printlogo


کد خبر: 232296تاریخ: 1400/1/26 00:00
بمباران مناطق غیرنظامی، بستن تنها گذرگاه‌ مرزی و تداوم محاصره بندر الحدیده، بخشی از جنایات عربستان در اولین روز ماه رمضان علیه یمنی‌ها بود
رمضان هم مانع جنایات سعودی نشد

گروه بین‌الملل: در نخستین روز ماه مبارک رمضان عربستان سعودی در سلسله جنایاتی علیه غیرنظامیان یمن ضمن بمباران مناطق غیرنظامی در استان صعده، با بستن تنها گذرگاه زمینی بین یمن و عربستان مانع ورود مردم این کشور به سرزمین خودشان شد. این موضوع سبب شد شمار زیادی از کودکان و زنان در این گذرگاه مرزی سرگردان شوند. در کنار این موارد محاصره مداوم بندر الحدیده نیز منجر به تشدید بحران سوخت در یمن شده است. این در حالی است که 10 کشتی حامل سوخت متعلق به یمنی‌ها در نزدیکی بندر الحدیده ماه‌هاست از سوی بازرسان سازمان ملل به بهانه بازرسی، متوقف شده‌اند. با وجود جنایات مکرر آل سعود علیه غیر نظامیان یمن، مردم این کشور همچنان بر مقاومت خود در مقابل متجاوزان تأکید دارند تا جایی که اخیرا اخباری از آشکار شدن هسته‌های مردمی مقاومت در مأرب به منظور استقبال از نیروهای یمنی منتشر شده است.
 
* جنایات جدید سعودی‌ها علیه غیرنظامیان یمنی در ماه رمضان
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از شبکه خبری المسیره، عصر دیروز جنگنده‌های عربستان با بمباران یکی از مناطق غیرنظامی مرزی در استان صعده 2 کودک را به شهادت رساندند و 4 نفر دیگر از جمله ۲ زن را مجروح کردند. شبکه المسیره در ادامه به نقل از خبرنگار خود در این باره گزارش داد بمباران ائتلاف سعودی در منطقه «الرقو» در ناحیه «منبه» بوده است. علاوه بر این پایگاه اطلاع‌رسانی سعودی‌لیکس که اخبار پشت‌پرده خاندان آل‌سعود را منتشر می‌کند، در خبری اعلام کرد مقامات آل‌سعود از بازگشت صدها خانواده یمنی به کشورشان به ‌بهانه‌های دروغین ممانعت می‌کنند. بر همین اساس عربستان سعودی گذرگاه الودیعه در استان حضرموت را که تنها گذرگاه زمینی مشترک یمن و عربستان است، بسته که به ‌دنبال این اقدام صدها خانواده یمنی در این مرز سرگردان شده‌اند. سازمان حقوق بشری سام، رنج صدها مسافری را که در گذرگاه مرزی «الودیعه» با عربستان سعودی گرفتار شده‌اند، برجسته کرد. این سازمان یمنی اعلام کرد: ما می‌بینیم مقامات سعودی از بازگشت صدها مهاجر یمنی به کشور خود از طریق گذرگاه مرزی الودیعه جلوگیری می‌کنند. سازمان حقوق بشری سام تأکید کرد مقامات آل‌سعود پس از درخواست ارتش دولت مستعفی یمن مبنی بر عدم اجازه ورود اتومبیل‌ها به یمن، این خانواده‌ها را بازداشت می‌کنند، چرا که دولت مستعفی یمن ادعا کرده است آنها وسیله نقلیه خود را به انصارالله می‌فروشند. این سازمان افزود یمنی‌هایی که قصد داشتند برای گذراندن ماه رمضان به یمن بازگردند، از برخورد نیروهای امنیتی و نظامی در گذرگاه الودیعه متعجب شدند و ‌هنگام خروج از این گذرگاه‌ها سرنشینان خودرو مورد باج‌گیری نیروهای سعودی قرار گرفتند. تصمیم برای جلوگیری از عبور وسایل نقلیه باعث ازدحام صدها زن و کودک در این گذرگاه مرزی شد و رنج‌ سنگینی را برای آنان در پی داشت. سازمان مذکور در ادامه افزود: آزادی سفر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی تضمین می‌شود و هرگونه نقض این حقوق انتقاد کامل بین‌المللی را در پی دارد، بویژه اینکه محدودیت سفر برای غیرنظامیان باشد که تکرار چنین حوادثی با توجه به جنگ 6 ‌ساله در یمن که یمنی‌ها را از حقوق اساسی خود محروم کرده، مساله نگران‌کننده‌ای است. 
 
* تکذیب ورود کشتی‌های نفتی به بندر الحدیده
به ‌رغم اینکه دولت مستعفی یمن اعلام کرده بود به چند کشتی‌ نفتی اجازه ورود به بندر الحدیده در غرب یمن را داده است، وزارت نفت دولت نجات ملی یمن در صنعا ضمن تکذیب این خبر، اعلام کرد این کشتی‌ها همچنان تحت توقیف ائتلاف سعودی هستند. شرکت نفت یمن روز چهارشنبه در بیانیه‌ای سخنان «احمد عوض بن‌مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن درباره ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی به یمن را تکذیب کرد. شرکت نفت یمن اعلام کرد نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی همچنان ۱۰ کشتی نفتی از جمله یک کشتی حامل گاز مایع را تحت توقیف خود دارند. بر اساس این گزارش، شرکت نفت یمن در بیانیه خود اعلام کرده است ائتلاف متجاوز سعودی این کشتی‌ها را از ۴ ماه پیش تاکنون تحت توقیف خود دارد، آن هم در حالی که هیأت اعزامی تأییدکننده و بازرسی سازمان ملل در جیبوتی (UNVIM) این کشتی‌ها را مورد بازرسی قرار داده و آنها از سازمان ملل مجوز ورود به بندر الحدیده را دریافت کرده‌اند. در ادامه بیانیه شرکت نفت یمن همچنین با اشاره به اینکه نقش سازمان ملل در تسهیل ورود کالاهای اساسی به یمن همچنان در حد حرف باقی مانده و از حالت جمود و اقدام ناپسند جانبداری خارج نشده است، تأکید شده است این سکوت با تمام اصول اساسی حمایت و امدادرسانی‌های انسانی تناقض دارد. 
 
* افزایش سطح درگیری بین نیروهای اماراتی و سعودی در یمن
با وجود ادعای ریاض و ابوظبی مبنی بر حل مشکلات جنوب یمن با تشکیل دولت خودخوانده ائتلافی بر اساس توافق ریاض در عدن ولی وضعیت این منطقه همچنان دچار آشفتگی است. «عبدالکریم سالم الساعدی» رئیس نهاد موسوم به «تجمع القوى المدنیه الجنوبیه» (مجمع گروه‌های مدنی جنوب) گفت: «وضعیت امروز جنوب [یمن]، همان چیزی است که از اول گفتیم و تأکید کردیم توافق ریاض، موفقیت‌آمیز نخواهد بود». الساعدی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت مسائل اصلی و مهم در توافق ریاض گنجانده نشده است و «تمام دغدغه این توافق، راضی کردن طرف‌های منطقه‌ای به ضرر ملت یمن در جنوب و شمال [این کشور] است». وی تأکید کرد: «پیش‌بینی می‌کنیم درگیری مسلحانه‌ای در عدن و برخی مناطق جنوب رخ دهد که تحت تسلط شبه‌نظامیان «المجلس الانتقالی» (شورای انتقالی) قرار دارد». رئیس مجمع مذکور با بیان اینکه به وجود آمدن هرج‌ومرج قابل انتظار است، خاطرنشان کرد: «هدف از این مساله، «تحقق اهداف ملی نیست، زیرا بیشتر به منزله اعمال فشار بر عربستان سعودی به عنوان طرف ناظر بر توافق شکست خورده ریاض است تا بار دیگر شورای انتقالی و شبه‌نظامیان آن، به رسمیت شناخته شوند». الساعدی بر این باور است ائتلاف متجاوز سعودی با به رسمیت شناختن این شبه‌نظامیان در توافق ریاض، «اشتباهی مرتکب شد که هم اکنون، هزینه آن را پرداخت می‌کند... واقعیت این است که در این جنگ، مسائل ملی از میان رفته است». 
***
    پیشروی یمنی‌ها در غرب مأرب     
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اطراف شهر راهبردی مأرب موفق به پیشروی شدند و این پیشروی در شمال و شمال غرب این شهر حاصل شده است. روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد نیروهای یمنی با پیشروهای خود و ایجاد یک موقعیت نظامی جدید در اطراف مأرب، موفق شدند درگیری‌ها را از جبهه «الکساره» واقع در شمال غرب این شهر به نزدیکی مأرب برسانند. به گزارش این روزنامه، با وجود پوشش هوایی ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی از عملیات نیروهای دولت مستعفی یمن ولی بسیاری از پادگان‌های راهبردی مرکز استان در غرب و شمال غرب آن، به دست ارتش و کمیته‌های مردمی افتاد. بنا بر این گزارش، ده‌ها نفر از نیروهای سلفی جنوب یمن که در میان نیروهای دولت مستعفی حضور داشتند، از جبهه «المشجح» واقع در غرب مأرب فرار کردند. افزون بر این مسأله، نیروهای دولت مستعفی با حمایت عناصر حزب اخوانی «الاصلاح» هم نتوانستند مانع پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی شوند که در حال نزدیک شدن به دروازه غربی مأرب هستند و به 7کیلومتری آن رسیده‌اند. این در حالی است که بخشی از ارتش و کمیته‌های مردمی به منطقه «السویدا» رسیده‌اند و جبهه الکساره را پشت سر گذاشته و توانسته‌اند در مناطق گسترده‌ای از «ایدات الراء» و «الدحله» پیشروی کنند. الاخبار در ادامه نوشت با این پیشروی، ارتش و کمیته‌های مردمی موفق شدند بر خط لوله‌ای از نظر آتشباری مسلط شوند که آخرین خط امدادرسانی به نیروهای دولت مستعفی است که در شرق المشجح حضور دارند. بدین ترتیب، صدها نفر از این عناصر در محاصره نیروهای یمنی قرار خواهند گرفت. به گزارش این روزنامه، با چنین دستاوردهایی، ارتش و کمیته‌های مردمی این امکان را به دست آوردند که بتوانند فرصت بهتری برای آزادی منطقه راهبردی الطلعه الحمراء در اختیار داشته باشند. بنا بر این گزارش، نیروهای دولت مستعفی همچنین کنترل مواضع مشرف بر چند مسیر از جمله جاده مأرب- الجوف و مسیر ارتباطی بین اطراف مأرب و محله‌های مسکونی آن را از دست دادند.

Page Generated in 0/0060 sec