برگزاری دادگاه ماموری که او را به آن شکل فجیع با پا گذاشتن روی گردنش به قتل رسانده بود، همزمان شد. ساعاتی بعد از قتل داونت رایت صدها نفر خارج از مرکز پلیس در بروکلین سنتر در شمال غرب مرکز ایالت مینه‌سوتا تجمع کردند که نیروهای پلیس این اعتراضات را با شلیک گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی به سمت تظاهرات‌کنندگان به خشونت کشیدند. این وقایع در همان روزی رخ داد که تظاهرات از پیش برنامه‌ریزی شده گروه‌های راست افراطی حامی ترامپ در چندین شهر آمریکا به درگیری با پلیس انجامید. در همین حال، لایحه‌ سرکوبگرانه‌ای که جمهوری‌خواهان در خانه نمایندگان ایالت فلوریدا مشخصا علیه تجمعات جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» ارائه داده‌اند، بر حساسیت‌های جامعه آمریکا افزوده است. 
 
* ناآرامی‌های جدید در مینیاپولیس
دور جدید ناآرامی‌ها در مینیاپولیس شامگاه یکشنبه آغاز شد. به گزارش رویترز مادر جوان مقتول 20 ساله گفته است فرزندش پس از دستگیری توسط ماموران با او تماس تلفنی برقرار کرده و او شنیده است یک مامور از او خواسته تماس را قطع کند. شاهدان گفته‌اند داونت رایت پس از ضبط گوشی‌اش توسط ماموران به دلیلی خواسته که به داخل خودرویش بازگردد اما بلافاصله با شلیک یک افسر پلیس از پا درآمده است. ساعتی بعد مادر مقتول توسط یکی از دوستان داونت از مرگ او با خبر می‌شود. دیگر سرنشین خودرو نیز دچار شوک روحی شده است. به دنبال تجمع 200 نفر از مردم در محل قتل این جوان و اعتراض آنها مقابل کلانتری مرکز بروکلین در 15 کیلومتری محل قتل، آنها اقدام به پرتاب سنگ، بطری‌های آب و بسته‌های زباله به سمت ماموران کردند. در نتیجه واحد نیروی گارد ملی که از زمان اعتراضات سراسری سال گذشته در این شهر در حالت آماده‌‌باش دائمی است، برای برخورد با مردم خشمگین بسیج شد. بلافاصله «تیم والتز» فرماندار ایالت مینه‌سوتا در مرکز این ایالت اعلام منع آمد و شد کرد که با بی‌توجهی مردم محلی معترض، کار به برخورد با پلیس کشید. 
به گزارش ان‌بی‌سی، «جان هرینگتون» مسؤول کمیسیون حفاظت عمومی پلیس مینیاپولیس اعلام کرده درگیری‌ها از سوی معترضان و با شکستن شیشه خودر‌وهای پلیس و ویترین مغازه‌های اطراف همراه با پرتاب سنگ به ماموران آغاز شده است. با این حال خشونت پلیس برای متفرق کردن جمعیت به پرتاب گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی محدود نشد و شلیک گلوله‌های پلاستیکی به مردم گزارش شده است. «الیوت مایک» شهردار مینیاپولیس نیز در توئیتی این خشونت‌ها را در چارچوب حفظ امنیت اجتماعی توجیه کرد. اگر چه فرماندار والتز تلاش کرده با ابراز همدردی با خانواده داونت رایت و اعتراف به قتل یک سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس مردم را آرام کند، با این حال واکنش خشن پلیس، باعث خشم بیشتر آنها شده و درگیری‌ها تا پاسی از شب ادامه یافت. در همین حال شعبه اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکایی در ایالت مینه‌سوتا متعاقب این حوادث خواهان تحقیقات شفاف و فوری نهادی مستقل به غیر از پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) درباره شلیک‌های مکرر پلیس مینیاپولیس به اهالی سیاه‌پوست شده است. این رخدادها در حالی است که جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «درک چاوین» افسر معلق از کار پلیس مینیاپولیس به جرم گذاشتن زانویش روی گردن جرج فلوید، شهروند آفریقایی‌تبار که به جرم استفاده از یک اسکناس 20 دلاری تقلبی دستگیر شده بود، از صبح دیروز در فاصله 16 کیلومتری از محل قتل داونت رایت ادامه یافته است؛ دادگاهی که وکلای خانواده فلوید در آن خواهان 27 میلیون دلار غرامت از پلیس شده‌اند. رئیس پلیس شهر مینیاپولیس هفته گذشته برای نجات پلیس از این غرامت سنگین، با خالی کردن پشت چاوین گفته بود شیوه مهار فلوید توسط این افسر با آنچه به نیروهای پلیس آموزش داده شده، همخوانی نداشته و کار او «خارج از اصول اخلاقی و ارزش‌ها»ی پلیس بوده و اینگونه نیروی سابق خود را به نقض مقررات متهم کرد.
 
* شعار ترامپ 2020 در ایالات مختلف
در همان روز قتل رایت 20 ساله در مینه‌سوتا، هزاران تن از حامیان افراطی ترامپ، تظاهراتی از پیش برنامه‌ریزی شده تحت عنوان «جان سفیدپوستان اهمیت دارد» را در چندین شهر برگزار کردند که برخی از آنها به دنبال برخورد اعضای جنبش‌های ضد نژادپرستی «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» و همچنین نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. 
فراخوان اعضای گروه‌های نژادپرست سفیدبرتر‌پندار و شبه‌نظامیان راست‌گرای افراطی و ترامپیست‌ها واکنشی بود به ۶ دستور اجرایی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای کنترل مالکیت و حمل سلاح در این کشور. همچنین بازتاب رسانه‌ای ۳ هفته‌ای دادگاه افسر پلیس متهم به قتل «جرج فلوید» شهروند سیاه‌پوست در مینیاپولیس نیز در خشم این گروه‌ها تاثیرگذار بوده است. این تظاهرات با تبلیغات گسترده‌ای که از هفته پیش انجام شده بود و با پیام حمایت صریح دونالد ترامپ برگزار شد، با این حال تنها دستاورد این تجمعات برای رئیس‌جمهور پیشین شعارهای «ترامپ 2020» توسط این گروه‌های عمدتا جمهوری‌خواه در برخی شهرها در حمایت از نامزدی او در انتخابات ۳ سال دیگر بود. 
به گزارش تارنمای هیل، ارگان کنگره، این گردهمایی‌ها به دنبال فراخوان گسترده در فیسبوک و تلگرام -که پس از اعمال محدودیت‌های توئیتر علیه ترامپ و حامیانش به پیام‌رسان اصلی آنها تبدیل شده – روز یکشنبه رأس ساعت یک بعد از ظهر (به وقت ساحل شرقی آمریکا) برگزار شد. وحشت نیروهای امنیتی آمریکا از آن بود که تظاهرات مزبور به ادامه تنش‌های سیاسی حامیان ترامپ با دولت جدید دموکرات منجر شود، بویژه که اخیرا یک حمله جدید خودرویی به حصار امنیتی شمال ساختمان کنگره در واشنگتن به مرگ یک نیروی پلیس انجامید. به گزارش شبکه ان‌بی‌سی نیوز، رهبران گروه‌های راست افراطی و نئونازی که در حمله ۳ ماه پیش به کنگره نیز حضور داشتند، از چند روز جلوتر با فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده بودند این تظاهرات جهان را به لرزه در‌می‌آورد اما در عمل این فراخوان با استقبال بسیار کمی مواجه شد. مثلا در شهر رالی در ایالت کارولینای شمالی که مقامات آن اعلام کرده بودند در صورت لزوم، آماده اعزام نیروهای گارد ملی هستند، فقط تعداد اندکی از هواداران جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در یک پارک تجمع کردند و سروکله حتی یک حامی گروه‌های راست افراطی نیز در خیابان پیدا نشد. 
در فیلادلفیا، شماری از اعضای گروه‌های ضدنژادپرستی عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر کردند که در حال برگزاری پیک‌نیک و خوردن پیتزا بودند و در شهر نیویورک نیز تعداد افراد حاضر در محل تجمع راست‌گرایان در مقابل برج ترامپ به انگشتان دست هم نرسید. در آلبوکرک نیز مأموران پلیس ناچار شدند دور تنها فرد حضور یافته در محل تجمع حامیان جنبش جان سفید‌پوستان اهمیت دارد، حلقه بزنند تا از وی در برابر گروه بزرگی از اعضای جنبش ضدنژادپرستی محافظت کنند. در صحنه مشابهی در شهر «فورت ورث» تگزاس، مأموران پلیس به صف شدند تا مانع هجوم اعضای گروه‌های ضدنژادپرستی به چند فردی شوند که یک پارچه‌نوشته «جان سفیدپوستان اهمیت دارد» در دست گرفته بودند. به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، اوج درگیری‌ها بعد از ظهر یکشنبه به وقت کالیفرنیا در شهر«هانتینگتون بیچ» در ساحل غربی آمریکا رخ داد که طی آن 500 عضو گروه‌های سفیدبرترپندار با مخالفان خود درگیر شدند. اعضای گروه‌های مختلفی از جمله هواداران قوانین حمل سلاح تا گروه شبه‌نظامی «پسران مغرور» در این تجمع حضور یافته و پرچم‌هایی با علامت گروه‌های خود و شعار‌ «ترامپ ۲۰۲۰» را به اهتزاز درآوردند. «ویلیام کوییگ» رهبر سرشناس گروه «شوالیه‌های سفید وفادار» وابسته به گروه نژادپرستی قدیمی «کوکلاس کلان» نیز در میان شرکت‌کنندگان حضور یافت. مأموران پلیس با صف کشیدن در برابر تظاهرات‌کنندگان شرکت در آن را غیرقانونی اعلام کرده و از آنها خواستند متفرق شوند.  همچنین پهپادها و هلیکوپترهای پلیس بر فراز منطقه به پرواز درآمده و پیامک‌هایی برای تلفن‌های همراه حاضران ارسال شد که در آن تجمع‌کنندگان به بازداشت تهدید شده بودند. سپس صدها نفر از اعضای جنبش‌های ضدنژادپرستی وارد خیابان شده و با حامیان ترامپ درگیر شدند. «توری جانسون» بنیان‌گذار گروه «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در هانتینگتون بیچ نیز با شرکت در این تجمع گفت تفرقه و نفرت در این شهر جایگاهی ندارد. در نهایت پلیس وارد عمل شد و 12 نفر را از ۲ طرف عوامل درگیری بازداشت کرد. 
***
    تیراندازی مرگبار در پاریس     
در جریان تیراندازی مقابل بیمارستانی در پاریس، پایتخت فرانسه دست‌کم یک نفر کشته و یک نفر زخمی شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مهاجم از صحنه فرار کرده است و نیروهای امنیتی در جست‌وجوی او هستند. این حادثه پس از آن رخ داد که گروه‌های ضداسلام‌گرا، صبح همان روز روی دیوار یکی از مساجد پاریس اقدام به شعارنویسی علیه مسلمانان و مناسک ماه مبارک رمضان کرده بودند.

Page Generated in 0/0077 sec