printlogo


کد خبر: 232298تاریخ: 1400/1/26 00:00
دور دنیا

بلینکن: نیروهای ناتو  با هم از افغانستان خارج می‌شوند
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیروز در کنفرانس مطبوعاتی گفت: آمریکا در خروج ایمن نیروهایش از افغانستان، با متحدان خود همکاری خواهد کرد.  دولت آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد ایالات‌متحده خروج نیروهایش از افغانستان را تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) که مصادف با بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر و به دنبال آن آغاز عملیات علیه گروه تروریستی القاعده توسط جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکاست، تکمیل خواهد کرد. این مساله با واکنش منفی طالبان همراه شد، چرا که بر اساس توافق قبلی قرار بود آمریکا نیروهایش را تا پایان آوریل از افغانستان خارج کند.
 بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: حالا زمان به خانه آوردن نیروهای‌مان است. جو بایدن طی ساعات آینده در این باره در آمریکا صحبت خواهد کرد و من هم اینجا هستم تا با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، با متحدان‌مان درباره اصلی که از ابتدا بنیان گذاشته‌ایم، همکاری نزدیک داشته باشیم. ما در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو درباره خروج ایمن، حساب‌شده و هماهنگ‌شده نیروهای‌مان از افغانستان، همکاری نزدیکی خواهیم داشت. بلینکن پیش از اعلام رسمی پایان ۲ دهه جنگ، گفت ائتلاف نیروهای تحت امر ناتو در افغانستان، در هماهنگی با خروج برنامه‌ریزی شده آمریکا، تا ۱۱ سپتامبر افغانستان را ترک خواهند کرد. 
***
طرح روسیه برای پایان بی‌دولتی در لبنان
اعلام آمادگی روسیه برای استقبال از «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه و سایر رهبران سیاسی لبنانی، سوالات زیادی را درباره سازوکارها و اهرم‌های فشار مسکو برای به تحرک واداشتن پرونده تشکیل دولت جدید در لبنان به ذهن متبادر می‌سازد. روزنامه «العرب» چاپ لندن و نزدیک به عربستان سعودی، با انتشار یادداشتی در این زمینه نوشت اعلام آمادگی مسکو برای استقبال از حریری و سایر رهبران سیاسی لبنان طی روزهای آتی، سوالاتی را درباره نسخه روسی مورد انتظار برای رفع موانع تشکیل دولت جدید لبنان به وجود می‌آورد. بنا بر این گزارش، نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان امیدوار است با سرمایه‌گذاری روی نقش روسیه در منطقه و روابط گسترده او با گروه‌های سیاسی مختلف در لبنان، بن‌بست به وجود آمده در تشکیل دولت جدید را حل‌وفصل کند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرده طی روزهای آتی با نمایندگان گروه‌های سیاسی مختلف در لبنان از جمله سعد حریری و چند شخصیت دیگر گفت‌وگو خواهد کرد تا آنها را به تشکیل دولتی که بازتابی از توازن منافع همه طیف‌های جامعه لبنان باشد، ترغیب کند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه می‌گوید کشورش معتقد است بحران کنونی لبنان تنها به دست فرزندان همین کشور و با مشارکت همه گروه‌های سیاسی، قومی و مذهبی آن حل‌وفصل خواهد شد. آمادگی روسیه برای استقبال و رایزنی با مقامات لبنانی در مسکو در حالی است که وزارت خارجه فرانسه در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم علیه آن دسته از شخصیت‌ها و نیروهای سیاسی لبنان است که به زعم پاریس مانع حل‌و‌فصل بحران این کشورند. روسیه چند ماهی است تماس‌هایی با حریری و رهبران حزب‌الله (متحد اصلی رئیس‌جمهور لبنان) و حزب «تیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد) برقرار کرده است. به نظر می‌رسد مسکو از روابط قوی با برخی گروه‌های اصلی در لبنان برای تقویت وزنه خود در میانجیگری در پرونده تشکیل دولت جدید لبنان استفاده خواهد کرد.
***
انهدام یک مرکز جاسوسی اسرائیل در شمال عراق
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بامداد چهارشنبه به نقل از کانال تلگرام صابرین‌ نیوز در خبری کوتاه اعلام کرد گروهی ناشناس یک «خانه امن» مربوط به سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) را در شمال عراق هدف قرار دادند که این حمله منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از افسران اسرائیلی شد. این رسانه در ادامه نوشت صابرین نیوز قول داده است بزودی اطلاعات بیشتری از این عملیات را به اشتراک بگذارد. اگرچه در این گزارش شهری که خانه امن در آن واقع شده بود ذکر نشده است اما کارشناسان معتقدند با توجه به وضعیت امنیتی منطقه، شهر اربیل استعداد زیادی برای استقرار این «مرکز جاسوسی» داشته است. 
ساعاتی پس از خبر اولیه، کانال صابرین نیوز خبر داد: «در نتیجه حمله به مرکز موساد در اربیل 10 افسر اسرائیلی کشته و زخمی شدند که هویت 3 نفر از کشته‌شدگان منحانین نوعام، عکیفا عامی و پیریر جیکوب است». صابرین نیوز در ادامه آورده است: «قابل ذکر است این افسران صهیونیست از چند ماه قبل در مرکز موساد در اربیل فعالیت‌های اطلاعاتی داشته‌اند و اطلاعات دقیقی درباره سایت و نوع فعالیت‌های اطلاعاتی موساد در آنجا وجود دارد که در صورت لزوم منتشر خواهد شد». اسپوتنیک در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اورشلیم پست آورده است: این رسانه رژیم صهیونیستی با استناد به 4 «منبع آگاه» هرگونه حمله به مواضع اسرائیل در شمال عراق را تکذیب کرده‌ است. از سوی دیگر «نجاح محمد‌علی» فعال رسانه‌ای عراقی به هدف قرارگرفتن یک مرکز جاسوسی مربوط به سرویس موساد اسرائیل در شمال عراق واکنش نشان داد و اعلام کرد: حمله به یک مرکز جاسوسی موساد در شمال عراق. پایگاهی در اربیل که از مهم‌ترین مراکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در سطح منطقه بوده است. جایی که در آن فعالیت‌های بسیاری طراحی و اجرا می‌شده که بخشی از آنها علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

Page Generated in 0/0090 sec