printlogo


کد خبر: 232274تاریخ: 1400/1/25 00:00
هدف قرار گرفتن یک فروند کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در ساحل بندر فجیره امارات
باز خورد
اسفندماه سال گذشته نیز کشتی هلیوس ری متعلق به رژیم‌صهیونیستی در دریای عمان مورد هدف قرار گرفت

گروه بین‌الملل: عصر دیروز رسانه‌ها از هدف قرار گرفتن یک فروند کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در نزدیکی ساحل بندر فجیره امارات خبر دادند. به گزارش «وطن‌امروز»، در همین ارتباط پایگاه اسرائیلی اورشلیم پست در خبری کوتاه ضمن تایید این مطلب نوشت: کشتی باری «هایپریون ری» متعلق به این رژیم وابسته به شرکت اسرائیلی PCC، با پرچم باهاما مورد حمله موشکی قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات مندرج در وبسایت marinetraffic.com این کشتی که حامل خودروهای سواری بوده، در آب‌های سرزمینی امارات (و نه در آب‌های بین‌المللی) و در راه کویت هدف قرار گرفته است. کار ساخت کشتی «هایپریون ری» سال 2015 پایان یافته و به خدمت رژیم صهیونیستی درآمده است. برخی رسانه‌های عربی و اسرائیل این حمله را در ارتباط با تهدید یک روز قبل آن مبنی بر «قول ایران برای انتقام انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز» عنوان کردند. اورشلیم پست در گزارش خود آورده است: این حمله احتمالا با موشک یا پهپاد رخ داده است. این رسانه در ادامه گزارش خود آورده است: کشتی مذکور زیرمجموعه کمپانی کشتیرانی 
«Ray Shipping Ltd» اسرائیل است. فوریه سال جاری میلادی بود که رسانه‌ها از وقوع سانحه برای کشتی اسرائیلی «هلیوس ری» متعلق به این کمپانی کشتیرانی در آب‌ها دریای عمان خبر دادند. این کشتی نیز با پرچم باهاما از بندر «جبل علی» در امارات حرکت و پس از پهلو گرفتن در ۴ بندر خلیفه در امارات، حمد در قطر، المحرق در بحرین و دمام در عربستان به سمت مقصد نهایی در سنگاپور حرکت کرده بود که بر اثر انفجار مجبور شد به سمت نزدیک‌ترین بندر در دریای عمان تغییر مسیر دهد. نکته قابل تامل اینکه بنیانگذار این کمپانی یک تاجر ثروتمند اسرائیلی به نام «آبراهم اونگار» از دوستان نزدیک «یوسی کوهن» رئیس موساد است. 
 
* یک هفته قبل؛ حمله به کشتی ایران
روز سه‌شنبه هفدهم فروردین‌ماه کشتی ایرانی «ساویز» نزدیک سواحل جیبوتی در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. یک روز بعد «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اخبار حمله به کشتی تجاری ایران در دریای سرخ گفت: کشتی تجاری ایران با نام ساویز روز سه‌شنبه ١٧ فروردین حدود ساعت ۶ صبح به وقت محلی در دریای سرخ در نزدیکی سواحل کشور جیبوتی بر اثر انفجاری که منشأ و شیوه شکل‌گیری آن در دست بررسی است، دچار آسیب جزئی شد. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: بر اساس اعلام قبلی رسمی و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان نهاد مرجع، کشتی غیرنظامی ساویز برای برقراری امنیت دریانوردی در مسیر خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن مستقر شده بود. این کشتی عملا به عنوان ایستگاه لجستیکی (پشتیبانی فنی و تدارکات) ایران در دریای سرخ عمل می‌کرد، لذا مشخصات و ماموریت این کشتی قبلا به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شده بود.

Page Generated in 0/0061 sec