printlogo


کد خبر: 232324تاریخ: 1400/1/26 00:00
رئیس جمهور اشتباهاتش را قبول نمی‌کند و درباره شیوع موج چهارم کرونا از عدم رعایت پروتکل‌ها توسط مردم می‌گوید
خود کرده را تدبیر نیست !
طی 24 ساعت 25 هزار و 582 بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و 304 نفر جان باختند

مصطفی خدابخشی: صحبت‌های پینگ پنگی رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت در مواجهه با بیماری کرونا و چرایی افزایش چشمگیر آمار ابتلا و میزان مرگ‌و‌میرهای ناشی از این بیماری، اذهان عمومی را دچار نگرانی کرده و این شائبه را پدید آورده که سایه سنگین سیاست مانع یافتن راهکار مناسب علمی در مبارزه با کرونا شود و عملا در این میان مردم به قربانیان سیاست‌زدگی در این بخش مبدل شوند. ستاد ملی مقابله با کرونا که می‌بایست در این روزهای سخت به مرکزی امن و قابل اعتماد برای مردم جهت مبارزه علمی و تخصصی با این بیماری بدل شود، متاسفانه به سمت چندصدایی حرکت کرده تا وزیر بهداشت به عنوان متولی اصلی امر سلامت، یکسری مطالبات داشته باشد و در مقابل، ستاد به نحوی دیگر تصمیم‌گیری و عمل کند. این یعنی دقیقا خلاف توصیه رهبری که فرمودند: «محوریت وزارت بهداشت برای تعیین مصادیق محدودیت‌هاست. وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند».
تقابل علم و سیاست در ستاد ملی مقابله با کرونا، تنها یک خروجی خواهد داشت و آن اینکه در روزهای آینده باید چشم‌انتظار وضعیتی تأسف‌بارتر از قبل بود به طوری که هم در میزان ابتلا و هم در میزان تلفات جانی، آمارها روند صعودی به خود خواهد گرفت. 
متاسفانه در این روزهای پرالتهاب که مردم نیاز به آرامش و رهایی از این ویروس منحوس دارند، رئیس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با موضع‌گیری‌هایی عجیب و بدون توجه به معیارهای علمی صرفا به دنبال کتمان حقیقت و انداختن تقصیر گردن مردم است. سوال اینجاست که آقای رئیس‌جمهور! چه کسی مجوز سفرهای نوروزی را صادر کرد و چه کسی مخالف با نرفتن مردم به سفر بود؟
در صورتی که شما به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز سفر به مردم را دادید، چگونه امروز تمام مسؤولیت خود در این موضوع را گردن مردم می‌اندازید؟
 
* مردم مراعات نکردند
در حالی که بیمارستان‌ها با موج شدید مراجعان و بیماران رو‌به‌رو شده‌اند، رئیس‌جمهور در آخرین جلسه هیات دولت با یک اظهارنظر عجیب، یکبار دیگر عدم مراعات از سوی مردم را عامل افزایش آمار کرونا دانست(!) وی با اشاره به پیک چهارم کرونا در کشور و دیگر کشورهای مسلمان، گفت: با یکی، دو تا از رهبران کشورها صحبت کرده‌ام، آنها هم در موج بزرگی از کرونا گرفتار شده‌اند. بعضی‌ها می‌گویند چون عید نوروز بوده و مردم به مسافرت رفتند، این اتفاقات افتاده اما الان همه کشورها گرفتارند؛ کشورهایی که عید نوروز هم نداشتند. روحانی ادامه داد: البته ترددها،‌ دورهمی‌ها و مراعات نکردن تأثیرگذار است اما دنیا با یک موج جدیدی مواجه شده است و همه باید به همدیگر کمک کنیم. 
رئیس‌جمهور تأکید کرد: الان وقت شعار دادن و سخنرانی نیست بلکه وقت عمل است و همه باید عمل کنیم، البته بهداشت و درمان ما وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دارند و ما قدردان آنها هستیم چون کار عظیم و بزرگی انجام می‌دهند. وی اضافه کرد: همه مسؤولان کشور وظیفه بزرگی برعهده دارند، بنابراین باید نشان دهیم اصول و پروتکل‌های بهداشتی را اجرا و پیاده می‌‌کنیم. روحانی خاطرنشان کرد: از ابتدای این مسیر کرونا روشن بوده که هرگاه پروتکل‌ها 90-80 درصد رعایت شده، اوضاع آرام بوده و هر جا رعایت پروتکل‌ها به زیر 50 درصد رسیده، شرایط به هم ریخته است، بنابراین اساس این است که دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم و در این مقطع واکسن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. وی با بیان اینکه حفظ جان مردم اولویت ما است، خاطرنشان کرد: قطع گردش ویروس دومین اولویت ما است و در این شرایط وارد کردن واکسن کرونا به عنوان یک وظیفه است و هر شرکت خصوصی، بیمارستان و مؤسسه‌ای از هر کجا که می‌تواند واکسنی که مورد تأیید وزارت بهداشت است با ارز نیمایی وارد کند تا در بین مردم توزیع شود، البته قیمت واکسن کرونا به‌رغم ارز نیمایی، حمل‌و‌نقل و مخارج و تزریق عدد بالایی نخواهد بود. 
روحانی با بیان اینکه وزارت بهداشت مسؤولیت واردات واکسن در چارچوب ستاد ملی کرونا را بر عهده دارد، گفت: واکسنی که وزارت بهداشت وارد می‌کند، نخست باید به کادر وزارت بهداشت تزریق شود و سپس افرادی که سنین بالا و بیماری زمینه‌ای دارند. واکسن آزاد نیز در بین مردم توزیع شود و این می‌تواند در کنترل و قطع ویروس کرونا کمک کند، چرا که واکسن اساسا در این زمینه یاری‌دهنده است. 
 
* مردم ریاکاری‌ها را تشخیص می‌دهند!
در حالی که طی روزهای گذشته وزیر بهداشت صراحتا اعلام کرد «اگر انتظار تک‌صدایی از وزیر بهداشت این کشور را دارید در جهت حرف غیرکارشناسی، بدانید اتفاق نخواهد افتاد»، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی وزیر بهداشت را محکوم به ریاکاری کرد. وی گفت: در همه موج‌های قبلی که ما توانستیم آنها را مهار و وضعیت را مدیریت کنیم، همبستگی، در کنار یکدیگر بودن، هماهنگی و انسجام وحدت نقش حیاتی داشت. در حقیقت عامل اصلی توفیق کشور، اینها بود. 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: عصبیت‌ها و هیجانات و بیان نکاتی که بسیاری از آنها نیز با واقعیت‌ها مطابقت ندارد، جز اینکه روان جامعه را دچار آسیب می‌کند و اختلال به وجود می‌آورد، هیچ کارکرد دیگری ندارد. همه ما باید در این نوع بحران‌ها آرامش خود را حفظ کنیم و از تناقض‌گویی، اتهام‌افکنی و سیاسی‌کاری و فرافکنی دوری کنیم. مردم شاهد و ناظر رفتارهای ما هستند و دوگانگی‌ها و ریاکاری‌ها را تشخیص می‌دهند. 
وی با بیان اینکه نباید تصور کنیم به صرف بیان موضوعات از طرف ما، اقناع عمومی صورت می‌گیرد و انگشت‌ اتهام به سوی دیگران کج می‌شود، گفت: اینطور نیست. به همین دلیل بهتر است همه با جان و دل از قایقی که همگی در آن نشسته‌ایم، حفاظت کنیم و در هیچ  جای آن به بهانه‌های واهی و انگیزه‌های شخصی و سیاسی منفذ ایجاد نکنیم. 
واعظی خاطرنشان کرد: نباید اینطور شود که توفیقات در کرونا متعلق به یک دستگاه باشد و در زمان خیزش بیماری دستگاه‌های همکار را مقصر قلمداد کنیم. همه با هم در توفیقات و مشکلات شریک هستیم. 
 
* 304 فوتی ناشی از کرونا در یک روز
هشدارهای وزیر بهداشت که از سوی ستاد ملی کرونا نادیده گرفته شده، هم‌اکنون به مرز واقعیت نزدیک شده است و ارقام مربوط به تلفات جانی ناشی از بیماری کرونا پررنگ‌تر از قبل شده است به طوری که سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از فوت ۳۰۴ نفر طی 24 ساعت بر اثر ابتلا به بیماری کرونا خبر داد. 
سیماسادات لاری اظهار داشت: از 24 تا 25 فروردین 1400 بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 25 هزار و 582 بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که 3098 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۲ میلیون و 143 هزار و 794 نفر رسید. 
وی افزود: مجموع جان‌باختگان این بیماری به 65 هزار و 359 نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: 4539 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون 13 میلیون و 964 هزار و 570 آزمایش تشخیص کرونا در کشور انجام شده است. در حال حاضر 295 شهرستان قرمز و 99 شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 
 
* پایان فاز اول واکسیناسیون کرونا در کشور تا نیمه اردیبهشت‌ماه
معاون بهداشت وزارت بهداشت از پایان فاز اول واکسیناسیون کرونا و شروع فاز دوم تا نیمه اردیبهشت‌ماه 1400 خبر داد.
دکتر علیرضا رئیسی گفت: با محموله 700 هزار دوز واکسن «آسترازنکا» که بتازگی از «کوواکس» به دست ما رسیده است، خوشبختانه پیش‌بینی این است که با روند واکسیناسیونی که داریم، بتوانیم تقریبا فاز اول واکسیناسیون را تا نیمه اردیبهشت‌ماه تمام کنیم. وی افزود: تعدادی واکسن از کشور چین اهدا شده که حدود 400 هزار دوز دست ما خواهد رسید و تقریبا از نیمه اردیبهشت‌ماه می‌توانیم وارد فاز دوم واکسیناسیون شویم و فاز دوم واکسیناسیون کرونا را هم شروع کنیم. 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: قبلا هم واکسن اسپوتنیک داشتیم که به دست‌مان رسیده بود. اندکی هم واکسن از هند خریداری کرده‌ایم. وی گفت: از هند 500 هزار دوز خریده بودیم که 125 هزار دوز رسیده است. لذا در مجموع با این تعداد واکسن می‌توانیم فاز یک واکسیناسیون کرونا را تمام کنیم. 
 
* آغاز واکسیناسیون از خردادماه
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز واکسیناسیون ضدکرونا از خردادماه خبر داد. قاسم جان‌بابایی اظهار داشت: تهیه واکسن خارجی ادامه دارد و مهم‌ترین هدف ما این است که با تلاش و اهتمام جدی در راستای پیشگیری از ابتلا به این بیماری اقدام کرده و وضعیت را کنترل کنیم؛ این مسأله بدون‌شک در چرخه درمان نقش اساسی ایفا می‌کند. معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت‌: یکی از برنامه‌های ما واکسیناسیون کامل کادر درمان بر ضد این ویروس است که به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی و مهم مطرح است تا بتوان شرایط ایمنی را برای آنان فراهم کرد. 
 
* ورود واکسن کرونای «برکت» به مرحله دریافت مجوز تولید انبوه 
نتایج اولیه مطالعه فازهای ۳-۲ واکسن «کوو ایران برکت» برای اخذ مجوز استفاده اضطراری پایان خرداد ۱۴۰۰ به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، فازهای 3-2 این مطالعه بالینی همزمان انجام می‌شود. فاز دوم این طرح مطالعاتی اواخر اسفند سال گذشته آغاز شد و اوایل اردیبهشت امسال به پایان می‌رسد. 
در این زمینه دکتر حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای اخذ مجوز اضطراری واکسیناسیون با نخستین واکسن ایرانی کرونا به نام «کوو ایران برکت» تلاش می‌کنیم و در این راستا مجموع نتایج به دست آمده فازهای 3-2 واکسن تا پایان خرداد ۱۴۰۰ برای بررسی به سازمان غذا دارو ارسال می‌شود. 
وی گفت: مطالعه فازهای 3-2 نخستین واکسن ایرانی کرونا که از ۲۵ اسفند‌ماه سال گذشته آغاز شده است، تا پایان فروردین‌ماه با ورود داوطلبان زیرگروه جمعیتی بررسی ایمنی‌زایی (فاز ۲) به پایان می‌رسد. از ابتدای اردیبهشت مطالعه اثربخشی جمعیت (مرحله سوم تست انسانی) آغاز می‌شود. 
حسینی گفت: بر اساس استاندارد موجود، پس از ورود حدود نیمی از داوطلبان و پیگیری ۲ ماهه آنها، در صورت مشاهده اثربخشی نتایج در یافته‌های مطالعه، امکان ارائه گزارش به سازمان غذا و دارو برای درخواست مجوز استفاده اضطراری وجود دارد. به همین دلیل تلاش می‌کنیم در پایان خرداد‌ماه، تمام اطلاعات به دست آمده را برای تصمیم‌گیری به سازمان غذا و دارو ارائه کنیم. 
وی ادامه داد: اجازه استفاده از هر واکسن برای واکسیناسیون عمومی منوط به اخذ مجوز از وزارت بهداشت است که با بررسی اثربخشی یا همان توانایی اثر واکسن در کاهش موارد ابتلا به بیماری در گروه افراد دریافت‌کننده واکسن در مقایسه با رخداد بیماری در افرادی که واکسن نما دریافت کرده‌اند، حاصل می‌شود. 
حسینی بیان داشت: در فاز سوم تست بالینی جمعیت ۲۰ هزار نفری را وارد این طرح مطالعاتی خواهیم کرد که در صورت موفقیت نتایج و تایید سازمان‌های نظارتی، می‌توان انتظار داشت مجوز استفاده از این واکسن از پایان خرداد‌ماه قابل حصول باشد. 
 
* 5 کشور به دنبال واکسن ایرانی کرونا
سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتی به موضوع  درخواست‌ برخی کشور‌ها برای دریافت  واکسن ایرانی کرونا اشاره کرد. 
کیانوش جهانپور در توئیتی نوشت: تاکنون 5 کشور از جمله ۲ کشور اروپایی متقاضی واکسن ایرانی کرونا هستند. با افزایش راندمان تولید، دستیابی به رکورد تولید ماهانه ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا نزدیک است. 
 
***
    دولت موج چهارم شیوع کرونا را به گردن مردم نیندازد   
نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در مدیریت اپیدمی کرونا بسیار ضعیف عمل کرد، طوری که بازگشت مرگ‌ومیرهای روزانه به بالای 300 نفر در کشور ناشی از بی‌توجهی‌های دولت در مدیریت درست ترددهای نوروزی برای جلوگیری از شیوع این بیماری مرگبار در کشور است. محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه پیک چهارم کرونا طوری کشور را دربر گرفته که توان خدمات‌رسانی را برای کادر درمانی بسیار سخت کرده است، افزود: در بازدیدی که بنده امروز از یکی از بیمارستان‌ها داشتم هجوم مراجعه‌کنندگان کرونایی بدحال به‌ قدری بالا بود که مدیران بیمارستان مجبور به استفاده از تخت‌های ارگان‌های نظامی شده بودند. وی به ناکارآمدی سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برای خروج از بحران و مدیریت این بیماری در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این ستاد به دلیل چندصدایی بودن و نبود برنامه‌ریزی منسجم تاکنون خروجی قابل قبولی نداشته است. نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس‌جمهور این روزها به جای چاره‌اندیشی درست برای مهار موج چهارم کرونا در کشور متاسفانه تقصیر را به گردن مردم می‌اندازد و گویا فراموش کرده است دولت در ایام نوروز اقدام به بازگشایی جاده‌ها کرد و مجوز تردد‌ها را برای ورود به جای جای ایران به جز خوزستان و یکی، دو شهر دیگر صادر کرد. آصفری اضافه کرد: سراسر ایران حتی مناطق کویری این روزها در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد. این پدیده شوم باعث شده کادر پزشکی و درمانی شرایط سختی را سپری کنند و روزبه‌روز بر آمار مبتلایان و جان‌باختگان کشور اضافه شود. وی اضافه کرد: دولت برای مهار بیماری «کووید-19» در کشور حتی در تامین نیروهای پرستاری و تجهیز دستگاه‌ها و نیازهای بیمارستانی خیلی موفق نبوده است، زیرا اکنون بیمارستان‌ها با کمبود نیرو و تجهیزات پزشکی مواجهند. آصفری با بیان اینکه دولت به جای برنامه‌ریزی برای مهار کرونا در کشور سیاسی‌کاری می‌کند، افزود: شخص رئیس‌جمهور علت شیوع ویروس جهش‌یافته را مسافران عراقی عنوان کرد، در حالی که همان زمان فوج فوج مسافران از ترکیه به ایران می‌آمدند. 

 


Page Generated in 0/0150 sec