printlogo


کد خبر: 232302تاریخ: 1400/1/26 00:00
اولین دیدار آسیایی استقلال ایران در خاک عربستان
به دنبال برد در نیمه‌شب

زهره فلاح‌زاده: تیم فوتبال استقلال بامداد جمعه در نخستین مصاف خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در جده به مصاف الاهلی عربستان می‌رود. 
آبی‌ها ۳۰ بار سابقه دیدار با تیم‌های عربی را دارند که حاصل آن ۱۳ برد، ۱۳ باخت و ۴ تساوی بوده است. در این بین استقلالی‌ها ۴ بار مقابل الاهلی صف‌آرایی کرده‌اند که به ۳ پیروزی و یک شکست منجر شده است. نخستین دیدار بین ۲ تیم با نتیجه ۲ بر یک به سود استقلال به پایان رسید که هر ۲ گل آبی‌ها را فرهاد مجیدی، سرمربی حال حاضر آنها به تور دروازه عربستانی‌ها چسباند. تنها پیروزی الاهلی به رقابت‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان بازمی‌گردد که با همان نتیجه ۲ بر یک به پایان رسید و تک‌‌گل ایرانی‌ها را ارسلان مطهری، مهاجم استقلال وارد دروازه حریف کرد. 
آخرین دیدار ۲ تیم فصل گذشته با نتیجه ۳ بر صفر و با گل‌های مهدی قائدی، علی کریمی و شیخ دیاباته به پایان رسید؛ بردی که منجر به صعود استقلال به مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها شد. در تقابل این ۲ تیم، استقلال ۸ بار توانسته دروازه الاهلی را باز کند و نیمی از این تعداد گل را هم دریافت کرده است. 
با توجه به سابقه بازی‌های این ۲ تیم، به نظر می‌رسد استقلال می‌تواند با یک برنامه و هدف تعیین شده، این بار هم حریف را مغلوب هنرنمایی خود کند. فرهاد می‌خواهد ثابت کند تیمش می‌تواند مثل فصول گذشته از گروه مرگ بدون دغدغه و استرس صعود کند. 
در طرف مقابل الاهلی، ولادان میلوژویچ، سرمربی خود را به علت نتایج ضعیف برکنار کرد و در آستانه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا به دنبال مربی‌ای بود که این فصل از رقابت‌ها را با بحران آغاز نکند. الاهلی با لورنسیو ریگیکامف، مربی رومانیایی و سابق الوحده و الوصل امارات و الهلال عربستان به توافق رسید. 
نکته جالب اینکه این مربی که با تیم استوا بخارست رومانی در فصول ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به ۲ قهرمانی رسیده اما در آسیا نتوانسته به موفقیتی دست پیدا کند. او در تیم الهلال عربستان پس از حضور یک‌ساله جدا و از هر ۲ تیم اماراتی به دلیل نتایج ضعیف برکنار شد. تیم‌های ریگیکامف در امارات دفاع‌های آسیب‌پذیری داشتند تا جایی که در ۷۶ بازی، ۱۴۵ بار دروازه تیم‌هایش باز شد و تنها ۱۴۲ بار توانستند به گل برسند. در ۲ تیم اماراتی که این مربی، رهبری آنها را بر عهده داشته یک بار ۶ گل، ۶ بار ۵ گل و ۷ بار هم ۴ گل دریافت کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد نمی‌شود روی این مربی حساب ویژه‌ای باز کرد و شاگردان فرهاد مجیدی می‌توانند با روحیه بالاتر نسبت به قبل از شروع مسابقات، مقابل بازیکنان او صف‌آرایی کنند. بویژه مهاجمان زهردار آبی‌ها که می‌توانند روی دفاع شکننده تیم او برنامه بیشتری داشته باشند. هر چند شرایط بازی در مسابقات آسیایی متفاوت است و هر تیمی برای پیروز شدن و صعود از گروه به میدان می‌آید اما بدون‌شک الاهلی‌ها می‌دانند مقابل تیمی قرار می‌گیرند که در آسیا همیشه شخصیت بزرگی داشته و همواره کنفدراسیون آسیا از استقلال به عنوان یک تیم بزرگ و باسابقه یاد کرده است. 
فرهاد مجیدی که قهرمان شدن تیمش در لیگ برتر ایران کمی سخت شده و باید منتظر لغزش ۲ تیم بالای جدولی پرسپولیس و سپاهان باشد، تمرکزش روی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیاست تا بتواند کارنامه‌اش در این فصل را با نمرات بالا پر کند. بازی‌های فشرده و دیرهنگام در عربستان شاید کمی روی کیفیت بازیکنان او تأثیر بگذارد اما استقلال نشان داده حتی اگر در لیگ داخلی شرایط جالبی نداشته باشد، می‌تواند در آسیا نتایج خوبی در مرحله گروهی بگیرد. 
استقلال بامداد روز جمعه نخستین دیدار سخت و سرنوشت‌سازش را برگزار می‌کند و در صورت برد با روحیه‌ای بالاتر به فکر پیروزی در دیدارهای پیش رویش خواهد بود. 
فرهاد مجیدی که روزی خودش با درخشش درون زمین و با به ثمر رساندن ۲ گل، الاهلی را بدرقه کرده، حالا به فکر این است که از روی نیمکت و با برنامه‌ای که در ذهنش مدام این روزها تصور کرده، تیمش را به پیروزی برساند. 
اولین دیدار اگر با پیروزی به پایان برسد، شاید بتواند برد‌های آینده را هم تضمین کند، بویژه اینکه هر ۳ روز تیم‌ها باید در زمین مسابقه حاضر شوند و داشتن روحیه بالا مهم‌تر از هر فاکتور دیگری به کمک تیم‌ها می‌آید. 
باید دید استقلال و کادر فنی آن می‌توانند الاهلی از هم گسیخته را در خاک خودش شکست دهند یا خیر؛ دیداری که ۴۵ دقیقه بامداد روز جمعه آغاز می‌شود و قرار است خواب از سر هواداران ایرانی بپراند. بیدار بمانید. قرار است استقلال ایران یک تیم عربی دیگر را در جده شکست دهد؛ کاری که بارها انجام داده و این بار هم خواهد توانست. 

Page Generated in 0/0062 sec