printlogo


کد خبر: 232297تاریخ: 1400/1/26 00:00
سومین شب تظاهرات ضد نژادپرستی به استعفای یکی از رؤسای پلیس شهر مینیاپولیس منجر شد
سریال قتل نوجوانان به دست مأموران پلیس آمریکا

موج اعتراضات علیه نژادپرستی پلیس آمریکا از روز یکشنبه در این شهر و چند شهر از ایالت‌های دیگر از جمله پورتلند، مرکز اورگان آغاز شد. اعتراضات به دنبال قتل یک جوان بی‌گناه 20 ساله آفریقایی‌تبار به نام «داونت رایت» به ضرب گلوله پلیس مینیاپولیس از مقابل کلانتری بروکلین در حومه این شهر آغاز شد؛ قتلی که کمتر از یک سال پس از قتل «جورج فلوید» و در فاصله 16 کیلومتری از محل خفه شدن او با زانوی افسر پلیس، چاوین رخ داد. گسترده شدن موج تظاهرات بویژه در قالب اعتراضات «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» و با حضور اعضای گروه ضدنژادپرستی آنتی‌فا نیز در حقیقت اعتراضی مضاعف بود به اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در واکنش به قتل رایت همانند ترامپ خواستار برخورد با تجمعات غیرمسالمت‌آمیز شده بود. حتی برف و سرما نیز مانع از آن نشد که مردم خشمگین، سه‌شنبه‌شب برای سومین شب متوالی به خیابان‌های مینیاپولیس نیایند و نام داونت رایت را فریاد نزنند. به گزارش روزنامه یو‌اس‌ای‌تو‌دی، این اعتراضات نیز همانند روزهای قبل‌تر به سرکوب تظاهرات‌کنندگان توسط پلیس و نیروهای گارد ملی با گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی منجر شد. همچنین تصاویر برخورد خشن نیروهای پلیس با معترضان ضدنژادپرستی در مینیاپولیس و پورتلند و تلاش آنها برای جلوگیری از فعالیت خبرنگاران در این ناآرامی‌ها در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. در مواردی مأموران پلیس پشت بلندگو از خبرنگاران حاضر در میان جمعیت معترضان می‌خواهند هر چه سریع‌تر محل اعتراضات را ترک کنند. مشابه همان رفتار پلیس در دوران ترامپ که رسانه‌های آمریکایی آن را به اقتدارگرایی دولت قبلی تعبیر می‌کردند. این در حالی است که از غروب یکشنبه، متعاقب قتل داونت رایت، از سوی تیم والتس، فرماندار ایالت مینه سوتا در برخی شهرها و مناطق آن وضعیت منع آمد و شد شبانه از ساعت 22 تا 6 صبح وضع شده است. اوج‌گیری حساسیت‌های مردم مینیاپولیس نسبت به خشونت پلیس علیه رنگین‌پوستان در شرایطی است که به گزارش شبکه سی‌بی‌اس، فردای قتل رایت، سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل جورج فلوید، شهروند آفریقایی‌تبار به دست «درک چاوین» پلیس سفیدپوست با حضور شاهدان این پرونده از جمله برادر فلوید برپا شد. در همین حال رئیس پلیس منطقه بروکلین در حومه مینیاپولیس به خاطر توجیهات نامناسب قتل جوان 20 ساله اهل این منطقه مجبور به استعفا شده است. تیم گنون به مطبوعات گفته بود کیم پاتر، افسر پلیس تحت امرش در لحظه شلیک به رایت که به سمت خودروی خود حرکت می‌کرده، کلت کمری که در دست داشته را با شوکر برقی اشتباه گرفته و به سمت نوجوان سیاه‌پوست غیرمسلح شلیک کرده و او را از پای درمی‌آورد!
 
* قتل یک نوجوان دیگر به دست پلیس آمریکا
تنها یک روز پس از قتل یک نوجوان دبیرستانی به ضرب گلوله پلیس آمریکا در شهر ناکسویل ایالت تنسی، خبر قتل یک نوجوان دیگر توسط یک نظامی آمریکایی در رسانه‌های این کشور پیچیده است.
 به گزارش تارنمای هیل، ارگان کنگره، پلیس ایالت مریلند تایید کرده که تحقیقات درباره قتل نوجوانی 16 ساله را آغاز کرده که مظنون به قتل، یونیفرم ارتش آمریکا را بر تن داشته است.
 بر این اساس پلیس شهر لئونادرد تاون اعلام کرده ۲ تماس در فاصله ۲ دقیقه دریافت کرده که در آن شاهدان درباره فردی به ظاهر مسلح با رفتارهای مشکوک گزارش می‌دهند. این فرد در همان روز یک نوجوان 16 ساله به نام «پیتون هم» را درست مقابل در ورودی خانه‌اش هدف گلوله و ضربات چاقو قرار داده و به قتل می‌رساند. البته مقتول نیز مسلح به سلاح سرد و چیزی شبیه تفنگ بوده است. ظاهرا فرد نظامی مسلح از نوجوان خواسته سلاحش را به سمت او نشانه نرود و بعد به او شلیک کرده است. پلیس آمریکا این نظامی مسلح را یک مامور پلیس ایالتی با 2 سال و 7 ماه سابقه معرفی کرده است. حدود یک هفته پیش نیز در جریان یک تیراندازی دیگر در ایالت مریلند، ۲ مرد و یک زن کشته شدند.

Page Generated in 0/0059 sec