printlogo


کد خبر: 232281تاریخ: 1400/1/25 00:00
عباس عراقچی از آغاز غنی‌سازی 60 درصدی ایران در ادامه قانون اقدام راهبردی مجلس خبر داد
ضرب 60
ارتقای سطح غنی‌سازی به 60 درصد پاسخ لازم ایران به تقسیم کار مشترک آمریکا و صهیونیست‌ها برای تضعیف موقعیت ایران در موازنه هسته‌ای است

گروه سیاسی: معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سیدعباس عراقچی که برای شرکت در نشست مذاکرات ایران و گروه 1+4 در وین به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگاران از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم در کشور خبر داد. عراقچی گفت: ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند. 
عراقچی همچنین از تأخیر یک ‌روزه در برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام خبر داد و گفت: بر اساس برنامه قبلی قرار بود جلسه مذاکره با ۱+۴ روز چهارشنبه برگزار شود اما به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیات سیاسی اتحادیه اروپایی به کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های مراقبتی، جلسه روز پنجشنبه برگزار می‌شود.
ساعاتی پس از نامه ایران به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با فارس، درباره مقدمات غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات نطنز گفت: به دستور رئیس‌جمهور، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد. وی افزود: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی‌سازی آغاز خواهد شد و متعاقبا اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید. کمالوندی عنوان کرد: لازم به ذکر است اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن جهت به کارگیری در ساخت انواع رادیوداروهاست. وی روز گذشته در تشریح اقداماتی که قرار است آغاز شود، عنوان کرد: ماشین‌های سانتریفیوژ IR1 جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد و IR1‌های جدید با تغییرات کیفی، ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت. 
اقدام ایران برای غنی‌سازی 60 درصدی در حالی است که اواخر سال گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در سخنانی گفته بودند: جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت. 
 
* ادامه گام‌های راهبردی ایران
یقینا افزایش سطح غنی‌سازی به 60درصد را فارغ از بی‌سابقه بودن آن می‌توان گامی پرمعنا از سوی کشورمان آن هم در آستانه دور جدید مذاکرات کمیسیون مشترک برجام دانست. در این میان همزمانی این گام در فاصله کمتر از 72 ساعت پس از حمله تروریستی به تاسیسات هسته‌ای نطنز را می‌توان واجد اهمیتی مضاعف دانست. 
جمهوری اسلامی ایران از دی‌ماه سال گذشته بر مبنای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب مجلس شورای اسلامی، گام‌های عملی زیادی را در واکنش به خروج آمریکا از برجام و زیر پا گذاشتن تعهداتش در قالب این توافق برداشته بود؛ گام‌هایی که هم میزان و هم سطح غنی‌سازی کشورمان را افزایش داده و به موازات آن دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در تاسیسات هسته‌ای ایران کاهش داده بود. این اقدام هرچند در ابتدای امر با مخالفت دولت روبه‌رو شد اما در نهایت و با اجرایی شدنش زمینه را برای چانه‌زنی و وادار کردن طرف مقابل به تعهداتش فراهم کرد، تا جایی که اگر این گام‌ها برداشته نشده بود، یقینا دولت بایدن برخلاف این روزها شرایطش برای بازگشت به تعهدات را به زمان‌بندی طرفین برای بازگشت محدود نمی‌کرد. 
به طور اختصاری گام جدید ایران که بر اساس قانون هسته‌ای مجلس پیگیری ‌شد، از یک سو ابتکار عمل را به ایران داد تا طرف غربی ایران گام‌های بیشتری بردارد و از سوی دیگر دستان تیم مذاکره‌کننده را برای چانه‌زنی با غرب پرتر کرد. در چنین شرایطی پیشروی هسته‌ای ایران و توأم شدن آن با نقشه راه ترسیمی برای بازگشت طرفین به برجام بر مبنای لغو تمام تحریم‌های قید شده در برجام و تحریم‌هایی که پس از آن با بهانه‌های مختلف علیه کشورمان تصویب شده بود و به موازات آن راستی‌آزمایی ایران و در نهایت امر بازگشت ایران به تعهدات پیشین، باعث شد برخلاف نقشه راه مطلوب واشنگتن، ایران از موقعیت اضطرار و انفعال در مذاکرات خارج شود. 
 
* ابتکار عمل در جواب تروریسم هسته‌ای
حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به تاسیسات نطنز در روز یکشنبه اما اقدامی جهت متوقف کردن ایران به شمار می‌رفت. بر‌خلاف روایت رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی چهره‌های دولتی که معتقد بودند این اقدام رژیم صهیونیستی با نیت توقف مذاکرات و جلوگیری از توافق بوده است اما شواهد و ادعاهای بسیاری از رسانه‌ها حکایت از هماهنگی میان واشنگتن و تل‌آویو در این زمینه دارد. بر این مبنا هدف اصلی از این اقدام نه مسدود کردن راه مذاکرات که خالی کردن دست ایران در میدان مذاکرات است. طبق ادعای نیویورک‌تایمز، ایران برای بازگشت به نقطه پیش از حادثه نیازمند زمان 9 ماهه است و همین عقب افتادن باعث می‌شود بخش قابل توجهی از داشته‌هایش را که می‌توانست در جریان مذاکرات تعیین‌کننده باشد از دست بدهد. در چنین موقعیتی کاهش و از بین رفتن اندوخته‌های ایران عملا توان چانه‌زنی کشورمان را کاهش داده و ایران را در موقعیتی قرار می‌دهد که به پذیرش حداقلی‌ترین توافق‌ها نیز تن دهد. 
گام‌های پیش روی ایران پس از حادثه نطنز به طور کلی در ۲ دسته تعریف می‌شود:
1- پذیرش پیشنهادهای حداقلی واشنگتن و بازگشت به یک برجام خنثی با کمترین آورده ممکن
2- برداشتن گامی تلافی‌جویانه که ضمن جبران خسارت‌های وارده در نطنز، موضع ایران را قدرتمندانه‌تر کند.
حرکت به سمت غنی‌سازی 60 درصد را می‌توان در دسته دوم تعریف کرد؛ گامی که ضمن تلافی حمله به تاسیسات ایران پیامی واضح برای تمام طرف‌ها دارد و به آنها اخطار می‌کند هر گونه تعدی و تعرض به تاسیسات و منابع هسته‌ای کشورمان باعث برداشته شدن گامی بلندتر می‌شود، همچنین مانع از آن می‌شود که این حادثه توان چانه‌‌زنی ایران را کاهش دهد. 
پیش از این در دی‌ماه سال گذشته و پس از اجرایی شدن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به توانایی کشورمان برای غنی‌سازی 40 تا 60 درصدی اشاره کرده و گفته بود: همین حالا بیش از 4 تن مواد با غنای 5/3 تا 4 درصد داریم و با توجه به پیش‌بینی‌ای که شده است، بر اساس قانون مصوب در مجلس ظرفیت‌مان را افزایش خواهیم داد. با توجه به پیش‌بینی‌‌هایی که شده سالی 6 تا 10 تن اورانیوم خواهیم داشت که بسادگی افزایش خواهد یافت و برابر است با ظرفیتی که در گذشته داشتیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزوده بود: پس از 6 سال در فردو -که 14 ماه پیش فعال شد - غنی‌سازی 20 درصد شروع شده است و اکنون در حال برداشت اورانیوم 20 درصد هستیم. وی درباره امکان غنی‌سازی در سطح بالا نیز تصریح کرده بود: در سطوح بالا یعنی 40 تا 60 درصد امکان غنی‌سازی اورانیوم وجود دارد، کما اینکه در مصوبه مجلس هم هست که اگر مواردی نیاز به غنای بالای 20 درصد بود، زیرساخت‌های آن فراهم شود و سازمان در این باره بررسی‌های خود را انجام داده است. 
کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دوشنبه‌شب در مصاحبه‌ای در واکنش به حادثه اخیر در نطنز با بیان اینکه فرآیند غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده است، اعلام کرد: ایران چندین اقدام فنی دیگر هم برنامه‌ریزی کرده است که ظرف هفته جاری اعلام می‌شود. ما هم در عرصه فنی و هم توسط دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات متقابل دیگر را در دستورکار قرار خواهیم داد. 
 
* گزینه بازدارندگی
چشم بستن روی حادثه روز یکشنبه نطنز و نادیده گرفتن تبعات عدم پاسخگویی صحیح به اقدامات اینچنینی که مسبوق به سابقه نیز بوده است، می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات بعدی دشمنان کشورمان باشد. افزایش توان بازدارندگی و در عین حال مخابره این پیام که جمهوری اسلامی در برابر تجاوزهای اینچنینی منفعل نخواهد بود، زمینه‌ساز اقتدار و امنیت پایدار کشورمان است. در مسیر مواجهه با زورگویی‌های جهانی و تلاش قطب استکباری جهان برای تحمیل محدودیت به کشورمان ۲ مسیر وجود دارد؛ مسیر اول که جریان غربگرا به آن متعهد است در لوای مفهوم «تنش‌زدایی» کشور را با امید به دست آوردن امتیاز خارجی در موقعیت انفعالی قرار می‌دهد؛ موقعیتی که مثال روشن آن را می‌توان بخوبی در سال‌های گذشته مشاهده کرد. ایران که محدودیت‌های حداکثری را در قالب تعهدات برجامی پذیرفته بود، در نهایت نه‌تنها کمترین اندوخته‌ای از این توافق کسب نکرد که با خروج بدون دردسر دولت آمریکا از برجام نیز روبه‌رو شد. اما مسیر دوم بیش از آنکه افق خود را در سایه رضایت و نارضایتی قطب استکباری ببیند، تلاش می‌کند با برداشتن گام‌های عملی و به دست گرفتن ابتکار عمل، ضمن «تهدیدزدایی» از خود باعث افزایش «بازدارندگی» شود. مسیر جدیدی که جمهوری اسلامی ایران از دی‌ماه سال گذشته و بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی پی گرفت، مسیری مبتکرانه بود که نتیجه آن را می‌توان در تقلای طرف آمریکایی و صهیونیستی برای مهار ایران مشاهده کرد. حمله تروریستی به نطنز بار دیگر کشور را در چنین موقعیتی قرار داد. انتخاب غنی‌سازی 60 درصدی برای نخستین‌بار، آن هم در واکنش به حادثه نطنز می‌تواند در ادامه گام‌های برداشته‌شده در ماه گذشته به افزایش توان بازدارندگی و قدرت چانه‌زنی ایران کمک کند. اضطرار آمریکا از گام‌های پیشین ایران در 3 ماه گذشته که در نهایت خود را در قالب اقدام روز یکشنبه نمایان کرد، اکنون با آغاز غنی‌سازی60 درصد امتداد می‌یابد. 

Page Generated in 0/0171 sec