printlogo


کد خبر: 232394تاریخ: 1400/1/29 00:00
نگاهی به متن و حاشیه سریال‌های رمضانی پس از پخش چند قسمت ابتدایی
شروع لرزان

گروه فرهنگ و هنر: همزمان با ماه مبارک رمضان، شبکه‌های مختلف تلویزیون اقدام به پخش سریال‌های ویژه این ماه کرده‌اند که البته قسمت‌های اولیه هیچ کدام از این سریال‌ها آنچنان که باید انتظارات مخاطبان را برآورده نکرده است. از سوی دیگر نکته بارز سریال‌های رمضان امسال این است که هیچ کدام از مجموعه‌های حاضر، به عنوان سریال طنز تولید نشده‌اند. با وجود این، شبکه‌های «تماشا» و «آی‌فیلم»، در اقدامی قابل توجه، پخش مجموعه‌های پرطرفدار سال‌های گذشته تلویزیون را شروع کرده‌اند که احتمالا با اقبال مخاطبان مواجه خواهد شد. در ادامه نگاهی کوتاه و گذرا به 4 سریال ماه رمضانی شبکه‌های مختلف صداوسیما در این چند شب گذشته داشته‌ایم که از نظرتان می‌گذرد. علیرضا افخمی که سال‌ها پیش در ماه مبارک رمضان سریال ماورایی «او یک فرشته بود» و بعدها «پنج کیلومتر تا بهشت» را در همان فضا کارگردانی کرده بود، امسال سریال «احضار» را در همان حال و هوای ماورایی و در نقد عرفان‌های کاذب برای ماه رمضان شبکه اول آورده است. در این مجموعه آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، افسانه چهره‌آزاد، على دهکردى، خیام وقارکاشانى، صالح میرزاآقایى به همراه تعدادی نوبازیگر حضور دارند. پس از تماشای چند قسمت ابتدایی این سریال، نابازیگر بودن همین چند بازیگر جوان بدجور با اعصاب مخاطبان بازی می‌کند. باید منتظر ماند و دید در ادامه پخش، تغییری در روند بازی این بازیگران بی‌نام و نشان رخ خواهد داد یا خیر. اما فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» به کارگردانی احمد کاوری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما با بازی ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، محمدرضا رهبری، مهشید جوادی، عبدالرضا اکبری، سهند جاهدی، عباس جمشیدی‌فر، سیاوش چراغی‌پور، شیوا خسرومهر، عزت‌الله مهرآوران، شهین تسلیمی، محمدرضا هدایتی و امید روحانی روی آنتن رفته است. شاید تغییر مهم این سریال نسبت به فصل‌های گذشته، تغییر بازیگر نقش «جواد» و کارگردان این مجموعه باشد که در این فصل محمدرضا رهبری جایگزین روزبه حصاری برای نقش «جواد جوادی» شد. روزبه حصاری که به علت اختلاف با تهیه‌کننده مجموعه از فصل چهارم سریال کنار گذاشته شد، در فصل سوم سریال «بچه مهندس» بخوبی توانسته بود به کاراکتر محبوبی میان مخاطبان این سریال بدل شود؛ این بازیگر به همراه ۲ بازیگر اصلی فصل سوم در فصل جدید سریال کنار گذاشته شده‌اند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در چند قسمت پخش شده، بازیگران جایگزین، آنچنان که باید نتوانسته‌اند کاراکترهای باورپذیری از خود ارائه دهند. 
جدیدترین اثر سعید سلطانی به نام «یاور» با بازی داریوش ارجمند در این نقش، سریال شبکه سوم سیما برای این شب‌هاست. سریال «یاور» به تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب، ملودرامی ۳۰ قسمتی است که بدون شک، داستان و تیپ‌های بازیگران آن، تماشاگر را به یاد سریال «ستایش» می‌اندازد. در کنار داریوش ارجمند، ارسلان قاسمی، محمد حاتمی، زهرا سعیدی، شبنم فرشادجو، امید علیمردانی، فقیهه سلطانی، مهوش افشارزاده و اسماعیل محرابی از جمله بازیگرانی‌ هستند که در این سریال حضور دارند. اما نگران‌کننده‌ترین مساله‌ای که در همان قسمت‌های ابتدایی به وضوح نمایان بود، تکرار کلیشه‌ای و خسته‌کننده کاراکتر حشمت فردوس در این سریال است و مخاطبان امیدوارند سعید سلطانی در ادامه بتواند از این چالش بخوبی عبور کند و سریال «یاور» هویت مستقل خود را برای مخاطبان پیدا کند. اما بهروز افخمی بعد از یک دهه دوری از تلویزیون در مقام کارگردانی سریال، سال گذشته مجموعه «رعد و برق» را در مناطق سیل‌زده جلوی دوربین برد تا این سریال برای شبکه 5 برای این شب‌ها آماده شود. با توجه به گفته‌های عوامل «رعد و برق»، این سریال تمام تلاشش را می‌کند تا جزئیات ماجرا‌هایی که در ایام سیل سال ۱۳۹۸ برای مردم اتفاق افتاد را به نمایش بگذارد و گوشه‌ای از زحمات و مجاهدت افرادی را که در کمک‌رسانی به مردم از هیچ کمکی دریغ نکردند، نشان دهد. به گفته افخمی، بخش‌های زیادی از سریال در خوزستان و لرستان می‌گذشت ولی به دلیل شیوع گسترده کرونا در این استان‌ها، فیلمنامه قبلی را کنار گذاشتیم و فیلمنامه جدیدی نوشتیم. افخمی معتقد است استان گلستان به دلیل اینکه نخستین استانی بود که ۲ سال پیش درگیر سیل شد، به قدری روایت قصه و مشکلات داشته که برای سریال کافی باشد، به همین دلیل متمرکز روی استان گلستان شده‌اند و الان فصل اول سریال را می‌سازند. او احتمال می‌دهد که بعدا برای سیل خوزستان و سیل لرستان که ابعاد آن هم خیلی بزرگ‌تر از سیل گلستان بوده، فصل‌های بعدی را در نظر بگیرد و ساختن آن را به دوستان دیگری محول کند. شهرام قائدی، محمد فیلی، مرتضی کاظمی، مهدی زمین‌پرداز، محمد مختاری، شهین تسلیمی، مزدک رستمی، حسن اسدی، ویدا موسوی، سپیده موسوى، امیر موسوی، ابراهیم یوسفی، پوریا منجزی، مجید درستی و ابراهیم امیرخانی، بازیگرانی‌ هستند که در این سریال تلویزیونی به ایفای نقش می‌پردازند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره این سریال ماه رمضامی باید گفت، بی‌نظمی در پخش سریال است و تاکنون تنها یک قسمت از سریال روی آنتن رفته است و در همین یک قسمت هم ۲ موضوع بیشتر از هر چیزی به چشم منتقدان آمده است که می‌تواند زنگ خطر را برای بهروز افخمی به صدا در آورد؛ نخست آنکه شخص بهروز افخمی در این سریال به نریشن‌خوانی می‌پردازد و برای برخی مخاطبان تجربه تلخ سریال «سرباز» شبکه سه در نریشن‌خوانی را تداعی می‌کند با این تفاوت که نریش‌خوانی سریال سرباز توسط یکی از بهترین گویندگان کشور اتفاق افتاد و دوم آنکه روایت مستندگونه این سریال هم خیلی به مذاق مخاطبان ثابت سریال‌های ماه رمضانی خوش نمی‌آید.
اما این پایان حواشی سریال جدید بهروز افخمی نبود و طبق اعلام روابط عمومی شبکه ۵ سیما در آخرین ساعات شب گذشته (شنبه) این سریال از کنداکتور این شبکه حذف شد. در بیانیه شبکه ۵ سیما آمده است: «به‌رغم برنامه‌ریزی در بیش از یک سال گذشته برای پخش سریال «رعد و برق» به دلیل سنگینی پروژه، حجم زیاد جلوه‌های ویژه و تروکاژهای زیبا (تصویر پیوست)، عوامل سازنده رعد و برق موفق نشدند این سریال را بموقع و در زمان تعیین‌ شده به آنتن برسانند، لذا این مجموعه تلویزیونی به صورت موقت از کنداکتور ماه رمضانی شبکه ۵ سیما حذف شد. این تصمیم گروه فیلم و سریال شبکه ۵ سیما، در راستای احترام به مخاطبان حرفه‌ای و به دلیل افزایش کیفیت سریال رعد و برق و انتظام در پخش تلویزیونی اتخاذ شده است».
گفتنی است شبکه ۵ سیما یک سریال چینی را جایگزین سریال افخمی کرده است. سریال «با هم» محصول ۲۰۲۰ چین با موضوع شیوع بیماری کرونا و برخورد با این بیماری در کشور چین روی آنتن می‌رود. در این سریال اتحاد ملی و مبارزه برای ریشه‌کن کردن ویروس «کووید-۱۹» به تصویر کشیده می‌شود.
 به هر حال در مجموع باید گفت سریال‌های ماه رمضانی امسال تا این جای کار آنطور که باید انتظارات را برآورده نکرده‌ است و باید منتظر بمانیم و ببینیم این سریال‌ها در ادامه پخش تا چه اندازه می‌توانند شرایط را تغییر دهند و نظر مساعد مخاطبان را جلب کنند.

Page Generated in 0/0060 sec