printlogo


کد خبر: 232270تاریخ: 1400/1/25 00:00
یکجانبه‌گرایی آمریکا در لبنان

گروه بین‌الملل: وضعیت بی‌دولتی در لبنان کماکان ادامه دارد. وضعیت موجود در لبنان این است که سعد حریری گوش به فرمان آمریکایی‌هاست تا از آنها چراغ سبز تشکیل کابینه را بگیرد. این در حالی است که واشنگتن خواستار تشکیل دولتی در لبنان بدون حضور جریان 8 مارس و به طور مشخص حزب‌الله و جنبش امل است؛ موضوعی که با واقعیت سیاسی- اجتماعی در لبنان در تناقض محض قرار دارد و هرگز نمی‌توان کابینه‌ای تک‌جناحی و بدون همکاری و مشارکت جریان 8 مارس تشکیل داد. 
 
* سنگ‌اندازی آمریکا و سعودی در مسیر تشکیل دولت
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از شبکه المیادین، منابع سیاسی که روند تشکیل دولت جدید لبنان را دنبال می‌کنند، پس از گذشت نزدیک به ۶ ماه از مأموریت سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف این کشور برای تشکیل دولت جدید، نسبت به بن‌‌بستی که روند تشکیل دولت در آن گرفتار آمده است، ابراز بدبینی کردند. این منابع گفتند موانع تشکیل دولت به‌هم گره خورده، برخی داخلی است و به توازن گروه‌های سیاسی در آخرین دولت دوره ریاست‌جمهوری میشل عون مربوط می‌شود و برخی از آنها خارجی بوده و شامل شروطی است که طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در برابر نخست‌وزیر مکلف گذاشته‌اند. همین مسائل باعث شده این مأموریت برای حریری دشوار آید و تشکیل دولت را به تعویق اندازد. منابع مذکور پیرامون موانع داخلی گفتند، شکاف میان میشل عون و حریری در حال بزرگ‌تر شدن است، زیرا این دو به هم اعتماد ندارند؛ حریری معتقد است رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد با او همکاری کند و به همین دلیل سقف انتظارات را بالاتر می‌برد تا او را در تنگنا قرار داده و از این مأموریت کنار بگذارد. تحت همین عنوان منابع گفتند، به حریری گفته شده با هر دولتی که با نمایندگی حزب‌الله و جریان آزاد ملی تشکیل شود، همان‌طور برخورد خواهد شد که با دولت حسان دیاب، نخست‌وزیر مستعفی لبنان برخورد شد، در نتیجه چنین دولتی محکوم به شکست است. شخص حریری هم می‌داند که وقتی زمان تشکیل دولت و سازش برسد، نمی‌تواند حزب‌الله و نمایندگان این حزب یا میشل عون را نادیده بگیرد. اگر چنین کاری بکند یکی از جدی‌ترین طرف‌های داخلی یعنی حزب‌الله را که همچنان می‌خواهد با حریری همکاری کند، از دست خواهد داد. این منابع تشریح کردند که چگونه آمریکایی‌ها در برابر ایده برگزاری دیداری میان حریری و جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی با نظارت فرانسه سنگ‌اندازی کردند. منابع مذکور در پایان گفتند تمام فرمول‌ها، آمارها، ابتکارعمل‌ها و تلاش‌های داخلی شکست خورده‌اند، زیرا خواسته آمریکا و عربستان از حریری این است که نتایج انتخابات را دگرگون کند، حزب‌الله و متحدانش را برکنار یا تضعیف کند و دولتی با توازن قدرت‌ مورد رضایت ریاض و واشنگتن تشکیل دهد یا همین دولت فعلی باقی بماند تا زمانی که شرایط تغییر کند و دولتی براساس تفاهمات گسترده در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی که طبق معمول در ساختار دولت منعکس می‌شود، تشکیل شود. 
 
* عون: وابستگی حزبی حریری مانع تشکیل دولت تکنوکرات است
میشل عون هم مانند سال گذشته بر اساس پیامی که در آستانه مکلف کردن حریری فرستاد، بر این باور است که حریری در این شرایط سخت و پیچیده‌ای که کشور در آن قرار دارد، قادر به هدایت و رهبری لبنان نیست. رئیس‌جمهوری لبنان روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه الأخبار با اشاره به موضوع تشکیل دولت در این کشور، اظهار کرد: تشکیل دولت تکنوکرات به ریاست سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف این کشور با اندیشه دولت تکنوکرات در تناقض بوده و از آنجا که او خود رئیس حزب سیاسی جریان المستقبل است، نمی‌تواند چنین دولتی را تشکیل دهد. وی درباره دلایل عدم تشکیل دولت جدید لبنان نیز گفت: دلایلی وجود دارند که مانع از تشکیل دولت شده‌ و حریری تنها کسی است که این دلایل را می‌داند اما آنها را فاش نمی‌کند. عون در ادامه تصریح کرد: نخست‌وزیر مکلف بخوبی می‌داند سفرهایش به خارج از کشور ارتباط زیادی به پرونده تشکیل دولت نداشت. حریری می‌گوید قصد تشکیل دولت را دارد اما از زمان مکلف شدنش به تشکیل کابینه هیچ اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است. رئیس‌جمهوری لبنان ادامه داد: اسامی وزرای حزب‌الله در ترکیب دولت نیست و تنها باری که حریری اسامی را ارائه داد و گفت اسامی پیشنهادی حزب‌الله است من در این باره تحقیق کردم و مقامات این حزب تکذیب کردند که اسامی را به حریری معرفی کرده‌اند. میشل عون در پایان خاطرنشان کرد قانون اساسی به او اجازه می‌دهد هر موردی در رابطه با تشکیل دولت در لبنان را امضا کند.
 
* سفر حریری به مسکو
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کابینه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر این کشور روز پنجشنبه با سعد حریری، همتای لبنانی خود نشستی برگزار خواهد کرد و ۲ طرف در جریان این نشست درباره همکاری‌ها بین ۲ کشور در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، صنعت، انرژی و فرهنگ به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود کشورش در انتظار سفر سعد حریری به مسکو طی روزهای آتی است. لاوروف در جریان کنفرانسی مطبوعاتی پس از مذاکرات با سامح شکری، همتای مصری خود، خاطرنشان کرد: ما منتظر سفر سعد حریری به روسیه طی روزهای آتی هستیم. وی در ادامه افزود: مسکو بر این باور است امکان ندارد بحران کنونی لبنان حل شود، مگر توسط خود لبنانی‌ها و با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی و طایفه‌ای.

Page Generated in 0/0051 sec